IAPLC øve-scape

Billeder og video af aquascapes
Post Reply
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

IAPLC øve-scape

Post by Aquahorti »

Jeg har haft en længere pause med nye aquascapes, mest af alt da fruen har haft brug for at jeg stod for en større del af hendes akvarier. Nu er jeg kommet så langt at jeg har revet alle mine aquascapes ned og fået samlet samt automatiseret fruens akvarier med lys og CO2, hvilket endeligt giver mig tid til at aquascape igen.

Jeg har lavet en aquascaping dojo some jeg bruger til at øve mig med hardscape inden jeg sætter det endelige (elendige?) aquascape op, men problemet med en sandkasse i huset kan til tider være store når man har en 5 årig dreng, er at han kommer og brokker sig over at 'nu har far flyttet hans sten igen og at det er de forkerte sten der er i sandet!'. Tilsyneladende skal jeg ikke bruge de siltsten jeg indsamlede på Mors, men derimod dragesten. Horn wood er helt udelukket og man kan da sket ikke blande sten og træ i den fine sandkasse.

Hidtil har det været Iwagumi og Jungle stilen jeg har lavet aquascapes i, men nu vil jeg prøve mig med et mere klassisk NA-layout, mest af alt fordi jeg så skulle have bedre muligheder for at klare mig bare nogenlunde tåleligt i IAPLC, som er målet.

De siltsten som jeg tog med hjem fra Mors var alt for store st at kunne bruge i det lille 36 cm akvarie hvor jeg vil lave dette første forsøg på et NA aquascape (Jeg går op til et 60P til IAPLC) så jeg har slået en af dem i mindre stykker. Jeg var noget overrasket over hvor skarpe kanterne var, men efter at have overvejet forskellige muligheder (bla. en kugletromle til sten) gik jeg efter en meget lavpraktisk løsning med en spand og et par håndfulde sten af forskellig størrelse som jeg rystede i en minuts tid. Spanden havde ikke godt af det, men resultaterne på stenen var fantastisk, ingen barberbladsskarpe kanter og efter at have skyllet dem var jeg godt tilfreds med resultatet
Siltsten knust og renset
Siltsten knust og renset
IMG_0291.JPG (1.79 MiB) Viewed 8525 times
.
Er der nogen af jer der har andre nemme metoder til at fjerne skarpe kanter på sten, som ikke er helt så destruktive for den beholder man bruger til det, vil jeg meget gerne høre om dem.

Planterne jeg skal bruge ankom i går så jeg regner med en opdatering hen over weekenden. Plantevalget er Anubias Pangolino (Dennerle), Cryptocoryne 'Hobbit' (in Vitro XL), Bolbitis Heudelotii (in Vitro XL),Vesicularia 'Christmas moss' (in Vitro XL), Rotala sp 'Green' (ADA) og Rotala sp 'Shimoga' (ADA). Det er mange planter i et akvarie på 19 ltr, men eftersom det kun skal være oppe i max. 3 måneder før jeg river det ned igen og da mange af planterne gror langsomt bliver jeg nødt til at plante det meget tæt fra starten.

Som nogle af jer ved, har fruen og jeg startet en butik hvor vi på hobby plan sælger udstyr til aquascaping, og vi skal nu til at lave videoer om hvad vi laver når vi aquascaper. Jeg vil ikke lægge links her til vores videoer eller til forretningen, men lidt billeder af hvad vi laver kan jeg da lægge her :) .

Et billede af det setup som jeg kommer til at lave dette aquascape skal I ikke snydes for:
IAPLC practice setup
IAPLC practice setup
IMG_0290.JPG (1.76 MiB) Viewed 8525 times



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: IAPLC øve-scape

Post by Aquahorti »

Update, jeg fik plantet og sat aquascapet op her til aften. Jeg er ikke sikker på at grenene til højre er kommet langt nok op, men nu vil jeg sove på det inden jeg ændre noget.
Practice IAPLC
Practice IAPLC
IMG_0301.JPG (1.67 MiB) Viewed 8501 times
Vesicularia 'Christmas moss' var i virkelig dårlig stand og jeg skal have fat i en bedre in vitro potte, men der skal lidt af den på grenene. Der går et par uger inden aquascapet virkeligt begynder at ligne noget, men jeg håber ikke jeg har bommet helt her.

Jeg besluttede mig for ikke at bruge CO2Tower her, da det virker for voldsomt sammen med pumpen.



Lotte13
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 05 Nov 2016, 23:46
Lokation.: Nordsjælland

Re: IAPLC øve-scape

Post by Lotte13 »

Det ser rigtig godt ud :) Hvad koster sådan et akvarie?? Ser dyrt ud.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: IAPLC øve-scape

Post by Aquahorti »

Lotte13 wrote:Det ser rigtig godt ud :) Hvad koster sådan et akvarie?? Ser dyrt ud.
Akvariet er ikke så dyrt, det koster under 500 dkr (ikke at det er specielt billigt, men det er det som den type akvarier koster uanset hvilket mærke man køber). Det er alt det andet der koster, men det er ikke noget der er nødvendigt for at lave flotte aquascapes. Det passer bare godt ind i den stue vi har det stående i, derfor det ekstra gejl.

Jeg har rettet lidt på den ene rod og der var et par planter der havde løsnet sig, så her til morgen efter jeg havde lavet et 90% vandskifte så det sådan her ud:
fullsizeoutput_4b.jpeg
fullsizeoutput_4b.jpeg (2.29 MiB) Viewed 8486 times
Jeg beklager, men jeg kan ikke få billedet til at vende rigtigt, ligemeget hvor meget jeg roterer billedet ender det på hovedet her...



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: IAPLC øve-scape

Post by Aquahorti »

To ugers opdatering:
Two week update
Two week update
7603F257-D817-4820-B9DF-B13C6B34B8C5.jpeg (2.56 MiB) Viewed 8218 times
Jeg har problemer med Rotala sp Green der kryber nærmest som bundække. Jeg håber det retter sig snart for resten af planterne gror bedre end jeg havde ventet.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: IAPLC øve-scape

Post by Aquahorti »

Så er jeg nået til det punkt hvor jeg ikke får meget mere ud af dette aquascape, Rotala sp Green virker ikke i dette setup, da den kryber, men det har givet mig en ide til at lave et Iwagumi scape med Rotala sp Green som den eneste plante.

Det er 32 dage siden jeg startede og selv om jeg gerne vil have at Bolbitis'en bliver lidt større ved jeg ikke om det kan betale sig. AQuascapet er lige blevet trimmet, da Fruen gerne ville have lidt Shimoga til hendes næste aquascape som hun starter i næste uge for ellers nåede den op til 1 cm fra vandoverfladen:
32 days after trimming
32 days after trimming
IMG_0323.JPG (2.87 MiB) Viewed 8110 times
Vi vil begge prøve at have noget klart til IAPLC næste år. Er der andre her inde der arbejder på noget til konkurrencer?

NB: jeg droppede mossen da den ville være for langt after resten af planterne til at det ville give mening. Jeg har den til at gro i et af rejeakvarierne på tilsvarende grene for at se hvordan jeg skal få den til at gro 'rigtigt'.



Post Reply