Lukket system 5L, intet filter eller pumpe

Generelt om forum, forbedringer, ris/ros
Post Reply
Piggly
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 3
Joined: 13 Feb 2017, 15:48
Lokation.: kbh

Lukket system 5L, intet filter eller pumpe

Post by Piggly »

Hej Rejeforum

Jeg er ny herinde, men også helt nybegynder mht. at holde rejer i akvarium. Jeg er stadig i gang med at researche hvorvidt muligheden ved at have et lukket system. Ideen er at holde 3-5 rejer i en 4-5L henkogningsglas, som kan lukkes luftæt. I dette glas ville der så skulle være alger osv. som genbruger de affaldsprodukter rejerne efterlader, samt giver dem føde.

Jeg er inspireret af Ecosphere, men bryder mig ikke om tanken at rejerne langsomt dør, og vil derfor gerne have muligheden for at evt. at give dem mad, hvis nødvendigt. Dog vil jeg gerne forsøge at undgå de store vedligeholdelser opgaver, der følger med et akvarie med pumper, kuldioxid, samt større vandskifte arbejde osv. Derfor vil jeg gerne lave mit eget "semi-lukket" system, hvor jeg meget sparsomt kan fylde vand / give lidt mad, men som primært for lov til at passe sig selv. Dvs. glasset skal være uden vandfilter, uden pumpe.

Ideen er basalt set den samme som ecosphere, altså have et miljø som kræver meget lidt udefrakommende indflydelse, altså noget nær selvsufficient.

Jeg ved at de i ecosphere benytter en lille hårdfør reje kaldet Halocaridina Rubra / Opae Ulae / Volcano Shrimp. Jeg har ikke kunne finde en leverandør af denne art, som stadig har den på lager, og ville høre om i kendte til en mere tilgængelig reje art, der på samme måde er lille og primært algespiser og modstandsdygtig.

Tanken er at jeg i første omgang skal have etableret planter og starte nitrogencyclusen uden rejerne og at det skal køre i en god måned eller to. Dog mangler jeg lidt info angående rejearterne, altså om det skal være en ferskvands eller saltvandsreje, da dette har en vis begrænsning på hvilke alger og planter jeg kan sætte ind i beholderen.

På forhånd tak



Piggly
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 3
Joined: 13 Feb 2017, 15:48
Lokation.: kbh

Re: Lukket system 5L, intet filter eller pumpe

Post by Piggly »

Jeg kan se at en anden bruger har oprettet en lignende tråd, men synes ikke at kunne finde tilstrækkelig information i tråden.


http://www.rejeforum.dk/viewtopic.php?f=31&t=2058



Kimbramsen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 16
Joined: 24 Dec 2016, 10:01
Lokation.: Fyn. Langeskov

Re: Lukket system 5L, intet filter eller pumpe

Post by Kimbramsen »

Når man i langt større akvarier er nødt til at fodre så er man det vel også i et lille.. ellers skal der godt nok gang i alge væksten.. tror du ikke også at vandet bliver misfarvet ret hurtigt..



Piggly
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 3
Joined: 13 Feb 2017, 15:48
Lokation.: kbh

Re: Lukket system 5L, intet filter eller pumpe

Post by Piggly »

Jeg tænkte netop at en overmængde af alger til en lille bestand af rejer ville være tilstrækkeligt. Udfordringen ved at fodre i et lille akvarie er jo netop at nitrogen / ammonium balancen så hurtigt stiger utrolig meget. Selvfølgelig kræver dette også de rigtige rejer, altså at de kan leve (næsten) udelukkende af alger, men som sagt er dette stadig et tankeeksperiment og intet er realiseret endnu. ;)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Lukket system 5L, intet filter eller pumpe

Post by Aquahorti »

Det er noget af et projekt, de fleste biologiske systemer balancere på en top og der skal ofte en lille ting til at tippe balancen til en af siderne. Jo større et system du har at arbejde med, jo mere har systemet at gøre godt med, som en buffer, mod naturlige udsving (ændring af lysindfald, ændringer i antallet af organismer, osv.)

Lad os sige at du vælger a have Neocaridina i din ecosphere, det er ikke en lille reje men stadigvæk en af de mindre, de yngler villigt, hvorfor der hurtigt kan komme flere, eller hvis de mister lad os sige halvdelen af bestanden (2 rejer), så vil den ligevægt du har regnet med blive voldsomt forskubbet. I begge tilfælde skal du så til at arbejde igen for at genoprette forholdene, hvilket hurtigt kan ende i at koste mere tid, end den normale vedligeholdelse af et almindeligt reje akvarie.

Det er ikke en nem opgave du har givet dig selv, men hvis du øger volumen bliver det nemmere (sådan er det oftest med akvarier). Jeg har selv leget med ideen om en ecosphere, men har selv opgivet ideen grundet de mange problemer med at få en ægte balance i små akvarier.

Held og lykke med projektet herfra.



Post Reply