Mostræer.

Substrat, Sten, Træ
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Mostræer.

Post by Aquahorti »

Så er der nyt om at bruge lyng til at lave træer.

Sidste efterår prøvede jeg at rense lyng til brug i aquascapes, ved at overhælde dem med kogende vand og derefter lade dem ligge i vandet nogle uger. Det var ikke specielt nemt at rense lyngen efterfølgende, hvorfor jeg fulgte et råd om at prøve at lade dem ligge i ca. 6 mdr. dækket af vand.

Det lader ikke til at det hjælper synderligt, og jeg har efterfølgende prøvet med et friskt stykke lyng, hvor jeg kogte det i ca. 20 min. Det virker ganske godt, og selve rensningen tog ca 10 min efterfølgende.
Efter 20 mins kogning og 10 min rensning.
Efter 20 mins kogning og 10 min rensning.
IMG_0204.JPG (2.06 MiB) Viewed 10798 times
Jeg har valgt at fæste Vesicularia ferriei 'Weeping' på lyngen, mest af alt fordi den er så nemt at få til at gro og give et godt dække. Jeg startede med at fæste til de individuelle grene, som man kan se på nedenstående billede.
Weeping omvundet med bomuldstråd.
Weeping omvundet med bomuldstråd.
IMG_0205.JPG (1.95 MiB) Viewed 10798 times
Jeg skal dog gerne indrømme at det efter at have gjort det på de yderste dele af lyngen blev så besværligt, at jeg valgte blot at sætte resten fast uden brug af bomuldstråd. på grund af den tætte krone på lyng tror jeg ikke dette vil give problemer, men det vil tiden vise.
Slutresultatet.
Slutresultatet.
IMG_0206.JPG (1.84 MiB) Viewed 10798 times
Lige et billede af det i vores mos/karantæne akvarie, hvor det skal have lov til at gro de næste par uger.
I vand.
I vand.
IMG_0208.JPG (2.87 MiB) Viewed 10798 times
Jeg vil opdatere om en uges tid.



Hjortsballe
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 16 Apr 2017, 14:49
Lokation.: Låsby

Re: Mostræer.

Post by Hjortsballe »

Ser godt ud.


Mvh
Hjortsballe alias Tommy

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Mostræer.

Post by monjak2444 »

næste gang du binder den brug små stykker og bind det stramt på så kan du få mossen til at fylde hele den gren :) men fin ide.


mvh

Deniz

Lotte13
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 05 Nov 2016, 23:46
Lokation.: Nordsjælland

Re: Mostræer.

Post by Lotte13 »

Lækkert billede du har taget :)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Mostræer.

Post by Aquahorti »

monjak2444 wrote:næste gang du binder den brug små stykker og bind det stramt på så kan du få mossen til at fylde hele den gren :) men fin ide.

Tak for svaret.

Jeg tilpasser længden på mossen til det stykke det skal dække, det gør det nemmest for mig. Jeg har prøvet at bruge mos der var tilovers efter en studsening, men det var efter min mening bare noget bøvl (at jeg har 20 storetæer har intet med det at gøre :roll: ).
Vi har et akvarie, hvor jeg laver mos til netop træer, 25 ltr som jeg smider et bæger med 1-2-Grow mos i og 6 uger senere har jeg et akvarie der er helt fyldt. Af den grund kan jeg heller ikke besvære mig med at samle korte stykker mos.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Mostræer.

Post by Aquahorti »

Lotte13 wrote:Lækkert billede du har taget :)


Takker ;)

Jeg havde et andet jeg ville have brugt, men der var himlen grå. Vandet er lidt uklart på billedet men det bør rette sig til næste gang jeg tage et billede af træet.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Mostræer.

Post by monjak2444 »

Aquahorti wrote:
monjak2444 wrote:næste gang du binder den brug små stykker og bind det stramt på så kan du få mossen til at fylde hele den gren :) men fin ide.

Tak for svaret.

Jeg tilpasser længden på mossen til det stykke det skal dække, det gør det nemmest for mig. Jeg har prøvet at bruge mos der var tilovers efter en studsening, men det var efter min mening bare noget bøvl (at jeg har 20 storetæer har intet med det at gøre :roll: ).
Vi har et akvarie, hvor jeg laver mos til netop træer, 25 ltr som jeg smider et bæger med 1-2-Grow mos i og 6 uger senere har jeg et akvarie der er helt fyldt. Af den grund kan jeg heller ikke besvære mig med at samle korte stykker mos.
fair nok :) du kan eventuelt lime det på vis det er for besværligt med at binde,og det er heller ikke let at binde mossen når du har så mange grene :)


mvh

Deniz

MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Mostræer.

Post by MortenDAD »

monjak2444 wrote:
fair nok :) du kan eventuelt lime det på vis det er for besværligt med at binde,og det er heller ikke let at binde mossen når du har så mange grene :)
Lime det på med?
Har hørt at superlim (gel) er brugbart; men er der alternativer?
Selvfølelig er silicone og Tec7 muligheder; men ingen af dem er regulært transparente, hverken en klat grålig snotmasse eller en sort tjæreklat ser fedt ud på et lækkert mostræ.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Mostræer.

Post by Aquahorti »

Superglue/kontakt lim er ganske brugbart, men jeg bryder mig ikke om at bruge det.

Det der er fint med lyng er at det er så tæt at det ikke er nødvendigt.

Lyng og rejer er også OK, jeg har fået unger af de første unger der blev udklækket i akvariet, så om ikke andet kan de yngle i akvarier med lyng.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Mostræer.

Post by monjak2444 »

MortenDAD wrote:
monjak2444 wrote:
fair nok :) du kan eventuelt lime det på vis det er for besværligt med at binde,og det er heller ikke let at binde mossen når du har så mange grene :)
Lime det på med?
Har hørt at superlim (gel) er brugbart; men er der alternativer?
Selvfølelig er silicone og Tec7 muligheder; men ingen af dem er regulært transparente, hverken en klat grålig snotmasse eller en sort tjæreklat ser fedt ud på et lækkert mostræ.

yes sir lime det på jeg bruger loctite super glue :) og den kan købes i alle super markeder vil jeg tro :)
https://images-na.ssl-images-amazon.com ... SS350_.jpg


mvh

Deniz

Post Reply