F1+ mischlinge giver godt afkast

Pinto, Blue Bolt, Red Bolt, King Kong, Panda, Red Wine, Red Ruby, Mischlinge
Post Reply
Jonas
Rejefreak
Rejefreak

F1+ mischlinge giver godt afkast

Post by Jonas »

Fik lige skudt dette billede af min ene F1+ mischlinge i dag, da den vandrede forbi.
Har ikke set den længe, men har nok gemt sig, da den snart skal til at frigive unger.
F1+.JPG
F1+.JPG (97.05 KiB) Viewed 9977 times
Som det ses på billedet, så er der tale om 10-11 blålige/sorte Taiwan æg 8-)
Er virkelig en god stamme disse f1+ rejer, som jeg var heldig at få hjem fra Tyskland.
De har gener fra Blue Bolt han og f1+ snow white mor.

Ovenstående f1+ hun er parret med enten Red Wine, Blue Bolt eller Panda.

Selvom ikke alle Taiwan unger overlever, så vokser bestanden stille og roligt.
I løbet af 2012 håber jeg, at jeg kan få etableret et 54L kun med Panda og King Kong ud fra egen avl. Men ja, der kan være virkelig langt fra drømme til realitet.

caso
Site Admin
Site Admin
Lokation.: Viborg

Re: F1+ mischlinge giver godt afkast

Post by caso »

Jeg er ikke helt nybegynder inden for rejerne, men har ikke meget kendskab til Taiwan arterne.

Hvad er denne F1 + mischling? Mischling betyder vel krydsning på tysk eller hvad?? Jeg har ikke kunnet finde meget information om dem på nettet.

Mvh
Carsten

Mvh
Carsten

mich
Rejefreak
Rejefreak
Lokation.: Ølstykke/Sjælland

Post by mich »

Jonas har skrevet en god artikel om Mischlinge/Taiwaner her http://www.rejeblog.dk/?p=183

Mvh. Mich

caso
Site Admin
Site Admin

Post by caso »

Tak!

Mvh
Carsten

caso
Site Admin
Site Admin

Post by caso »

God artikel.

Når du kalder dem F1+ mischlinge, er det så fordi det en senere generation end F1? I så tilfælde - Hvordan sikrer du dig at de bærer Taiwan genet?

Nu vi snakker om gener: Hvis man avler på to F1 mischlinge der er resultatetaf krydsning mellem eks. en king kong og en red bee. Vil man så kunne få andet afkom end king kong, mischlinge og red bee? Altså - nedarves Taiwan typen (eller hvad vi nu skal kalde det) eller er det forskelligt hvordan afkommet bliver.

Det afkom, der ikke er Taiwan vil jo teoretisk være 1/3 bee og 2/3 mischling, men det vil ikke være fysisk muligt at se forskel. Hvis jeg nu skulle gå hen og få fat i nogen (altså ikke Taiwan afkom) vil jeg så 'bare' skulle have så tilpas mange, at der med stor sandsynlighed vil ske mischlinge x mischlinge kryds?

Hvorfor overhovedet starte med at lave mischlinge, altså krydse Taiwan med bee? Er det for at Taiwan er så rasende dyr, at man kan få solgt flere ved at lave billigere mischlinge?

Mvh
Carsten

Jonas
Rejefreak
Rejefreak

Post by Jonas »

Når du kalder dem F1+ mischlinge, er det så fordi det en senere generation end F1? I så tilfælde - Hvordan sikrer du dig at de bærer Taiwan genet?

F1+ er mischlinge fra parring mellem typsik Taiwan Bee han x F1 mischlige hun. De unger, der ikke bliver Taiwan Bee, er således alle nye Mishclinge. Man kalder den F1+, idet der i praksis ved parring af F1+ x F1+ fremkommer flere Taiwan rejer end ved F1 x F1. F1+ betegnelsen opstår fordi hunnen oprindelige allerede har Taiwan genet i sig i forhold til en almindelige Red Bee hun.

Nu vi snakker om gener: Hvis man avler på to F1 mischlinge der er resultatetaf krydsning mellem eks. en king kong og en red bee. Vil man så kunne få andet afkom end king kong, mischlinge og red bee? Altså - nedarves Taiwan typen (eller hvad vi nu skal kalde det) eller er det forskelligt hvordan afkommet bliver.

Ja, det kan man sagtens. Jeg har ved parring mellem F1 x F1 fået alt lige fra King King, Panda, Red Ruby, Red Wine og Blue Bolt, selvom faderen har været King Kong eller Panda han.

Det afkom, der ikke er Taiwan vil jo teoretisk være 1/3 bee og 2/3 mischling, men det vil ikke være fysisk muligt at se forskel. Hvis jeg nu skulle gå hen og få fat i nogen (altså ikke Taiwan afkom) vil jeg så 'bare' skulle have så tilpas mange, at der med stor sandsynlighed vil ske mischlinge x mischlinge kryds?

Det vil ikke være til at se forskel på mischlinge og alm. bee ved F2 ungerne. De ligner hinanden på en prik. Taiwan ungerne kan man jo sagtens se, mens resten vil være F2 generationen. Heraf er 1/3 Bee og 2/3 mishclinge i F2 generationen. I praksis er er der ved F2 x F2 altså vanskerligere at få Taiwan unger, dels fordi "blodet" bliver tyndere - er der i hvert fald en del som mener - ligesom man aldrig ved, om rejen har Taiwan genet. Det er derfor også bedst at købe F1 mishclinge, som man parrer med hinanden. F2 generationen opfatter jeg oftes som alm. bees. Har dog læst om tyskere der har fået Taiwan Bee rejer på 6-8 stk. via F3 x F3.

Hvorfor overhovedet starte med at lave mischlinge, altså krydse Taiwan med bee? Er det for at Taiwan er så rasende dyr, at man kan få solgt flere ved at lave billigere mischlinge?

Der er jo tale om Bees under alle omstændigheder. Når man vælger at parre en Taiwan Bee x Red Bee, så kommer der F1 Mischlinge. Det kan være fascinerende at fremavle Taiwan Bee via F1 x F1, da man aldrig ved, hvad udfaldet bliver. Samtidig er mischlingene væsentlig billigere end Taiwan Bee rejer, så hvis ikke lige pengepungen er til at indkøbe Taiwan Bee, så er indkøb af mischlinge jo en vej frem. Taiwan Bee er noget sværere at få til at overleve indfold til mischlinge og alm. bee.

caso
Site Admin
Site Admin

Post by caso »

Man kalder den F1+, idet der i praksis ved parring af F1+ x F1+ fremkommer flere Taiwan rejer end ved F1 x F1. F1+ betegnelsen opstår fordi hunnen oprindelige allerede har Taiwan genet i sig i forhold til en almindelige Red Bee hun.

Nå sådan. Det, og at der kan komme forskellige racer ud af et kryds, tyder på at der ikke kun er et enkelt gen, der er på spil. Var det blot et enkelt gen vil udfaldet jo væredet samme ved F1 x F1 som ved F1+ x F1+.

I praksis er er der ved F2 x F2 altså vanskerligere at få Taiwan unger, dels fordi "blodet" bliver tyndere - er der i hvert fald en del som mener -

Det tyder jo også på at der er mere end et gen i spil.

Der er jo tale om Bees under alle omstændigheder. Når man vælger at parre en Taiwan Bee x Red Bee, så kommer der F1 Mischlinge. Det kan være fascinerende at fremavle Taiwan Bee via F1 x F1, da man aldrig ved, hvad udfaldet bliver. Samtidig er mischlingene væsentlig billigere end Taiwan Bee rejer, så hvis ikke lige pengepungen er til at indkøbe Taiwan Bee, så er indkøb af mischlinge jo en vej frem. Taiwan Bee er noget sværere at få til at overleve indfold til mischlinge og alm. bee.

Så må jeg jo bare se at få fundet nogen. Nu er årstiden for at bestille hjem fra Tyskland vist ved at være ovre. Endnu en grund til at glæde sig til foråret.

Mvh
Carsten

Jonas
Rejefreak
Rejefreak

Post by Jonas »

Fanget lige denne F1 Mischlinge den anden dag...godt med sorte Taiwan Bee unger på vej.
Faderen er enten Blue Bolt eller King Kong.

http://www.youtube.com/watch?v=MyT9bCfwzR4

Post Reply