Vi har målt værdierne i akvariet et par gange, og pH værdien har ligget på ca. 7,3....
Det er meningen at jeg imorgen skal hente 10 gule neocardina, og har lige (for at være sikker), testet værdierne igen, og pH værdien er ligger nu på 8,5..
Er det for højt til neocardinia? og hvordan får jeg det bedst sænket??
Det er et nyopstartet 54L, som der endnu ikke har nogle beboere, der er grus, rødder og forskellige planter i..
Har fundet 2 overlevende rejer i vores store akvarie, (de andre er formentlig blevet spist), så jeg vil gerne hurtigst muligt, have flyttet dem over i det lille akvarie, inden de også bliver taget....
HØJ pH værdi??
Re: HØJT Ph værdi?
Det har stået i et par uger, og er fyldt op med vand fra det "gamle" akvarie..
Blev lidt nysgerrig og tjekkede værdien i det andet akvarie også, og der er pH værdien ca. ligeså høj!!!
Hvad filan gør vi galt???
Blev lidt nysgerrig og tjekkede værdien i det andet akvarie også, og der er pH værdien ca. ligeså høj!!!
Hvad filan gør vi galt???
Last edited by Natashia on 11 Apr 2013, 22:20, edited 1 time in total.
Re: HØJ pH værdi??
Aha, så kan det måske være problemet!! Tak, jeg må i dyrehandleren imorgen og kigge på de to
Så fik vi testet med dråber (det var hvad de havde nede i dyrehandleren).. pH værdien i 54L er på 8, og i det det store er den på 7,5 (vi puttede tørv i pumpen på det store igår)..
Det er selvfølgelig bedre end testen fra igår, men vil gerne have den længere ned - i hvert fald i det lille.. Nogle forslag? Det er en indvendig pumpe vi bruger, så tørv duer vel ikke?
Det er selvfølgelig bedre end testen fra igår, men vil gerne have den længere ned - i hvert fald i det lille.. Nogle forslag? Det er en indvendig pumpe vi bruger, så tørv duer vel ikke?
Jo kom det i en nylon sok (det må du have;) og stop den ind i pumpen som det var en filter svamp.
Ellers kan du også ligge det som en pølse i sokken og gemme den bag en rod eller noget.
Ellers kan du også ligge det som en pølse i sokken og gemme den bag en rod eller noget.
SIGNATURES ARE STUPID
Jeg tror nu nok, at det ligger i dit bundlag..
Hvad er det for et bundlag, og er der nogen mulighed for, at der er kalk/kalksten i det?
Hvis det er tilfældet, vil du have bøvl med det fremover, og ikke have nemt ved at stabilisere din ph.
Man kan sagtens bringe sin ph ned, det svære liger i at holde det stabilt der.
Spaghnum er netop en af de ting, der kan buffe ph'en..
Jeg ville nu nok bruge en soil i stedet, så jeg ikke ville få så brunligt vand, men bevares, jeg har selv brugt spaghnum masser af gange, da jeg havde sydamerikanske fisk. Havde på det tidspunkt et rum med 26 akvarier kørende.
Kim Gam Jensen, gammel Discus opdrætter skriver noget om det, som er brugbart..
http://www.gam-jensen.dk/artikler/optim ... %A6rdi.asp
Kom lige i tanke om, at det ville da være interessant at se, hvad din ledningsvand viser?
Bare for at isolere hvor den høje værdi kommer fra..
Jeg bor i det midtjyske, og her er der rimelig godt vand, med en ph værdi på 7.7, og rimeligt blødt vand..
Hvad er det for et bundlag, og er der nogen mulighed for, at der er kalk/kalksten i det?
Hvis det er tilfældet, vil du have bøvl med det fremover, og ikke have nemt ved at stabilisere din ph.
Man kan sagtens bringe sin ph ned, det svære liger i at holde det stabilt der.
Spaghnum er netop en af de ting, der kan buffe ph'en..
Jeg ville nu nok bruge en soil i stedet, så jeg ikke ville få så brunligt vand, men bevares, jeg har selv brugt spaghnum masser af gange, da jeg havde sydamerikanske fisk. Havde på det tidspunkt et rum med 26 akvarier kørende.
Kim Gam Jensen, gammel Discus opdrætter skriver noget om det, som er brugbart..
http://www.gam-jensen.dk/artikler/optim ... %A6rdi.asp
Kom lige i tanke om, at det ville da være interessant at se, hvad din ledningsvand viser?
Bare for at isolere hvor den høje værdi kommer fra..
Jeg bor i det midtjyske, og her er der rimelig godt vand, med en ph værdi på 7.7, og rimeligt blødt vand..