Ledningsevne mysterium?

Temperatur, Gh, Kh, Ph, ledningsevne, vandskift
Post Reply
Tut
Rejeexpert
Rejeexpert
Lokation.: Midtfyn

Ledningsevne mysterium?

Post by Tut »

Hej igen for der er noget jeg ikke forstår. :oops: jeg har i går sat et 30 liters op, der er bundfilter red bee sand bundlag og så har jeg fyldt det med rent/usaltet osmose vand. Jeg har et par mopani rødder, noget mos og lidt planter i, der er ingen sten i.

Vandværdierne siger: pH 5.5, KH 2.2, GH 0, NO2 0, NO3 0.

Da jeg så måler ledningsværdien i dag viser den 436 us! Hvordan kan den blive så høj? Er der mon noget i vejen med min microsimens måler? Den er fra HM digital.

Nadia
Rejetosset
Rejetosset

Re: Ledningsevne mysterium?

Post by Nadia »

Hvad siger din måler når du måler vandet i hanen?

Tut
Rejeexpert
Rejeexpert

Post by Tut »

Mit vandhane vand bliver målt til 587 us, men jeg laver ikke selv mit osmosevand, får det fra min mands arbejde, et trykkeri.

Men er det logisk at vand der har KH 2.2 og GH 0 har så høj en ledningsevne?

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Lokation.: hvidovre

Post by monjak2444 »

målte du ledningevnen før du brugte osmosevand.

mvh

Deniz

caso
Site Admin
Site Admin
Lokation.: Viborg

Post by caso »

Tut wrote:Mit vandhane vand bliver målt til 587 us, men jeg laver ikke selv mit osmosevand, får det fra min mands arbejde, et trykkeri.

Kh, gH og ledningsevne har noget med hinanden at gøre, men er ikke fuldstændig afhængige.

Alm bordsalt påvirker ledningsevnen, men ikke Kh og gH.

Jeg synes dog at det lyder lidt vildt. Har du målt osmosevandet inden det kom i akvariet?

Mvh
Carsten

Tut
Rejeexpert
Rejeexpert

Post by Tut »

caso wrote:
Tut wrote:Mit vandhane vand bliver målt til 587 us, men jeg laver ikke selv mit osmosevand, får det fra min mands arbejde, et trykkeri.

Kh, gH og ledningsevne har noget med hinanden at gøre, men er ikke fuldstændig afhængige.

Alm bordsalt påvirker ledningsevnen, men ikke Kh og gH.

Jeg synes dog at det lyder lidt vildt. Har du målt osmosevandet inden det kom i akvariet?
Du er jo et geni :D mysteriet er løst :idea: det ER salt der er i mit vand og det kommer fra rødderne som jeg har udvandet i saltvand for at få farven ud. Spørgsmålet er så om hvor skadeligt salt er for rejer :?: der er jo noget tid indtil jeg kommer rejer i og så falder salt koncentrationen i takt med at jeg skifter vand. Rødderne er taget op og puttet i ferskvand.

caso
Site Admin
Site Admin
Lokation.: Viborg

Post by caso »

Nå, der kan man bare se.

Nogen gange rammer man jo plet uden at vide hvad man har skudt efter. ;)

Gad vide hvorfor din Kh så også er høj. Den burde være nul. Kan være at salt påvirker den?

Jeg vil tro at tid og nogle gode vandskift nok skal få fjernet saltet. Jeg ved ikke om rejerne er følsomme over for det.

Mvh
Carsten

Tut
Rejeexpert
Rejeexpert

Post by Tut »

caso wrote:Nå, der kan man bare se.

Nogen gange rammer man jo plet uden at vide hvad man har skudt efter. ;)

Gad vide hvorfor din Kh så også er høj. Den burde være nul. Kan være at salt påvirker den?

Jeg vil tro at tid og nogle gode vandskift nok skal få fjernet saltet. Jeg ved ikke om rejerne er følsomme over for det.
Det var ihvertfald godt skudt. ;)
Kh høj fordi det 0-vand jeg har fået ikke er helt 0-vand de (min mands trykkeri) skal have lavet deres osmoseanlæg i næste uge så kommer der forhåbentlig styr på værdierne igen.

TonnyJ
Rejeyngel
Rejeyngel
Lokation.: Odder Østjyland

Post by TonnyJ »

Hvad for nogle rejer skal du have i :0)

Tut
Rejeexpert
Rejeexpert

Post by Tut »

Jeg ved det ikke endnu, drømmer om Taiwan men kan bare ikke få mine værdier langt nok ned. :oops: Lige nu går der fem små RCS og de ser ud til at hygge sig på trods af den tårnhøje ledningsværdi på over 700, de er nogle skønne rejer. :lol:

Post Reply