Nyt akvarie

Her kan I vise Jeres akvarium
Post Reply
Pliniussen
Site Admin
Site Admin
Posts: 71
Joined: 04 Oct 2011, 01:51

Nyt akvarie

Post by Pliniussen »

Efter at have lukket helt ned for akvarier i 2½ år (sidst var det et 325l selskabs akvarie), har jeg et stykket tid grublet over om at jeg skulle starte op igen.
Ovevejelserne har været store, jeg synes ikke at økonomien, tålmodigheden og overskuddet rakte til den helt store balje, så har været rimeligt afklaret med at det skulle være et rejeprojekt.
valget har så stået mellem et sulawesi akvarie med Kardinaler og Tylomelanie snegle som jeg har haft før med rimelig succes endda i hanevand, og et desideret aquascape-forsøg med diverse rejer.

Valget faldt endegyldigt på sidstnævnte.

jeg har et par gamle akvarier stående et 96 liters og et fladt hjemmebygget på ca 30 liter.

men da jeg aldrig har ejet et akvarie fra nyt af tog jeg springet og købte et tetra starter sæt,
efter lidt kikken omkring på nettet og bestilling af småting fik jeg endelig startet op i fredags.

Indhold.

Bundlag: Flora Base Pro
Hardscape: rødder limet sammet så det (med lidt god vilje ligner et træ)
Planter:
Christmass mos på 'Træet* er spændt på at se når de gror til
E.Acucularis 'mini' som bundplante der med tiden gerne skulle dække det meste af bunden.
Pogostemon helferi

filter er et patron filter (dog beregnet til 25 liters akvarier, overvejer at skifte til noget større, evt eksternt filter af en slags).


med hensyn til rejer modtager jeg gerne forslag
tænker en Neocaridina af en art samt en caridina.
jeg har før haft alm rcs, røde rillier og yellow fire så det tænker jeg ummidelbart ikke, kom gerne med forslag
Jeg havde kik på nogle Carbon rillier i nærheden af mig, men de nåede at blive solgt.


Det varmelegeme og ekstre eheim luftsten er fjernet igen.
Billede 08.11.2020 14.50.39.jpg
Billede 08.11.2020 14.50.39.jpg (6.92 MiB) Viewed 6285 times



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Nyt akvarie

Post by Aquahorti »

Jeg ville have delt mini’en op i mindre dele. Du får en hurtigere vækst hvis planterne har så lidt konkurrence fra naboer i starten at de ikke skal kæmpe om plads og næring. Hvis det er standard lys du bruger vil du uden CO2 få en dårlig tilvækst af mini´en.

Men det skulle ikke gå helt galt, selv med det valgt filter da det ikke er det store det skal kunne klare med rejer i akvariet.



Pliniussen
Site Admin
Site Admin
Posts: 71
Joined: 04 Oct 2011, 01:51

Re: Nyt akvarie

Post by Pliniussen »

CO2 er også inde i mine overvejelser
Et spørgsmål
Kan jeg tilslutte CO2 til mit skumfilter ? Eller kræver det iltgrnnemstrøming før bakterierne i filteret kan klare sig ?

Forsøger at have så lidt teknik inde i akvarier nemlig

Ja minien burde være delt mindre ud ... men håber de klarer sig

Har du forslag til nogle rejevarianter ?
Neocaridina og en art af caridina ?
Tænker ummidelbart nogle crystaller



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Nyt akvarie

Post by Aquahorti »

Hvis du vil have så få tekniske dele i dit akvarie, er den oplagte løsning at købe et udvendigt filter med indbygget varmelegme, og så bruge inline CO2.

Jeg vil ikke anbefale at lade CO2 køre gennem filtermatrialet. Jeg overvejede det selv da jeg begyndte men gik bort fra ideen ud fra et forsigtigheds princip, det betyder ikke at det ikke kan lade sig gøre eller er en i praksis dårlig ide.



Pliniussen
Site Admin
Site Admin
Posts: 71
Joined: 04 Oct 2011, 01:51

Re: Nyt akvarie

Post by Pliniussen »

Efter at have købt et lille co2 anlæg har jeg skifter lidt frem og tilbage mellem 3 forskellige af mine gamle filtersystemer.. oprindeligt brugte jeg et luft patron filter, men tænker at den ekstra ilt i vandet presser co2 ud af vandet. (nogen der har efaring med dette?)
Standard filteret der fulgte med var jeg heller ikke videre imponeret ad... den måde vandet kom ud af filteret på (falder ned) gjorde at bundlaget blev hvirvlet op, lige meget hvor langt under overfladen filteret sad.
Nu er jeg endt på en af mine gamle eheim invendige filter.... jeg er lidt nervøs for at det måske giver alt for meget cirkulation i akvariet, men det er den bedste løsning lige nu. (der er heller ikke rejer i akvariet endnu)



Pliniussen
Site Admin
Site Admin
Posts: 71
Joined: 04 Oct 2011, 01:51

Re: Nyt akvarie

Post by Pliniussen »

Update
Har haft crs gående siden november
Og her i dag fik jeg endelig noget nyt hjem

13 flotte Carbon rilli

En af dem har ovenikøbet overlever 24 timers transport med æg under buen
67F87ECE-4E73-4800-A3D5-B5F5CA0973E6.jpeg
67F87ECE-4E73-4800-A3D5-B5F5CA0973E6.jpeg (1.83 MiB) Viewed 4821 times



Post Reply