gul high neon rejer ms vand til dem
gul high neon rejer ms vand til dem
Hej gul neon rejer meget gul heigh hvilken vand skal de gå i med ms købte 10stk fra tyskland dør en efter en hver dag
Re: gul high neon rejer ms vand til dem
Prøv at skrive lidt mere om det akvarie de går i (temp, andre beboere, hvornår er det startet, vandværdier, bundlag, filtrering, beplantning, vandskift m.m.)
Så kan vi måske hjælpe med at finde en årsag til at de dør.
Så kan vi måske hjælpe med at finde en årsag til at de dør.
Mvh
Henrik
Henrik
Hej d9ha de går i 30l akvarie med red bee soil og mos filter er hjørne filter hmf måtte temp 24.4c og nomalt hane vand ph7.3 har kørt i et 1/2 år ugelig vandskift 10%
Ja det burde jo ikke umiddelbart slå dem ihjel. Du har ikke en ide om hvad hårdheden er (KH og GH). Når de dør over en længere periode en ad gangen er det ofte pga. problemer med skalskift. Ved meget blødt vand kan de have problemer med at finde mineraler til brug ved skalskiftet.
Har der gået andet i akvariet? umiddelbart burde et HMF være nok til at holde nitratværdierne nede, med mindre du fodrer helt overdrevent. Er vandet meget forurenet plejer de dog ikke at dø en enkelt ad gangen, men så kan man snarere se inaktivitet eller større mængder af dødsfald.
prøv også at måle ph lige før og umiddelbart efter et vandskift. Er der (store) udsving her kan det også være en forklaring.
Har der gået andet i akvariet? umiddelbart burde et HMF være nok til at holde nitratværdierne nede, med mindre du fodrer helt overdrevent. Er vandet meget forurenet plejer de dog ikke at dø en enkelt ad gangen, men så kan man snarere se inaktivitet eller større mængder af dødsfald.
prøv også at måle ph lige før og umiddelbart efter et vandskift. Er der (store) udsving her kan det også være en forklaring.
Mvh
Henrik
Henrik
Jeg har måske en hint. Jeg havde 30.stk Yellow Neon, efter nye planter var smidt i pytten, begyndte de at dø en efter en!
Nu er jeg helt hysterisk omkring mine vandværdier, så jeg viste at det ikke var der problemet lå.
Ved et tilfælde læser jeg på internationale fora, at en bestemt plante "Cabomba Caroliniana" skulle optage kobber mere end andre.
Jeg tjekkede naturligvis omgående mit akvarie - Jo den var sgu lige blevet plantet. De sidste ca.20 blev omgånde smidt over til Cherry rejerne - Et 54L akvarie hvor der gennem mange år aldrig har været problemer. Desværre røg der yderligere 11 Yellow Neon.
Jeg har d. 01.apr. fisket de sidste Ni (9) yellow Neon der overlevede op og sat tilbage i et Renset og nylagt 12L. Nu 12 dage efter lever alle i bedste velgående. Og det skal da lige med at det var een han & 8 hunner, så det var på et hængende hår at min lille stamme blev reddet. Læg dig ikke fast på den ene plante, for tilsyneladende sprøjtes akvarieplanter med noget der indeholder kobber. Vi har 20 akvarier med 300 fisk, og de tåler fint det der sneglegift, men rejerne gør bare ikke.
Nu er jeg helt hysterisk omkring mine vandværdier, så jeg viste at det ikke var der problemet lå.
Ved et tilfælde læser jeg på internationale fora, at en bestemt plante "Cabomba Caroliniana" skulle optage kobber mere end andre.
Jeg tjekkede naturligvis omgående mit akvarie - Jo den var sgu lige blevet plantet. De sidste ca.20 blev omgånde smidt over til Cherry rejerne - Et 54L akvarie hvor der gennem mange år aldrig har været problemer. Desværre røg der yderligere 11 Yellow Neon.
Jeg har d. 01.apr. fisket de sidste Ni (9) yellow Neon der overlevede op og sat tilbage i et Renset og nylagt 12L. Nu 12 dage efter lever alle i bedste velgående. Og det skal da lige med at det var een han & 8 hunner, så det var på et hængende hår at min lille stamme blev reddet. Læg dig ikke fast på den ene plante, for tilsyneladende sprøjtes akvarieplanter med noget der indeholder kobber. Vi har 20 akvarier med 300 fisk, og de tåler fint det der sneglegift, men rejerne gør bare ikke.
Det er en fin og værdifuld erfaring du deler ud af Lizette, men Lykke skriver, at der kun er mos i akvariet, så det er næppe det.
Men kunne godt tænke mig at høre lidt mere fra Lykke om målingerne.
Men kunne godt tænke mig at høre lidt mere fra Lykke om målingerne.
Mvh
Henrik
Henrik