Bundlag, tænkebox, holbarhed,lava, planter

Bundlag, træ, planter, sten
Post Reply
SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak
Lokation.: Holbæk

Bundlag, tænkebox, holbarhed,lava, planter

Post by SusSkovgaard »

Hej Allesammen

Hvad gør en klog. Jeg er ret pjattet med det hvide cichlide sand men er bestemt også begejstret for sort bundlag

780 l til selvskab og rejer ( Blue jelly eller noget har jeg ikek helt besluttet endnu)

Akvariet er et sort effektline med hvide låger Så jeg tænker jo på man godt kunne bruge både sort og hvidt grus/sand i akvariet.

Jeg har nogle store sorte/lilla/rødlige lava "tårn"/ bjerge i tankerne bygget op af små håndterbare stykker, de skal gå fra bunden af og op til overfladen, rundt om og imellem disse skal der være en masse planter i røde og lysegrønne farver. Der skal være 3 stk "bjerge" i det hele.
Hvordan får man bundlaget til at blive inde i disse bjerge hvis man nu bruger et "plant soil" ( lavaen er jo relativ let og flytter sig) og hvor meget vil i tro der skal bruges for at planterne kan leve i disse "bjerge" ? ( tænker på om jeg kan snyde lidt og bruge småsten inde i midten og kun bruge plant soil i plantehuller eller noget)

Akvariet skal når det står færdigt kunne holde og holde og holde med min. rengøring og jeg er ikke vild med at bruge gødning så tilbage til bundlag.

Når man ser James på YT bruger han noget bestemt bundlag til planter og beholder det i de områder hvor han vil plante men det holder vel ikke for evigt ?

Hvordan ville i evt lave moduler i lava der passer sammen og tillader man kan hælde soil ind imellem og plante i det uden det hele skrider fra hinanden ? Lavaen er jo fuld af huller så jeg tror ikke akvarie silikone vil være godt eller ? Tænkte lidt på at bruge make make til at klæbe mine lavastykker sammen men tror i det vil holde ?

mht til bundlaget vil jeg meget gerne bruge cichlidesand de steder hvor der skal være fri svømmeplads ( være sig ind imellem de store bjerge som ikke må være for brede i bunden men sådan lidt søjleagtige. For at holde sandet fra det sorte grus tængte jeg på om man kunne bruge en tynd plexiglas ? Der jo kan varmes og bøjes i den form man ønsker det. Eller for at have flere penge til planter måske bruge plastik fra alle de kasser med legetøj mine drenge får, som så kunne klippes og limes sammen med akvarielim og kanten kan jo dækkes af bundplanter. ( der burde vel ikke være noget skadeligt i det plastik der laves til legetøj/børn.

Nåh det var en lidt stor mundfuld/stil men jeg vil rigtigt gerne have nogle imputs til ideér da jeg ønsker det skal blive en stor fornøjelse og ikke en kæmpe fiasko :D

eks på hævet bund og delte vande

http://www.youtube.com/user/TheGreenMac ... ture=watch

MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus

SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak
Lokation.: Holbæk

Re: Bundlag, tænkebox, holbarhed,lava, planter

Post by SusSkovgaard »

Hm slet ingen der får nogen ideér ? :o

MVRH (MangeVenligeRejeHop)