Nyt lille forsøgs projekt, testere
Nyt lille forsøgs projekt, testere
Hej
Som de fleste herinde efterhånden nok ved, så er jeg en person som godt kan li at exepermentre og lave lidt forsøg med et par af mine baljer, og denne gang er jeg ved at afprøve noget 99,7% ren food grade Calcium Carbonate af på et 12 L test reje akvarie med 5 stykker CRS'er, og så et 85 L akvarie som er ved at blive indkørt til CRS high grade, og testen er for at se om det har nogen indvirkning på den hvide farve hos rejerne eller ej og så for at se om der sker noget i forhold til vandværdierne, med mere i den dur.
Så i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at andre også får mulighed for at teste det og vil give deres mening, enten i en mail til mig eller måske i denne tråd/ny tråd.
Så hvis der er 2-3 stykker herinde med et akvarie og CBS / CRS eller måske Taiwan bee (hvis de tør) som de kan bruge til denne lille test, vil jeg meget gerne høre om i kunne være interesseret i at teste det sammen med mig.
Jeg sender selvfølgelig en test portion til de 2-3 personer som er interesseret, på min regning.
Men det jeg har fundet ud af indtil videre er at man skal bruge en teske fuld (Ca 7-7½ g) Pr 250 ml vand og her har jeg selvfølge valgt at bruge rent osmosevand til at blande det op i, da det er tættest på nul, (man kan selvfølgelig også bruge andre typer af vand med en værdi tæt på nul), og dosering er så 5 ml Pr 20 L akvarie vand, 1 eller 2 gange om ugen, derudover har jeg også testet hvor meget µs påvirkes ved tilsætning, og det overraskede mig faktisk lidt, for første døgn efter tilsætning i et 85 L akvarie, steg µs'en fra 110 til 119 og efter 2 døgn var den stort set uændret, men efter 3 døgn var den tilbage på 110 µs og der ligger den stadigvæk efter snart 1 uge, og i 12 L test akvariet er det stort set det samme, µs inden tilsætning 220 efter tilsætning 230 og så samme mønster som i 85'eren.
ville også gerne teste om det måske, og hvor meget det påvirker pH'en, men det kan jeg desværre ikke på nuværende tidspunkt, da min pH måler ikke virker mere
Her til sidst skal det så også lige siges, at alle 5 CRS'er og de snegle som er i 85'eren stadigvæk lever
Som de fleste herinde efterhånden nok ved, så er jeg en person som godt kan li at exepermentre og lave lidt forsøg med et par af mine baljer, og denne gang er jeg ved at afprøve noget 99,7% ren food grade Calcium Carbonate af på et 12 L test reje akvarie med 5 stykker CRS'er, og så et 85 L akvarie som er ved at blive indkørt til CRS high grade, og testen er for at se om det har nogen indvirkning på den hvide farve hos rejerne eller ej og så for at se om der sker noget i forhold til vandværdierne, med mere i den dur.
Så i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at andre også får mulighed for at teste det og vil give deres mening, enten i en mail til mig eller måske i denne tråd/ny tråd.
Så hvis der er 2-3 stykker herinde med et akvarie og CBS / CRS eller måske Taiwan bee (hvis de tør) som de kan bruge til denne lille test, vil jeg meget gerne høre om i kunne være interesseret i at teste det sammen med mig.
Jeg sender selvfølgelig en test portion til de 2-3 personer som er interesseret, på min regning.
Men det jeg har fundet ud af indtil videre er at man skal bruge en teske fuld (Ca 7-7½ g) Pr 250 ml vand og her har jeg selvfølge valgt at bruge rent osmosevand til at blande det op i, da det er tættest på nul, (man kan selvfølgelig også bruge andre typer af vand med en værdi tæt på nul), og dosering er så 5 ml Pr 20 L akvarie vand, 1 eller 2 gange om ugen, derudover har jeg også testet hvor meget µs påvirkes ved tilsætning, og det overraskede mig faktisk lidt, for første døgn efter tilsætning i et 85 L akvarie, steg µs'en fra 110 til 119 og efter 2 døgn var den stort set uændret, men efter 3 døgn var den tilbage på 110 µs og der ligger den stadigvæk efter snart 1 uge, og i 12 L test akvariet er det stort set det samme, µs inden tilsætning 220 efter tilsætning 230 og så samme mønster som i 85'eren.
ville også gerne teste om det måske, og hvor meget det påvirker pH'en, men det kan jeg desværre ikke på nuværende tidspunkt, da min pH måler ikke virker mere
Her til sidst skal det så også lige siges, at alle 5 CRS'er og de snegle som er i 85'eren stadigvæk lever
Mvh Johnny
www.akvariehytten.dk
www.akvariehytten.dk
-
- Site Admin
- Lokation.: hvidovre
Re: Nyt lille forsøgs projekt, testere
det lyder som et spændene projekt,det kunne godt have interesse.
så du blander vandet op med normalt mineral først også putter du det der calcium i hvad er det for noget er det pulver eller foder.
så du blander vandet op med normalt mineral først også putter du det der calcium i hvad er det for noget er det pulver eller foder.
mvh
Deniz
Deniz
Ja jeg er også spændt på resultatet og det lyder da super godt vis du vil være med til testen.monjak2444 wrote:det lyder som et spændene projekt,det kunne godt have interesse.
Det er i pulver form og jeg blander det i rent osmosevand eller ligende, uden mineral salte, altså i en beholder/flaske, for sig selv og så dosere jeg med en sprøjte eller de små plast glas man nogle gange får med når man køber gødning eller andre flydene væsker hos en akvarie biks, mineral salt blander jeg separat i min 60 L tønde.
PS. Det er næsten nøjagtigt det samme som er i AT Nano-Carbon fra Aqua-Tropica, lige bortset fra at det jeg har er mere rent end det der er i Nano carbon og så er det meget meget billiger
Mvh Johnny
www.akvariehytten.dk
www.akvariehytten.dk
-
- Site Admin
det vil sige at du har et akvarie der er kørt ind også dosere du med en sprøjte så den hæver sig 10 ms kan det passe.
jeg er på hvor skal jeg skrive mig op henne :)jeg sender dig min adresse og det bliver et spændene lille projekt håber der kommer lidt flere med i projektet.
jeg er på hvor skal jeg skrive mig op henne :)jeg sender dig min adresse og det bliver et spændene lille projekt håber der kommer lidt flere med i projektet.
mvh
Deniz
Deniz
Det betyder ikke så meget om akvariet er kørt ind eller ej, når du har blandet 250 ml osmosevand og Ca 7-7½g calcium sammen i en flaske og rystet det rigtigt godt sammen, (husk man skal ryste flasken godt inden hver gang man skal brug af det) og så doserer man 5 ml af det til 20 L akvarie vand, det vil sige at hvis du har et akvarie på f.eks 85 l, så trækker jeg gerne lige lidt fra til deko og bundlag mm og så havner man på måske 75-77 L vand, så de 5 ml ganger du så op så det passer nogenlunde med det antal liter vand der er i akvariet, Ca 3½-4 x 5 ml = ca 17½-18½ ml færdig blandet calcium til de Ca 75-77 L vand, men det betyder ikke det helt store om det er 100% præcist, (jeg gav mit 85 L Ca 20 ml og mit 12 L Ca 3 ml), men bare der omkring, og det giver du så akvariet 1 gang om ugen lige til at starte med, og så ser vi hvordan det går og så kan vi måske sætter det op til 2 gange om ugen på et senere tidspunkt, håber det er til at forståmonjak2444 wrote:det vil sige at du har et akvarie der er kørt ind også dosere du med en sprøjte så den hæver sig 10 ms kan det passe.
PS. Ellers skriver du bare hvor stort et akvarie du bruger og så skal jeg nok regne ud hvor meget du Ca skal bruge hver gang
Mvh Johnny
www.akvariehytten.dk
www.akvariehytten.dk
-
- Site Admin
jeg tror jeg tager den lette vej jeg har 25 og 65 liters akvarie hvor meget skal jeg bruge til dem.
også hvordan vejer du de 7 gram af vis man ikke har en vægt.
mvh
Deniz
Deniz
Hej Denizmonjak2444 wrote:jeg tror jeg tager den lette vej jeg har 25 og 65 liters akvarie hvor meget skal jeg bruge til dem.
Hihi det er bare helt i orden, så det er Ca 5 ml færdigblandet til dit 25 l, og Ca 13-15 ml færdigblandet til dit 65 l, men det behøver nu ikke at være 100% præcist, men kun Ca.
Ja, det kan jeg godt se er et problem så jeg sender ski'da lige et målebæger med, og 7-7½g, svare til Ca 10 ml stregen på målebægeret, og så kan du også bruge det til at doserer det færdigblandet med.
Mvh Johnny
www.akvariehytten.dk
www.akvariehytten.dk
-
- Site Admin
cool johnny det lyder dejlig let når man får andre til at lave sine regnestykker for en hehe,jeg glæder mig til at se hvordan det virker.
mvh
Deniz
Deniz
-
- Site Admin
hej undskyld vente tiden har haft lidt travlt,men har kørt i lidt over en uge nu med det cc pulver og ingen dødsfald endnu.
og rejerne ser ud til at hygge sig,men nu er det unge rejer så jeg glæder mig til at ser deres farver når de bliver fuldvoksen.
og rejerne ser ud til at hygge sig,men nu er det unge rejer så jeg glæder mig til at ser deres farver når de bliver fuldvoksen.
mvh
Deniz
Deniz
Hejmonjak2444 wrote:hej undskyld vente tiden har haft lidt travlt,men har kørt i lidt over en uge nu med det cc pulver og ingen dødsfald endnu.
Det gør ikke noget, for har selv haft vildt travlt, men super dejligt at høre at dine rejer heller ikke er døde af det, for mine lever også i bedste velgående, på trods af at de ikke har fået skiftet vand i 3 uger men det jeg kan se indtil videre er da positivt, da de er blevet en smule mere hvide i det hvide så det er spændene at se om det kan betale sig at gi dem det på sigt.
Næste gang jeg har en masse unger, vil jeg prøve at gi dem det fra helt små af.
Mvh Johnny
www.akvariehytten.dk
www.akvariehytten.dk