Slim på trærod

Planter, moss, gødning, lys
Post Reply
Cat
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 8
Joined: 09 Jun 2017, 13:50
Lokation.: Langeland

Slim på trærod

Post by Cat »

Hvad dælen sker der for den her rod :?:

Den er nu kogt 2 gange og har derefter tørret i solen, men mindre end 24 efter den er kommet i akvariet, så får den sån et slimlag :shock:

Hvad er det og hvad kan jeg gøre :?:

Ps. Det er en Mopani rod
Attachments
IMG_20170713_174204.jpg
IMG_20170713_174204.jpg (1.61 MiB) Viewed 10800 times



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Slim på trærod

Post by monjak2444 »

det ved jeg godt nok ikke,men når jeg bruger træ så ligger jeg det i blød i en uge og skifter vandet på det :) også i akvariet med den.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Slim på trærod

Post by Aquahorti »

Problemet du beskriver er velkendt, og så vidt jeg ved ganske harmløst.

Det er ikke alt træ som man oplever at det optræder på. Mine egne observationer er at det knytter sig til nyt træ der kommer i akvariet, og at det kan forekomme både i akvarier hvor man sætter det nye træ i fra starten, eller sætter det nye træ ned i et godt indkørt akvarie.
Jeg har aldrig oplevet at se dette hvis man en gang har brugt træet i et akvarie, evt. haft dette hvide slimlag på træet, og så flytter det over i et ny akvarie.

Det siges at stamme fra svampe i træet som lever af resterne af træsafterne, men jeg har ikke kunne finde nogle rigtigt gode kilder på dette omend det ud fra egne observationer lyder plausibelt. Jeg har aldrig set det på mosetræ eller træ som har ligget ude i årevis inden det bliver sat i akvariet. Hvis man har tid til det vil jeg anbefale at gøre som Deniz, lad træet ligge i en balje med vand i et par måneder så skulle problemet ikke opstå.

Jeg har ikke oplevet at der har været problemer med trivsel i akvarier hvor der har været træ med denne hvide film på. Der er nogle som beskriver problemer med Corydoras, men ikke noget som ikke kunne løses med ekstra vandskift.
Jeg læste på PFKs forum en påstand om at det var Saprolegnia sp. der var årsagen til den hvide film, men det var ikke underbygget med nogen form for dokumentation, og jeg tvivler på at det passer alene pga. de problemer man ville opleve med fisk hvis det vitterligt var denne svamp1.

Hvis du finder den hvide film generende, kan du fjerne den mekanisk, men vær forberedt på at den vender tilbage i en kortere periode.


1 http://www.int-res.com/articles/dao/45/d045p053.pdf



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Slim på trærod

Post by MortenDAD »

Det ser meget velkendt ud!
Jeg har oplevet det på både rødder og grene, både friske og indtørrede, fra naturen og fra fiskepusheren, hvad enten det har været kogt eller bare skrubbet godt og grundigt. Både i ferskvand og brakvand (12 g salt pr liter) - stort set hver gang jeg introducerer nyt organisk dekoration.
Jeg har aldrig oplevet at det har givet problemer, hverken med fisk, krebs, eller rejer.
Det forsvinder efter et stykke tid; men ser ikke særlig tiltalende ud!
Det eneste dyr jeg har oplevet nippe til det er Micropoecilia picta og det var ikke med den store entusiasme.

Løsningen er at have det liggende i blød, fjernet slimlaget mekanisk og vente til der ikke kommer yderligere slimlag. Om så det er i akvariet eller i en balje er op til hver enkelt.

Når jeg har det i et kørende akvarie skifter jeg vand hveranden dag og forsøger at suge slimlaget af ved hvert vandskifte.
Generelt forsøger jeg dog at undgå at det kommer ned til dyr ved at have organiske materialer liggende i blød.
Jeg har pt 2 store murerbaljer stående med organisk dekorationsmateriale - i øjeblikket er vandet grønt og fyldt med cyclops og sorte myggelarver - til meget stor glæde for mine svømmende venner.



Cat
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 8
Joined: 09 Jun 2017, 13:50
Lokation.: Langeland

Re: Slim på trærod

Post by Cat »

Takker mange gange for jeres kommentarer, har lagt den genstridige rod ud i vandtønden, så kan den ligge der og tænke over tingene ;)



Post Reply