Nybegynder CRS og CBS

Tiger, Red/Black Bee, Snow White m.fl.
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: Nybegynder CRS og CBS

Post by Henrik_Hundslev »

Hårdheden i vandet er ofte opgivet som f.eks. Kh eller Gh. Det fortæller lidt om hvor meget kalk og mineraler der er i vandet. Hårdheden kan måles på flere måder bla. med dråbetest/Strips eller en microsiemens måler. En såkaldt "µs" måler er en elektrisk "pen" der måler den elektriske ledningsevne i vandet. Dette er direkt samligneligt med Gh målingen. D.v.s at det er 2 måder at måle det samme nemlig vandets hårdhed......Så vidt jeg husker svarer 1 Gh til ca 35 µs. Jeg vil anbefale du anskaffer dig sådan en pen da det vil give dig større sikkerhed når du skal til at blande dit vand. Osmosevand er alm. vand der er "kørt" igennem et osmoseanlæg. Dette anlæg fjerner kalk og mineraler d.v.s det sænker µs. Mit vand fra hanen er på ca 850µs og efter osmoseanlæg er det ca 25µs. Derefter tilsætter jeg speciel salt så µs kommer op på ca 200 til mine Caridina og 350µs til mine neocaridina.....

MVH Henrik
Rejenørd wannabe

Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak
Lokation.: 8260 Viby J/Århus Syd

Post by Rejekællingen ;-) »

Skulle self stå yngle og ikke dybkøle haha dumme IPad. Man skal hele tiden tjekke hvad man skriver fordi den bruger ordbog (også når den ikke skal bruge det :? )

Shriiiiimps weee =) der er så meget kærester ikk forstår :roll:

Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak

Ok. Men synes nu godt nok sådan et osmose anlæg er pænt dyrt! Det må blive en videre investering hvis det bliver noget.
Kan jeg ikke bare nøjes med alm vand og så phsænkende bundlag og blade. De kommer nok ikke tilsat yngle men ville de kunne leve i det?

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Lokation.: hvidovre

Post by monjak2444 »

du kn købe billige osmose anlæg hos rentpostevand.dk :)og ms måler os.
de kan godt leve i hårdt vand men du får ikke noget ud af rejerne.

mvh

Deniz

Tostra
Rejeholder
Rejeholder

Post by Tostra »

monjak2444 wrote:det er da bare i orden tostra.

første spørgsmål du har så bruger jeg salty mineral gh+ den bliver brugt til alle caridina arterne og taiwan bee's og til neocaridina arterne bruger jeg salty mineral gh+/kh+.
man behøver ikke bruge osmosevand og mineral men jeg vil sige det kommer an på hvor man bor i landet for her på sjælland er vandet meget hårdt og kalkrigt og det kan caridina arterne ikke lide.
aktivt soil sænker din ph værdi og det er den letteste udvej så slipper man får hårdt arbejde ved hvert vandskift :)
hvordan vil du sænke din ph manuelt.
OK, hvor finder man så sådan noget salt?
At sænke pH burde ikke være så svært. Der er jo tonsvis af pH sænkere hos akvariebutikkerne, man kan evt. hælde noget syre i akvariet, og måske er det nok bare at bruge CO2.

Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Lokation.: 6440 Augustenborg

Post by Henrik_Hundslev »

MVH Henrik
Rejenørd wannabe

Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak

Monjak2444

Jeg tror sgu aldrig jeg vil finde ud af hvordan det skal installeres og bruges :?: det ser pænt kompliceret ud.

Hvis jeg nu får kolde fødder med red bee og black bee, hvilke mere spændende rejer kan jeg så arbejde med og yngle på? Gider ikke RCS. Der kommer aktivt bundlag i, ketapang blade, rødder og vil bruge alm vand. Kan blue jelly være en mulighed? Orange rili sakura?

Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak

Monjak2444

Skulle gerne have sendt dig en PB herinde - lidt i tvivl om den blev sendt rigtigt :-)

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Lokation.: hvidovre

Post by monjak2444 »

Den er modtaget :) det er pisse let det hele men jeg havde det på samme måde da jeg selv startede og har lært det lidt på den hårde måde ved ikke at lave min research først også bare købe rejer fra højre til venstre,men den tid er slut nu :)
Men vil klart anbefale neocaridina arter til dig vis du ikke har haft rejer før.
Både blue fairy og orange rilli er lette Rejer :)

mvh

Deniz

Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak

Haha ja Og vil helst ikke lære det på den alt for hårde måde ;) så tror sgu jeg starter ud med nogle neocaridina og måske putter lidt red bee i fornsynets skyld :)
Så må jeg se om jeg på et tidspunkt stiger i 'grad' herinde fra rejeyngel til rejefreak :lol:

Post Reply