En af de ting, som man ofte kommer ud for, når man stifter bekendtskab med rejer er spørgsmålet omkring indretning af sine akvarier.
- Hvilket bundlag skal jeg vælge?
- Hvad med teknikken?
- Hvor mange planter / moss /algekugler skal man have i akvariet?
- Skal man hele tiden kunne se rejerne i akveriet?
- Har rejerne det bedre i akvarier som er fyldt med planter og moss end i akvarier som kun et par enkelte planter?
- Skal akvariet se pænt ud som et helt landskab eller er det ok, at man kan se en luftslageledning i baggrunden?
- Må akvariet stå fremme på en H. Nyborg reol eller skal der være tale om Prosa reol?
De og sikkert mange andre overvejelser vil enhver, der stifter bekendtskab med rejer, skulle gøre sig.
Her er der heldigvis ikke noget entydigt svar og det er heldigvis op til den enkelte selv at fastlægge, hvad der er ens lyst, krav og behov i den retning.
Personligt så synes jeg bedst om akvarier, hvor der er meget "grønt" moss at se på og den "frie" bevægelighed af gangareal på bunden er forholdsvis begrænset. Det betyder til gengæld også et fravalg. Rejerne ikke altid er lige synlige i akvariet og man skal "kigge" godt efter for at finde bestemte rejer ind i mellem. Omvendt tror jeg bestemt, at rejerne elsker de grønne oaser i akveriet. Synes også det giver den fordel, at rejerne så virkelig kommer frem på foderet, når man smider en pille ned i det frie område.
Mine akvarier skal gerne være pæne at kigge på ud fra mine egne betragtninger. Det være sig et grønt miljø i akvarierne. Jeg går ikke så ikke så meget op i, om en luftslage lige er skjult nok i baggrunden af ruden. Det vigtigske for mig er er, at man føler hyggen ved akvarierne og samtidig kan finde tiden til at få det hele passet, så akvarierne lever på til ens egne mål og kvalitetskrav.
En anden overvejelse vil sikkert også gå på formålet med at holde rejeakvariet? Er formålet at yngle en masse unger? Skal det være nemt at selektere og fange rejer til videresalg? Eller skal akvariet indrettes efter, at det skal se pænt ud og stå i stuen? Hvorfor er det jeg overhovedet holder rejer? For blot hurtigt at reproducere en masse unger eller fordi man synes at rejerne virkelig er nogle små interessante dyr?
Personligt holder jeg mine rejeakvarier fordi jeg hygger med hobbyen. Økonomisk - så er det en meget dyr hobby -og bestemt ikke med det formål at skulle tjene penge. Selvom der bliver solgt lidt i ly og næ, så dækker det slet ikke omkostningerne ved at skulle udvide eller forny sine stammer eller blot vedligeholde driften af de nuværende. Selvfølgelig er der ekstra glæde, når der er småkravl i akvarierne, men synes også det er fint med "ynglefri" perioder, hvor man måske netop har ekstra fokus på de voksne rejer i akvariet og ikke kun kigger på ungerne eller efter hunner med æg.
Med denne lille tråd vil jeg godt starte en diskussion af forskellige synspunkter på indretning og drift af vore rejeakvarier
Indretning af akvarium...hvad tænker I?
Re: Indretning af akvarium...hvad tænker I?
Alt sammen er jo individuelt. Jeg er ret ny i rejeverdenen, men er sikker på at det er en interesse der er kommet for at blive I mine allerførste akvarier var der alm. flodsand, og vi startede op med RCS, det var absolut low-budget Men der blev dekoreret med lidt rødder planter og algebolde, og det var ikke altid lige nemt at få øje på rejerne (der var heller ikke så mange). Til det næste, et opdelt 54L som jeg har beskrevet herinde, blev der indkøbt noget Dennerle nano shrimpsoil bundlag, og det var ret dyrt. Filteret i det akvarie var en anelse mere reje-mindet, et stort hmf filter som rejerne kunne gå og græsse på. Det er så stadig det akvarie jeg bruger indtil mit nye er indkørt. Den ene side er der lidt rødder i, et par algebolde, samt noget Süßwasser tang. Der er lidt gule rejer i, og 3 blå tigerrejer. De nyder at gemme sig i tangen, men kommer af og til helt ud til kanten også. I den anden side er der Rili, samt røde og sorte krystaller.Jonas wrote:En af de ting, som man ofte kommer ud for, når man stifter bekendtskab med rejer er spørgsmålet omkring indretning af sine akvarier.
- Hvilket bundlag skal jeg vælge?
- Hvad med teknikken?
- Hvor mange planter / moss /algekugler skal man have i akvariet?
- Skal man hele tiden kunne se rejerne i akveriet?
- Har rejerne det bedre i akvarier som er fyldt med planter og moss end i akvarier som kun et par enkelte planter?
- Skal akvariet se pænt ud som et helt landskab eller er det ok, at man kan se en luftslageledning i baggrunden?
- Må akvariet stå fremme på en H. Nyborg reol eller skal der være tale om Prosa reol?
---klip---
I mine nye akvarier har jeg valgt at køre med bundfilter og indvendige filterpatroner. Som bundlag har jeg valgt Shirakura red bee sand, bl.a. for ikke at skulle investere i osmoseanlæg, det skulle jo i sig selv kunne klare sagerne med alm. postevand, og så syntes jeg det ser godt ud. Mit plantevalg er indtil videre meget spartansk, 1 lille hornbladstængel, en Pogestemon Helferei, en algebold, og lidt javamos lagt i net så det kan vokse ud derfra. Det er planen at der skal et par Pogestemon mere i i forgrunden, men jeg afventer lige og ser hvor meget de skyder selv, ellers små jeg købe lidt flere. Jeg vil også have en eller to algebolde mere i + jeg afventer noget stålnet til at lave en lille mosvæg med. Stålnettet har jeg desværre ikke kunnet finde herhjemme, så det er bestilt i Hong kong, og der kan godt gå lidt tid før det lander her. Men jeg vil gerne have et akvarie hvor rejerne er mere synlige end i det "gamle", men prøver samtidig også at finde løsninger som rejerne kan trives i Jeg syntes det er vildt flot når jeg ser jeres akvarier med en masse rødder osv. Når jeg får mange rejer kan det også være jeg omdekorerer eller laver et mere med rødder mm. Lyset i den nye reol er LED strips, så det begrænser også planteudvalget en del.
Nu mens jeg bygger på reolen hænger der en luftslange hist og pist samt ledninger til lyset. Luftpumper og strømforsyning til lyset ligger og flyder på gulvet under reolen. Men når hele reolen er oppe, skal der kortes luftslanger og ledninger. Det hele skal stripses op, så det er minimalt hvad der bliver synligt af teknik.
Til at starte med faldt valget på en H&N reol, men den buede (sikkert en fabrikationsfejl). Så vi blev enige om at lave Porsa istedet. Det skal jo også stå i stuen, så det gør bestemt ikke noget det ser lidt godt ud.
Mit næste rejeakvarie bliver også et opdelt 74L. og teknikken bliver den samme som i det andet. Jeg fandt bundfiltrene til en rigtig god pris, så det skal der i. Hvordan indretning mv. bliver i dette er endnu meget uvist.
Tilslut et billede af mit nystartede to-delte rejeakvarie. Mossen er ikke lagt i på billedet, men det ligner bare sådan et par grønne poser.
Fiskerne
Kenn
Kenn
Da jeg for tiden gør alt for at finde info omkring det rigtige reje setup, støtte jeg på denne video fra en svensk søsterside som mange af jer sikkert kender http://www.Redbee.se
Men alt i alt syntes jeg den er godt forklaret og illustreret, om man så er enig eller uenig dette setup kan jeg ikke udtale mig om da jeg er temlig Newbie i dette felt!!
http://www.youtube.com/watch?v=l8Yz9_j2L-E&feature=plcp
Mvh Keen
Men alt i alt syntes jeg den er godt forklaret og illustreret, om man så er enig eller uenig dette setup kan jeg ikke udtale mig om da jeg er temlig Newbie i dette felt!!
http://www.youtube.com/watch?v=l8Yz9_j2L-E&feature=plcp
Mvh Keen
Lige et par hurtige spørgsmål til video'en
1. Nogen som også bruger zeolit i deres setup ? for dens virkning.
2. Andre som også fodre jeres rejer med Pollen ? altså bi pollen
3. Hvad syntes i om hans valg af snegle ? andre som har dem ?
Mvh Keen
PS, fandt hans egen tråd omkring hans video: http://www.plantedtank.net/forums/shrim ... es-f1.html
Mvh Keen
PS, fandt hans egen tråd omkring hans video: http://www.plantedtank.net/forums/shrim ... es-f1.html
Lige et par hurtige spørgsmål til video'en
Mvh Keen
Mvh Keen