Første Iwagumi akvarie

Her kan I vise Jeres akvarium
User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by caso »

Ja, det ser super godt ud- :)


Mvh
Carsten

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

Jeg har da om ikke andet fundet ud af at hvis man skal trimme bunddækket er en buet saks bedre end en lige saks, Ville prøve et par ADA lige sakse, mod et par buede sakse fra JBL (begge af fjeder typen) og JBL gjorde det noget nemmere at få det klippet pænt.

JBL saksene er helt klart pengene værd, men i en direkte sammenligning så vinder ADA. Man skal så gøre op med sig selv om det vitterligt er værd at betale næsten dobbelt så meget for ADA saksene :?:



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

Sidste ugentlige opdatering.
Efter 5 uger, trimmet for 1 uge siden.
Efter 5 uger, trimmet for 1 uge siden.
IMG_0170.JPG (2.68 MiB) Viewed 10512 times
Aquascapet er stort set færdigt, alle de planter der skal bruges er i det, og gror fint. Rotala Wallichii skal gro lidt mere til før den kan formes til en halvcirkel, og jeg mangler at tilsætte Blue Rili og Ember Tetra, men har i mellemtiden 4 Amano rejer gående. Den ene af dem er en hun der har slæbt rundt med æg de sidste par mdr, og efter 2 dage i akvariet smed hun dem alle. Det var noget af en overraskelse jeg fik da jeg om morgenen så at vandet virkede noget grumset :o men ved nærmere eftersyn opdagede jeg at det var larver der svømmede rundt, samt at hunnen ikke havde sine æg mere.
Filteret har stadigvæk ikke fået fat på dem alle, og efter 3 dage svømmer de tilbageværende stadigvæk rundt for at finde de steder hvor der er mindre bevægelse i vandet.

Jeg har udskiftet Tropica diffuseren med en fra Do!Aqua (10 mm) som fylder meget mindre og som med den mængde CO2 jeg nu tilsætter er helt fin til at lave små bobler.

Jeg tror at der er et problem med at bruge en Aquasky Moon sammen med Amano rejer, det lader nemlig til at intensiteten er for høj til at de vil være ude af det skyggefulde område som er mellem de store sten. Det kan være et tilfælde og kun mine rejer der har det på den måde for jeg har ikke læst andre beskrive den problemstilling, men tænkte at det nok er bedst at bringe mine observationer videre her, hvis andre skulle overveje at bruge et tilsvarende lys system.

De nye blade på HCen er mindre hvilket var hvad jeg håbede ville følge af den nedsatte mængde lys og CO2



Bjarne v p
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 07 Nov 2016, 06:53
Lokation.: Holstebro

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Bjarne v p »

Hvilket filter bruger du?


Mvh Bjarne

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

På det her akvarie bruger jeg et ES-150 filter (ca 200 ltr/hr), men Eheim Classic 2211 (150) vil også passe ganske godt til dette setup. Jeg har begge filtre, men bruger lige for tiden kun ES-150, da den har er større filtermatriale volumen og lidt større flowrate.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by monjak2444 »

Aquahorti wrote:På det her akvarie bruger jeg et ES-150 filter (ca 200 ltr/hr), men Eheim Classic 2211 (150) vil også passe ganske godt til dette setup. Jeg har begge filtre, men bruger lige for tiden kun ES-150, da den har er større filtermatriale volumen og lidt større flowrate.

av for den det filter søger jeg ikke på igen :lol: ,hvordan er es-150 imod eheims pumper som er en helt anden prisklasse.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

monjak2444 wrote:

av for den det filter søger jeg ikke på igen :lol: ,hvordan er es-150 imod eheims pumper som er en helt anden prisklasse.
Jeg har ikke haft dem længe nok til at kunne give en fyldestgørende sammenligning, men jeg har set folk sammenligne de to som et filter der vil overleve en atomkrig mod et plastik filter, og det er også den fornemmelse jeg har. ES-150 filteret er utroligt velbygget, uden tekniske fiksfakserier der øger risikoen for at noget går galt. Det samme gælder Eheim filteret, men det er metal mod plastik og der vælger jeg metal, da jeg med Eheim filteret føler at det er ved at gå i stykker hver gang jeg skal rense det.

Når det så er sagt, bliver forskellen i pris mindre jo større filterene bliver (den forholdsmæsige pris). Jeg har også læst (mangler kilde på rigtigheden af påstanden), at den forventede levetid på de pumper der er hjertet i Eheim filterene har en forventet levetid på 3-5 år, mod ES pumpernes levetid er over 20 år (de bliver brugt i den kemiske industri, hvor der er brug for høj pålidelighed). Hvis det står til troende vil omkostningerne over tid være den samme.

Mht lydniveauet så har jeg ikke kvalitative målinger, men Eheim er nok lidt mindre larmende, men det kan også skyldes at det er en lavere frekvens den larmer ved, og det er der jeg er begyndt at miste lidt af følsomheden :shock:



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

Nu har jeg lidt over 5 års erfaring med ADA Superjets og Eheim Classic filtre og tænkte at jeg skulle følge op på ovenstående post.

Jeg har ikke på noget tidspunkt haft problemer med ADAs filtre, de har kørt upåklageligt og jeg har 6 forskellige af dem som jeg har brugt i større eller mindre grad over årene. Der har dog været en hvor der opstod hvad jeg antager er en galvanisk reaktion mellem bunden og den metal afstands holder der er under filtermatrialet. Jeg fik det isoleret til en urenhed i afstandsholderen og fik det løst med et stykke neopren. Det er naturligvis ikke noget man forventer i en pumpe der koster så meget som en ADA Superjet, men det var et mindre problem.

Jeg har med Eheim Classic ikke haft problemer med selve pumpe delen, så de 3-5 års holdbarhed er nok i underkanten. Hvis men som jeg har nævnt tidligere haft nogen reservationer overfor den plastic som meget af pumperne er lavet af. Det har også været plastikken som har givet mig problemer og har haft et par dele der er gået i stykker. En af delene har været selve beholderen til filtermatrialet som flækkede, men man kan heldigvis nemt skaffe reservedele og prisen på dem er bestemt rimelig. Det skal nævnes at jeg har 8 stk. Classic pumper og er rigtigt glad for dem.

Hvad vil jeg så anbefale til folk hvis de er på udkig efter en ny spandepumpe?

Eheim Classic er bestemt det økonomisk fornuftige valg, det er en pumpe der bare virker, og hvis den går i stykker er det nemt at skaffe reservedele. MEN og det er et stort men, en ADA Superjet er efter min mening en flot pumpe og eftersom frue og jeg begge laver aquascapes giver det mening at have dem når man kan se pumpen. Det er dog ikke tilfældet for langt de fleste og derfor giver det ikke mening for de fleste mennesker at købe en Superjet.

Men den bedste pumpe jeg har kendskab er hverken fra Eheim eller ADA, men derimod fra ELOS.



Post Reply