Estimative Index (EI), erfaringer søges. [PMDD]

Post Reply
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Estimative Index (EI), erfaringer søges. [PMDD]

Post by Aquahorti »

Jeg har nu brugt lidt tid på at læse op på forskellige metoder hvormed man doserer næringsstoffer og sporstoffer til akvarier. Det er ikke fordi vores hidtil foretrukne metode ikke gør jobbet godt (Tropicas varianter), men der er altid plads til forbedringer.

Det lader til at det såkaldte Estimative Indeks (http://www.barrreport.com/forum/barr-re ... tive-index , Tom Barr bliver af mange givet kredit for at være opfinderen) er blandt de mest populære metoder til at tilsætte gødning til akvariet.
Jeg vil dog mene at EI blot er PMDD (http://www.thekrib.com/Plants/Fertilizer/pmdd-tim.html) der er blevet moderniseret, under alle omstændigheder virker det som en god metode som giver gode resultater. Jeg har dog et par ting som jeg gerne vil teste nærmere.

I den forbindelse er jeg i gang med at stille eksperimenter op, hvor jeg vil forsøge at eliminere mange af ubekendte der er med metoden. Der skal bruges 3 akvarier hvor det eneste der i første del af eksperimentet kun er den forskel at de har forskellige lysintensiteter. Der skal så måles på alt der kan måles på hver dag gennem en måned.

Hvis I skulle have erfaringer I vil dele omkring EI eller PMDD vil det hjælpe mig meget. På forhånd tak



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Estimative Index (EI), erfaringer søges. [PMDD]

Post by Aquahorti »

Er der vitterligt ikke nogen med erfaringer med enten EI eller PMDD?



blitz
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 2
Joined: 26 Mar 2017, 20:32
Lokation.: Kbh

Re: Estimative Index (EI), erfaringer søges. [PMDD]

Post by blitz »

Jeg faldt over disse "artikler" fra The Shrimp Doctor på facebook. Det er en serie omkring planteakvarier og rejehold. Den er tredelt, så du skal nok scrolle lidt igennem for at finde noget. https://www.facebook.com/theshrimpdoctor/

Jeg er selv igang med at prøve mig frem, skal se om jeg kan huske at videregive mine erfaringer.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Estimative Index (EI), erfaringer søges. [PMDD]

Post by Aquahorti »

Takker :) .

Jeg er dog ikke på Facebook, så jeg får ikke kigget på dit link, men ser frem til at høre om dine erfaringer.

Hvad bruger du til at afmåle de enkelte ingredienser? Jeg overvejer selv Ohaus Cent-O-Gram (http://eu-en.ohaus.com/en-EU/Dial-O-Gra ... 00Series-3), der skulle usikkerheden på de tilsatte koncentrationer komme ned på +- 0,02ppm med de blandinger jeg planlægger at bruge.

Usikkerhederne på målingerne af koncentrationerne i de enkelte akvarier er en anden sag. Jeg håber at holde den samlede usikkerhed under 0,1 ppm, men jeg vil heller ikke bruge mere end 1 time per dag på titreringerne (mest af alt fordi jeg ikke tror at Fruen vil stå model til at skulle bruge mere tid per dag på det når jeg er bortrejst).



blitz
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 2
Joined: 26 Mar 2017, 20:32
Lokation.: Kbh

Re: Estimative Index (EI), erfaringer søges. [PMDD]

Post by blitz »

Her er et copy paste af nogle af hovedpointerne

1) How fertilization affect the TDS level of a shrimp tank
Total dissolved solids, or TDS, is a measure of the combined content of all inorganic and organic substances contained in a liquid. Taiwan bee shrimp keepers should be aware that shrimps are very sensitive to TDS levels of the water. Too low or too high a level of TDS results in poor growth and molting of the shrimps.
The Shrimp Doctor keeps his shrimps at TDS levels of between 130-135. We are essentially increasing the TDS of the tank when we add fertilizers.
In Singapore, our tap water has a TDS of between 70-90. Many shrimp breeders increase this TDS by adding shrimp-specific additives to tap water or reverse-osmosis water after a water change. Adding fertilizers contributes to this by increasing the TDS of tap/RO water. It is important to measure the TDS level before and after fertilization to make sure that you are within the desired level of TDS. TDS can be measured by a TDS pen which is easily available.
Overdosing of fertilizers can result in fluctuations in TDS levels, which can affect overall shrimp heath.
2) Potential harm caused by fertilization
Too much of a good thing can be a bad thing. In this case, too much fertilizers can be harmful to your shrimps.
Excessive amount of nitrogen and phosporus can result in an algae bloom, which in turn can deprive the tank of oxygen and cause shrimp casualties.
Some fertilizers contain trace elements such as copper. Copper in excessive amounts is toxic to shrimps and will wipe out entire shrimp populations. However, the good news is if you follow the dosing directions of most fertilizers, the level of copper never reaches a lethal dose. In fact, copper is also require by shrimps for a healthy carapace(shell).
An inadequate fertilization regime can have detrimental results on a shrimp tank. A lack of any major element can result in poor growth or dying leaves in a tank. These dying leaves will decompose and results in an increase in the level of ammonia, nitrates, and nitrites. Taiwan bee shrimps are extremely sensitive to these compounds, often resulting in casualties even with a slight increase in their levels. Therefore, it is important to understand how to adequately dose fertilizers in your planted shrimp tank.
3) How should i dose my fertilizers, The Shrimp Doctor Way
There are 890,3874,450 brands of fertilizers out in the market. The more popular ones among seasoned hobbyists in Singapore are ADA, Seachem, and Borneowild. The Shrimp Doctor has been using Seachem products with satisfying results.
The first and MOST IMPORTANT thing to note about dosing fertilizers in a shrimp tank is NOT to be afraid to dose sufficiently or regularly. It is far easier to rememdy an algae bloom than a tank of dead decaying plants.
Many shrimp keepers feel that they should not be adding any additives to their tanks due to the sensitive nature of the shrimps. However, as mentioned above, your cautiousness could actually do more harm to your shrimps and tank when your plants start to die.
Remember that adequate dosing of fertilizers ensure a healthy planted aquarium which will keep your shrimps happy.
Keep in mind to always measure the TDS level of your water before and after adding fertilizers. It is most likely that additional shrimp-specific additives will still be required to further increase the TDS of the water after addition of fertilizers. If TDS levels become too high, do a water change to lower it.
6) Fertilization using Seachem products;
Seachem Potassium:
Dose the recommended dosage once every 3 days, or
The Shrimp Doctor way: divide the recommended dose by 1/3 and dose daily.
Remember that potassium deficiency is one of the most common cause of poor plant growth and it is crucial to supplement potassium regularly.
7) Seachem Nitrogen:
dose the recommended dose once a week after water change.
8) Seachem Phosphorous:
The Shrimp Doctor does not regularly dose phosphorous as we find the levels usually adequate. As mentioned, phosphorous is also deprived from shrimp/fish food and waste products. This is usually sufficient.
However, if you have a very heavily planted tank, dose 3/4 the recommended dosage once a week after water change.
9) Seachem Trace elements:
dose the recommended dose once a week after water change.

Jeg tror ikke at du behøver så avancerede måleinstrumenter, da EI kort sagt gå ud på at overdosere næringsstoffer, så planterne kan udkonkurrere algerne, og i sådanne forhold, at der ikke opstår mangel på et bestemt næringsstof, der kan resultere i kraftige algeopblomstringer. Hellere for meget end for lidt efter min mening. Der hvor problemet opstår, er når phosphatmængderne i vandet overstiger rejernes tolerance, eller når du, via næringssalttilførsel, hæver din tds så meget at rejerne lider skade.
Jeg startede med at dosere 1/5 af den anbefalede ugentlige tilførsel, for derefter gradvis at øge tilførslen for at finde det gyldne punkt. Jeg har skåret phosphormængden ned til 1:16 af nitrogenindholdet (redfields forhold), for at undgå phosphorophobning, så jeg ikke skader rejerne. Jeg sigter efter et konstant niveau på 0,1 ppm.
Kort sagt: start i det små. Hæv derefter langsomt doseringen, til du ser ønskede effekt. Leg lidt med de forskellige faktorer, og skift en stor del vand, når/hvis du ser en uønsket effekt, og start fra sidste standpunkt.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Estimative Index (EI), erfaringer søges. [PMDD]

Post by Aquahorti »

Ja det er ikke lige det jeg sigter efter.

Jeg har brugt en del tid på at læse om EI og PMDD og det som har slået mig er at nogle af de påstande som bliver fremført bla. på http://www.barrreport.com/forum/barr-re ... tive-index, ikke passer med det de videnskabelige artikler (har efterhånden læst ganske mange om emnet) jeg har adgang til, siger gør sig gældende.

Det jeg håber at kunne opnå, er at finde ud af hvorfor det virker og om det er muligt at forbedre EI. Men hvis jeg ikke måler alle parameterne kan jeg lige så godt lade være med at lave forsøgene, og som du selv skriver så er en usikkerhed på 0,1 ppm ikke nødvendigvis god nok til alle parameterne (det skal dog bemærkes at de 0,1 ppm er for de højeste koncentrationer, for sporstofferne håber jeg at komme ned på 0,02 ppm).



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Estimative Index (EI), erfaringer søges. [PMDD]

Post by Aquahorti »

Lige et opfølgende spørgsmål, hvilket testsæt bruger du til at teste PO43- ?

Det eneste sæt jeg har fundet, som vil give mig en høj grad af nøjagtighed er fra HACH (https://www.hach.com/phosphate-test-kit ... 7640214961).

Jeg vil dog i videst muligt omfang bruge rigtigt lab udstyr til mine tests, ikke diverse testsæt, men hvis der er sæt på markedet som har en høj grad af reproducerbare målinger, såvel som god opløsning vil jeg hellere bruge dem.



Post Reply