brændeneller

Lav selv, fodertips, typer/mærker
Post Reply
Lizette
Rejeyngel
Rejeyngel
Lokation.: Frederiksværk

brændeneller

Post by Lizette »

Jeg har lige afprøvet tricket med nye friske brændenælderblade som foder til mine Cherry rejer. Men dem rør de absolut ikke.
De blev kogt i 5 min. Skal mine rejer bare vende sig til den form for mad.

caso
Site Admin
Site Admin
Lokation.: Viborg

Re: brændeneller

Post by caso »

Jeg synes tit at der går noget tid, før mine kaster sig over brændenælderne, og aldrig særligt ivrigt. Andre fortæller om at rejerne flokkes helt vildt. Det er åbenbart forskelligt, og afhænger sikkert også af hvor sultne rejerne er. Hvis du fodrer dem godt, er de ikke lige så glubske som hvis de er lidt udhungrede.

Mvh
Carsten

Jonas
Rejefreak
Rejefreak

Post by Jonas »

caso wrote: og afhænger sikkert også af hvor sultne rejerne er. Hvis du fodrer dem godt, er de ikke lige så glubske som hvis de er lidt udhungrede.
Helt enig...såfremt de ikke har været fodret i et par dage overfalder de ofte brændenælderne her. Hvis de er mætte i forvejen, så er interessen ikke særlig stor.

Lizette
Rejeyngel
Rejeyngel

Post by Lizette »

Der er lidt spøjst. for i akvarie 1+2 rør de stort set ikke brændenælder - jo jo der er måske 2-3 rejer i timen for at spise - Men slet ikke som i akvarie-3, for der er sindssygt mange RCS overalt på bladene.. En anden sjov ting er, at de rejer som spiser Brændenælde ser mere røde ud, det kan sagtens være lys eller bundmateriale som gør den store forskel. Men der er altså markant forskel på farverne i de tre akvarier.
Det skal med at de går i et 54L Redmalle akvarie så de får også mallepiller.

Buster
Rejebegynder
Rejebegynder

Post by Buster »

Kan det være en ide at blancere brændenælderne i stedet for at koge dem. Altså bare overholde dem med kogende vand, lade dem ligge kort tid til de er slatne, og så fryse dem ned til vinteren. Det vil være nemmere at fodre med end tørrede blade.
Er det en dum ide?

Lizette
Rejeyngel
Rejeyngel

Post by Lizette »

Nu er det jo et 1½" år gammelt indlæg, så det er forsøgt mange ting siden. Det primær er nok at de skal lære at æde brændenælder.
Hittet for tiden er tørret nældeblade - det første døgn vil de ikke synke, men så snart brændenældebladet rammer akvariebunden er det fyldt med rejeyngel. Når jeg giver dem blancheret blade tiltrækker det både snegle og alt muligt andet. Og de nye små rejeyngel bliver puffer væk. Alt i alt handler det nok mest om at tilgodese ynglen.

Post Reply