Dennerle Scapers 50 ltr

Billeder og video af aquascapes
monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Dennerle Scapers 50 ltr

Post by monjak2444 »

skal der ikke noget andet i end græs ? for at fylde lidt ud i det :)


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Dennerle Scapers 50 ltr

Post by Aquahorti »

Nu starter vi med at lave et godt bunddække, eller jeg bør sige prøver at lave et godt bunddække :? . Hvis bunddækket bliver godt, ser vi hvad vi så gør videre, men det er et karantæne/eksperiment akvarie, så det er begrænset hvad vi kan tillade os.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Dennerle Scapers 50 ltr

Post by monjak2444 »

græsset har du styr på :) kan selvfølgelig være dit lys ikke har styr på det :) jeg følger spændt med.


mvh

Deniz

MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Dennerle Scapers 50 ltr

Post by MortenDAD »

Jeg forudser at I kommer til at kæmpe en meget hård kamp for at holde de 2 planter adskilte over tid; men det er selvfølgelig også kun et forsøgssetup.
Følger spændt med - håber at få brug for dine resultater om 2 måneder, så burde der nemlig stå 18 tomme 96 Ltr og vente på at far begynder at lege med dem.....



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Dennerle Scapers 50 ltr

Post by Aquahorti »

Det er ikke meningen at de skal holdes adskilt, jeg prøver at finde ud af, givet lysintensitetsfordelingen, at finde den bedste måde at plante dem på, for at opnå det rette udtryk (OK der er sku' for hippie agtigt, men kan ikke komme på en bedre vending :oops: ) i hvordan man oplever det.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Dennerle Scapers 50 ltr

Post by Aquahorti »

Jeg er ganske imponeret over det her akvarie, og EasyCarbo lader til at være et rigtigt godt produkt som er noget nemmere end at rode med CO2.

Selv om lumen/ltr er under 1/3 af hvad det er i mit Iwagumi scape, ser det ud til at HCen gror helt OK.
Efter 5 dage med 24 timers lys
Efter 5 dage med 24 timers lys
IMG_0165.JPG (3.35 MiB) Viewed 9804 times
Last edited by Aquahorti on 23 Dec 2016, 16:09, edited 1 time in total.



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Dennerle Scapers 50 ltr

Post by MortenDAD »

Eftersom det er dybden der æder det meste af lyset, hvorfor så ikke have så lav vandstand som muligt så længe det kun er bunddækket der skal etableres?

Har ikke selv mulighed for at lege med det foreløbig; men har da tænkt mig at lege med det når der kommer mere tid i kalenderen.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Dennerle Scapers 50 ltr

Post by Aquahorti »

MortenDAD wrote:Eftersom det er dybden der æder det meste af lyset, hvorfor så ikke have så lav vandstand som muligt så længe det kun er bunddækket der skal etableres?

Har ikke selv mulighed for at lege med det foreløbig; men har da tænkt mig at lege med det når der kommer mere tid i kalenderen.
Jo, men Fruen har brug for at have den lille Eheim pumpe til at køre, og hvis det skal vise hvad man kan i et akvarie af den type er denne test noget bedre. Står virkeligt og mangler et PAR meter, men det kommer til at vente til det nye år, så det ikke er rent gætværk hvor meget lys planterne får.

Som en lille sidenote, så har vi fået anmodninger fra USA om vores guide 8-)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Dennerle Scapers 50 ltr

Post by Aquahorti »

Smider et par billeder op senere, men der er ved at være et fuldt bunddække. Der er små problemer med brunalger, og hvad der er den kritiske faktor for dette har jeg svært ved at isolere da jeg har ændret flere parametere (dårlig praksis for gode forsøg, jeg ved det godt) i forhold til det jeg gjorde i Iwagumi akvariet.
Efter en uge med EasyCarbo, 40% vandskifte og 24 timers lys.
Efter en uge med EasyCarbo, 40% vandskifte og 24 timers lys.
IMG_0174.JPG (3.38 MiB) Viewed 9760 times
Brunalger der begynder at dække HCen.
Brunalger der begynder at dække HCen.
IMG_0171.JPG (2.75 MiB) Viewed 9760 times
Nok et billede af brunalger.
Nok et billede af brunalger.
IMG_0173.JPG (2.77 MiB) Viewed 9760 times

Jeg håber jeg kan fjerne de brune alger med mindre lys, men hvis det ikke lykkes er det ikke en stor katastrofe, da jeg bare kan starte forfra. Det er det smukke ved at bruge det som forsøgs/karantæne akvarie ;)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Dennerle Scapers 50 ltr

Post by Aquahorti »

Nu har jeg da i det mindste lært at den lyskilde man får med akvariet ikke er god nok til HC mm man køre med 24 timers lys.

Der kommer et billede her i morgen.


Næste eksperiment bliver at se om jeg kan redde HCen ved at køre med 24 timers lys, men jeg tvivler... DHGen klare sig OK, men ikke strålende, så næste project bliver nok et eller andet med mos.

Er der nogen der har nogen ideer til noget der skal testes med mosser?



Post Reply