Er HMF og bundfilter kombi muligt?

Pumpe, filter, lys, akvarie
Post Reply
caso
Site Admin
Site Admin
Lokation.: Viborg

Er HMF og bundfilter kombi muligt?

Post by caso »

Jeg kører med PH drevet HMF i alle mine rejeakvarier. Jeg bruger en 50 mm filtermåtte, der sættes i spænd mellem akvariets ruder, og PH er et Hydor Pico 200.

Nu kunne jeg tænke mig at prøve at eksperimentere med at lægge et bundfilter i. Det angives mange steder, som et 'must' i rejeakvarier.

Jeg vil ikke have en luftpumpe til at stå og brumme, så den eneste mulighed med bundfilteret er at sætte det til et PH.

Er jeg nødt til at smide endnu et PH i, eller tror i at nedenstående kan fungere? Jeg har tænkt mig "bare" at lade bundfilteret køre under filtermåtten og så satse på at PH trækker vand gennem både HMF og bundfilter.
clip_image002.gif
clip_image002.gif (8.36 KiB) Viewed 6802 times
Hvis i har andre forslag så vil de være velkomne.

Mvh
Carsten

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Lokation.: Esbjerg

Re: Er HMF og bundfilter kombi muligt?

Post by d9ha »

Der skal et eller andet til at trække bundfiltret. Vand vil altid bevæge sig den letteste vej - dvs. alt andet lige gennem HMF.
Derfor er du nødt til at have noget til at trække bundfiltret også.

Mvh
Henrik

Jonas
Rejefreak
Rejefreak

Post by Jonas »

caso wrote:Det angives mange steder, som et 'must' i rejeakvarier.
Ser spændende ud dit projekt der - god illustration over dine ideer. Vil nu også tro, at der skal være seperat udstyr til at trække bundfilteret. Men finder der ikke en del "lydløse" luftpumper efterhånden?

Selv er jeg ikke en af dem, som føler det er et absolut "must" med bundfilter i rejeakvariet. Har aldrig haft et bundfilter og det fungerer rimelig godt her ved hjælp af luftdrevne skumfiltre. Føler du ikke, at dine HMF giver god nok filtrering?

claus

Post by claus »

Vil helt klart kun køre med HMF nu da du har det, kan ikke se hvad et bundfiltre skulle tilføre dig.
HMF er klart det bedste nu har jeg selv prøvet de forskellige over en periode både bundfilter, luftdrevet filtre patroner og HMF hjørne filtre, alle er super men HMF hjørne filtre er klart det bedste og det der skal vedligeholdes mindst, et plus er selv at det er super lydløst, de HMF hjørne filtre jeg har i mine akvarier på kontoret har jeg på 8 mdr. kun slamsuget 1 gang ellers har de bare kørt uden problemer, de luftdrevne filterpatroner jeg har i mine salgs akvarier rengøre jeg 1 gang pr mdr da de ellers mister effekt, bundfiltret blive kun rengjordt når jeg skifter bundlag og jeg syntes ikke at der ligger så meget skidt nede under filterpladerne det ser mere ud som om det pakker i bundlaget.

Så helt klart en vinder er HMF.

Med venlig hilsen

AkvarieBiksen

Claus Ludvigsen

d9ha
Rejefreak
Rejefreak

Post by d9ha »

Hvis man bruger soil til at ændre vandparametre er det en fordel med bundfilter, da man så kan udnytte potentialet i bundlaget og ikke risikerer uheldige virkninger ved roden i bundlaget på senere tidspunkter. Ellers vil jeg give jer ret i, at der ikke er ret meget ud over dette, der taler for bundfilter.

Mvh
Henrik

caso
Site Admin
Site Admin
Lokation.: Viborg

Post by caso »

Tak for jeres meninger.

Min bekymring går også på om der vil være noget flow gennem bundlaget. Det behøver ikke være meget, men der er nødt til at være noget, ellers kan det jo være lige meget.

Jeg er yderst tilfreds med HMF filtreringen. Når jeg overvejer at tilføje bundfilter, er det netop fordi jeg overvejer at bruge soil. Mine BT1 OE giver ingen unger, selvom de går med masser af æg. Med mine blå tigerrejer fik jeg et godt afkast i det akvarie hvor der var soil og med hanevand. De forhold vil jeg så genskabe til de sorte tigerrejer.

Jeg må lige overveje det lidt mere.

Mvh
Carsten

d9ha
Rejefreak
Rejefreak

Post by d9ha »

Jeg bruger selv Akadama over bundfilter + en spandpumpe i mine 2 akvarier med sorte tigerrejer - og det går jo så glimrende indtil videre :D

Mvh
Henrik

Post Reply