CO2 anlæg til 50 liters akvarie

Diffuser, Dosering, Gær, In-line, Reaktor, Regulator
Lotte13
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 05 Nov 2016, 23:46
Lokation.: Nordsjælland

CO2 anlæg til 50 liters akvarie

Post by Lotte13 »

Hej :)
Jeg har 2 akvarier på ca 50 l stk som jeg gerne vil finde en god CO2 løsning på. Jeg vil gerne have magnetventil så det kun afgiver CO2 når der er behov. Nogen der kender et godt setup?? Jeg har pt bio60 fra Dennerle på dem begge. Fungere, men er jo ikke styret som jeg ønsker det. Jeg har også haft det lille nano fra tropica. Heller ikke noget der imponere. Nogen der har gode erfaringer med et CO2 anlæg??
Mvh
Lotte



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: CO2 anlæg til 50 liters akvarie

Post by Aquahorti »

Nu angiver du ikke på hvilken måde du ønsker at kontrollere tilsætningen af CO2, er det via pH metoden skal du nok over og se på et system som JBLs https://www.jbl.de/?lang=en&mod=product ... up&id=1067. Skulle det være den type der har din interesse er det vigtigt at du er klar over de begrænsninger det ligger i den type kontrol mekanismer, bla. deres manglende fleksibilitet mht. netop pH. Dine rejer kan have brug for en pH der ligger uden for controlerens operations område...

Hvis det blot er noget så simpelt som tidskontrolleret er det nemmeste at bruge en tidskontrolleret kontakt som tænder for lyset og åbner for CO2 på samme tid. det eneste du så skal gøre at justere mængden af CO2.

Jeg vil selv anbefale komponenter fra ADA(1), da de er de eneste jeg har været tilfredse med kvaliteten af og det er ikke fordi jeg ikke har testet andre fabrikater. Kvaliteten af ADA er bare meget højere, men det er prisen så også. På den lange bane vil jeg dog påstå at den oprindelige investering betaler sig.


1 Det skal rimeligvist nævnes at Fruen er ved at starte en firma der sælger ADA produkter, hvorfor man kunne mistænke mig for skjult reklame. Det er der hermed taget højde for ;) .



Lotte13
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 05 Nov 2016, 23:46
Lokation.: Nordsjælland

Re: CO2 anlæg til 50 liters akvarie

Post by Lotte13 »

Jamen det lyder da interessant :) jeg vil have et system som bare er tidsstyret, så der bliver tilført CO2 i den periode der er lys og det er sikkert mod tilbageløb så man kan tag på ferie uden problemer af nogen slags. Jeg har 4 kg CO2 flaske med manometer og nåleventil til timerur på mit 360 liters akvarie og det køre super godt. Så det vil jeg jo også gerne have i en størrelse der passer til mine små akvarier. Kigger pt. på lille nano system fra "CO2 supermarket" i UK. Det ser meget lækkert ud og virker som god kvalitet.
Hvad kommer et ADA anlæg til at koste i konens firma aquahorti??



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: CO2 anlæg til 50 liters akvarie

Post by Aquahorti »

Beklager det sene svar, men jeg har haft travlt den sidste tid.

Eftersom Fruen endnu ikke har startet sit firma, hun mangler at tale med revisor og advokat, så er det ikke nemt at give nogen endelig pris.
Vi skal naturligvis også vide hvor mange akvarier der er tale om, hvor langt de er fra hverandre, mængden af lyskilder til de enkelte akvarier, om der skal være luftpumper der skal kunne køre når der ikke er lys og CO2 på akvarierne, hvor meget udstyr du selv har og som skal bruges i systemet. Der er et par ting mere som kunne spille ind, men jeg tror ikke de er relevante mm. det er meget specialicerede setups du har.

Mht. CO2 vil jeg anbefale min lokale pusher, Søren, http://www.sr-trade.dk, han har de bedste priser jeg har kunne finde på CO2. Jeg har ikke brugt andre produkter fra Søren så jeg kan ikke udtale mig hverken for eller imod resten af hans sortiment :oops: .

Frem til Fruen selv kommer igang, vil jeg henlede opmærksomheden på http://www.aquasabi.de, http://www.greenaqua.hu, og http://www.thegreenmachineonline.com som har de fleste af de komponenter jeg ville bruge, men et fuldt setup kræver at man køber fra flere forskellige steder :x .

Der er også enkelte komponenter der kan købes hos Danske forhandelere, men prisen er så høj at jeg ikke vil anbefale at bruge dem mm. man partou vil støtte Danske forhandelere.



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: CO2 anlæg til 50 liters akvarie

Post by cpg »

Lotte13 wrote:Jamen det lyder da interessant :) jeg vil have et system som bare er tidsstyret, så der bliver tilført CO2 i den periode der er lys og det er sikkert mod tilbageløb så man kan tag på ferie uden problemer af nogen slags. Jeg har 4 kg CO2 flaske med manometer og nåleventil til timerur på mit 360 liters akvarie og det køre super godt. Så det vil jeg jo også gerne have i en størrelse der passer til mine små akvarier. Kigger pt. på lille nano system fra "CO2 supermarket" i UK. Det ser meget lækkert ud og virker som god kvalitet.
Hvad kommer et ADA anlæg til at koste i konens firma aquahorti??
Har du overvejet at bruge en sodastream flaske med Co2?
Ud over flasken skal du bruge http://www.ebay.co.uk/itm/SodaStream-Cy ... SwA4dWMLAl
Samt denne her:http://www.akvariebutikken.dk/product/m ... l-co2-493/
og til sidst en modløbs ventil, blot for din egen sikkerhed, så der ikke kommer vand op i magnetventilen



Lotte13
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 05 Nov 2016, 23:46
Lokation.: Nordsjælland

Re: CO2 anlæg til 50 liters akvarie

Post by Lotte13 »

Hej begge
Tak for jeres indlæg. Jeg er da blevet lidt interesseret i det "næsten" komplette sodastream sæt fra Søren. Det må jeg lige kigge lidt på :)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: CO2 anlæg til 50 liters akvarie

Post by Aquahorti »

Det er lidt sjovt at Søren er begyndt med CO2 dele til akvarier, men sidst jeg var ovre hos ham talte vi om CO2 udstyr til akvarier og hvad Fruen planlagde mht. sortiment :) .

Jeg tror den diffuser han sælger er den samme type som bla. http://www.aquasabi.de sælger, men har dem ikke selv, så jeg kan ikke sammenligne dem. Jeg vil sige at de gange jeg har talt med Søren har det været et behageligt møde, han er venlig og imødekommende, så vælger du at handle med ham tror jeg du får en god kundeoplevelse.

NB: Sørens produkter henvender sig til et andet segment end det som Fruen sigter mod, så jeg har ingen problemer med at anbefale ham ;)



Lotte13
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 05 Nov 2016, 23:46
Lokation.: Nordsjælland

Re: CO2 anlæg til 50 liters akvarie

Post by Lotte13 »

Jamen godt du ikke får vrøvl med konen aquahorti, for nu har jeg lige bestilt et sæt, så må jeg se hvordan det er. Hvis det fungere godt, så køber jeg et mere. Jeg skal nok skrive lidt om det når jeg får det hjem og sat op :)



Lotte13
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 05 Nov 2016, 23:46
Lokation.: Nordsjælland

Re: CO2 anlæg til 50 liters akvarie

Post by Lotte13 »

Vil da lige komme med en tilbagemelding på dette indlæg. Jeg startede med at købe et sæt CO2 med sodastreamflaske til mit ene rejeakvarier. Da jeg havde haft det i 3-4 uger købte jeg et mere til mit andet rejeakvarie. Det er meget simpelt og let at sætte op og det køre godt og stabilt. Jeg har sat dem til 30 bobler i minuttet og planterne ilter alle fint efter nogle timers lys :) så tak for tippet aquahorti ;) Her er lidt billeder af begge akvarier.
Attachments
image.jpeg
image.jpeg (1.53 MiB) Viewed 11794 times
image.jpeg
image.jpeg (907.01 KiB) Viewed 11794 times
image.jpeg
image.jpeg (1.46 MiB) Viewed 11794 times
image.jpeg
image.jpeg (1.55 MiB) Viewed 11794 times
image.jpeg
image.jpeg (1.19 MiB) Viewed 11794 times



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: CO2 anlæg til 50 liters akvarie

Post by Aquahorti »

Velbekomme.

Et par bemærkninger til dit setup.

Jeg under mig lidt over at det tager et par timer før planterne begynder at producerer O2, da vi ser pearling efter ganske få minutter efter at lyset og CO2 kommer på. Selv i det akvarie hvor vi bruger Easy Carbo begynder HCen med pearling efter ganske få minutter (Dennerle Scapers, med Trocal LED).
Det skal dog bemærkes at da vi brugte CO2 så vi langt kraftigere pearling.

Den keramiske diffusor ser lidt grøn ud, og det kan reducere dens evne til at lave fine bobler. Hvad renser du den med?



Post Reply