KRISE! Død hun med æg :/

Tips, erfaring, projekter
Post Reply
Nadia
Rejetosset
Rejetosset

KRISE! Død hun med æg :/

Post by Nadia »

Jeg fandt min blå bolt hun død her til morgen, med maven fuld af æg. Hun skulle ellers havde slippet æggene indenfor disse dage. Jeg har gjort mit bedste for at fjerne æggene fra den døde hund, og de er nu i en plastik bøtte. Da jeg sidder og kigger ind i min breeding box, hvor jeg overvejede at putte æggene ned i igen, ser jeg en 3 styk helt fine reje unger, så nogle nåede hun altså at slippe på ordentlig vis.
Mine spørgsmål er så følgende:
Skal jeg lade æggene blive i beholderen eller putte dem i breeding boxen til rejeungerne?
Hvis de skal blive i beholderen skal der så tilsættes luft?
Hvornår skal jeg begynde at fodre rejeungerne? Jeg har Chi ebi til det formål.

Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: KRISE! Død hun med æg :/

Post by Henrik_Hundslev »

Jeg har læst om flere der har haft held med at fylde æggene i et lille fangst net og så placere nettet i akvariet foran "udstrømmeren"/ filteret....

MVH Henrik
Rejenørd wannabe

Tut
Rejeexpert
Rejeexpert
Lokation.: Midtfyn

Post by Tut »

Ej hvor trist, håber du har reddet flere unger?

Nadia
Rejetosset
Rejetosset

Post by Nadia »

Desværre skimlede æggene. Dog lever de tre unger stadig, og det vokser ret hurtigt. Samme dag fandt jeg endnu en unge i akvariet som var noget større, så der har altså også været en anden hun med æg også. Så nu sker der da lidt på den front. Dog har jeg haft en tre-fire dødsfald af voksne inden for de sidste to måneder, hvilket jeg synes er meget. Aner ikke hvorfor :(

Tut
Rejeexpert
Rejeexpert
Lokation.: Midtfyn

Post by Tut »

Øv hvor ærgerligt, men godt at du har fået dig tre unger. Det er virkeligt mærkeligt hvorfor du mister rejer. :?

SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak
Lokation.: Holbæk

Post by SusSkovgaard »

Uha....det er næsten med skræk jeg vil skrive dette....hm...nåh men jeg gør det ski ! Om i vil teste det selv må i selv om men....jeg var så heldig at få fat i noget dessa mor i den det blev forbudt. Jeg har netop stået over for samme dilemma fik en stor sending rejer hjem hvoraf der var 3 store hunner med næsten færdige æg der var døde i posen ( DOA) jeg tog en tandstik og skrabede forsigtigt æggene ud....( vil lige her komme med baggrund historie til hvorfor jeg gjorde det ) min søn har også et lille starter akvarie 56 l sand, grus, planter, lava, gul algeæder, lygtefisk, ca 12 matte/brune mudder rejer og 7 nyindkøbte Mickey mause platy ! Disse havde åbenbart en svamp med sig ! Der er 5 platy tilbage men rejerne fejler intet....de går ovenikøbet med æg og der ligger frakker O.o say what ????? Jeg havde forberet ham på de nok ville dø men at jeg havde masser og han nok skulle få nogle nye rejer ! Ehm....mor....min fisk er død men rejen lever på den ! O.O

Så jeg testede det altså lidt ! Fik grønne caridina hjem med 2 døde gravide damer ! Tog æggene fra og i dag har jeg lige talt 12 unger ud af 2 kuld der har været i dessamor forbyggende dvs 50 % dosis. Tilmed har min drengs rejer smidt frakker og lagt æg ned og der er ikke en eneste død ! Og dette i fuld dosis + 12 dage behandling med dessamor rejerne har det fint ! Det burd,e ikke være muligt og jeg er om nogen overraskede !

Så gjorde jeg det igen da jeg fandt ud af der var en svamp fra Tyskland på mine rejer...tog et af mine små rum ca 15 l fjernede de 4 værst inficerede dog ikke særlig pæne granulering og smed dem i dessamor....det var i onsdags....har givet fuld dosis ingen døde !

Så er det vist frokost tid og jeg har taget min paraply med !

Jeg siger ikke i sagtens kan gøre det og at i ikke vil miste rejer....jeg har bare været tvunget til det 4 gange nu og de eneste jeg ikke mister er ski de frække rejer !

Måske er det held i uheld måske er det endnu en myte ! Mit vand er i orden ! Det er bundlag osv også....fik nogle syge fisk hjem fra min lokale fiske biks ( handler aldrig fisk der igen ) har behandlet i 56 l, 160 l 40 l og 15 l i gen døde rejer O.o hvilket jeg faktisk regnede med intil 15 med Black blue rilli ! Dyr lille fætter at smide i dessamor men havde intet at tabe vel !

MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus

Post Reply