Jeg syntes de ser rigtig flotte ud disse taiwan rejer. Wine Red og panda er mine favoritter Men jeg har ikke en dyt forstand på taiwan rejerne, og håber at i kan byde ind med lidt info der gør mig lidt klogere på disse smukke rejer.
Kan man starte akvarie op med Red Bee sand og alm. postevand, eller skal der trylles med osmose og diverse mineral/salt blandinger for at få succes?
Sætter man så f.eks. en Panda og to Red Wine sammen, eller skal de sammen med red/black Bee? Og hvad får man af unger ved f.eks. panda+panda, panda+red wine eller red wine+red wine.
Vil godt lige vide hvad jeg skal skrive på ønskesedlen
Taiwan... Fatter ikk en dyt
Re: Taiwan... Fatter ikk en dyt
Jeg vil klart anbefale osmosevand, som efterfølgende tilsættes salt-og mineralblanding. Red Bee Sand vil sænke hanevandets ph-værdi til et fint niveau for Taiwan Bee rejer, men du vil sikkert stadig have forholdvis hårdt vand fra hanen. Optimale værdier er gh omkring 5-6 og kh 0-1 for Taiwan Bee. Det vil du næsten med sikkerhed ikke kunne opnå med vandhanevand og/eller Red Bee Sand.Fiskerne wrote:Jeg syntes de ser rigtig flotte ud disse taiwan rejer. Wine Red og panda er mine favoritter Men jeg har ikke en dyt forstand på taiwan rejerne, og håber at i kan byde ind med lidt info der gør mig lidt klogere på disse smukke rejer.
Kan man starte akvarie op med Red Bee sand og alm. postevand, eller skal der trylles med osmose og diverse mineral/salt blandinger for at få succes?
Sætter man så f.eks. en Panda og to Red Wine sammen, eller skal de sammen med red/black Bee? Og hvad får man af unger ved f.eks. panda+panda, panda+red wine eller red wine+red wine.
Vil godt lige vide hvad jeg skal skrive på ønskesedlen
Hvis man kaster sig ud i Taiwan Bee rejer, så vil jeg næsten sige, at osmosevand med tilsatte mineraler er et must for at få succes med rejerne og avl/opvækst deraf. Men det er faktisk ikke den store videnskab, der skal holde en væk fra at prøve disse skønne rejer. Jeg tilslutter mit osmosevand til en gammel bruseslange i vores badekar. Osmosevandet løber ned i en 15L plastdunk fra Harald Nyborg (vandbeholder til campingbrug). Når dunken næsten er fyldt op tilsættes der min salt- og mineralblanding. Dunken rystes i 1 minut og ledningsevnen måles. Er den ved den ønskede værdi (indenfor +/- 10 us/cm fra værdien i akvariet) er vandet klar ellers tilsættes lidt mere salt- og mineralblanding eller rent osmosevand. Ud over at ledningsevenen har stort set samme værdi, så prøver jeg så vidt muligt tillige at sikre, at temperaturen er forholdsvis den samme. Skifter kun 15% vand i mine Taiwan Bee akvarier ca. hver 2-3 uge.
Du kan sagtens holde Taiwan Bee i et akvarium for sig. Parrer man Taiwan Bee x Taiwan Bee med hinanden vil du altid få 100% Taiwan Bee unger. Man kan dog ikke sige, at Panda x Panda altid vil give 100% Panda unger. Størstedelen vil naturligvis være Panda unger, men der kan sagtens forekomme King Kong eller andre af Taiwan varianterne. De sorte Taiwan Bee varianter har nok en tendens til at overstyre de røde hvad angår antallet af unger, såfremt man f.eks. parrer en Panda x Red Wine.
Sætter du f.eks. en almindelig CBS eller CRS hun sammen med en Taiwan Bee han, vil disse unger blive F1 Mischlinge, som så bærer Taiwan Bee genet, men vil ligne almindelige CBS, CRS eller Snow White. Parres disse unger så med hinanden vil en lille andel af ungerne blive Taiwan Bee. Parres F1 ungerne med Taiwan Bee vil der blive forholdsvis flere Taiwan Bee unger end ved f1 x f1. Taiwan Bee x F1 giver således både Taiwan Bee unger samt nye F1+ Mischlinge (+ fordi der er "Taiwan gen" fra begge parter). F1+ unger giver nok i praksis flere Taiwan Bee unger end F1 i forsellige parringskombinationer...
Håber det var svar nok...måske Lars kan supplere med yderligere tips og fakta...
Tak for besvarelsen Jonas. Det opklarer meget for mig.
Er dette så helt i skoven til formålet? 37L. akvarie. 30x35x35cm, bundfilter samt dobbelt filterpatron, (har begge dele liggende). 4Kg. Red Bee Sand, osmosevand tilsat Bee Shrimp Mineral GH+ samt mos og planter.
Og så er jeg umiddelbart nok mest hooked på at starte Taiwan+Taiwan, og så evt. have nogle CRS/CBS hunner sammen med dem.
Er dette så helt i skoven til formålet? 37L. akvarie. 30x35x35cm, bundfilter samt dobbelt filterpatron, (har begge dele liggende). 4Kg. Red Bee Sand, osmosevand tilsat Bee Shrimp Mineral GH+ samt mos og planter.
Og så er jeg umiddelbart nok mest hooked på at starte Taiwan+Taiwan, og så evt. have nogle CRS/CBS hunner sammen med dem.
Fiskerne
Kenn
Kenn
Hvad så Kenn....er du så småt kommet igang med indretningen til Taiwan Bee rejer?Fiskerne wrote:Tak for besvarelsen Jonas. Det opklarer meget for mig.
Lyder jo som om, at du har tænkt over det meste og er klar til at kommet igang med disse skønheder.
Sandt at sige er der ikke sket så meget siden jeg modtog rejerne. Dvs. der er blevet malet køkken og andre ting som ikke relaterer til rejerne, men har taget tiden fra dem istedetJonas wrote:Hvad så Kenn....er du så småt kommet igang med indretningen til Taiwan Bee rejer?
Lyder jo som om, at du har tænkt over det meste og er klar til at kommet igang med disse skønheder.
Jeg har måttet omrokere lidt for at få placeret de nye rejer, og er ved at tømme et akvarie for white pearl yngel. Dette akvarie skal rengøres (har været mysteriesnegle i den anden halvdel), så skal der bundfilter i, red bee sand, og lidt filterpatroner. Altså som jeg lavede i det andet 74L. Jeg vil prøve om jeg kan finde et par passende rødder til disse akvarier, her skal der vikles mos på (fik jeg af en venlig sjæl herinde) og så har fruen lovet at hjælpe med lidt indretning denne gang. Men der går nok det meste af et par uger endnu, da jeg mangler Red bee sand, og nærmeste sted jeg kan købe dette er vistnok Slagelse.
Jeg overvejede at bestille lidt mischlinge med fra Mallens importliste, men besluttede at lade være, da han ikke kunne oplyse hvilken generation der var tale om, og der skal iøvrigt også lige være penge til det hele. Det sidste afgører iøvrigt også at jeg må vente til August med osmoseanlæg og mineraler. (Dyrt at være arbejdsløs).
Der skal nok komme en update når jeg har fået lidt af det hele på plads.
Fiskerne
Kenn
Kenn
-
- Rejefreak
- Lokation.: Holbæk
Ved ikke om det stadig er relevant men faldt lige over du manglede et omvendt osmoseanlæg. Der er pt 1 eller 2 stk til salg på dba der kan spares ca 1000 kr
MVH Sus
MVH Sus
MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus
Sus
Tak for input i tråden SusSusSkovgaard wrote:Ved ikke om det stadig er relevant men faldt lige over du manglede et omvendt osmoseanlæg. Der er pt 1 eller 2 stk til salg på dba der kan spares ca 1000 kr
MVH Sus
Lige pt. går det lidt stille med rejerne, da jeg er gået fra kæresten, og stort set samtidig har fået job hvor jeg ikke er så meget hjemme. Faktisk kun i weekenderne.
Jeg var da lige inde og lave en søgning på DBA, men føler mig mere tryg ved at købe et nyt hos http://rent-postevand.dk/ Jeg tror de så rigeligt dækker mit behov, og jeg går med planer om at købe derfra på et tidspunkt.
Mvh Kenn
Fiskerne
Kenn
Kenn