Omlægning fra fisk til rejer

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Post Reply
Damholdten88
Rejeyngel
Rejeyngel

Omlægning fra fisk til rejer

Post by Damholdten88 »

Godaften folkens :)

Jeg har fået den geniale ide at omlægge mit 56 liters akvarie om til rejer, da jeg syntes de er sjove og underholdende..
I den forbindelse har jeg kigget rundt på diverse sider, men det endte bare med at gøre mig mere forvirret :/

Jeg har tænkt på at omlægge akvariet så det passer til de rejer jeg vil have, men dertil kommer problemet.. Efter søgen på Google har jeg fundet et par neocardina arter jeg kan lide.. Men vil de krydse på tværs?

Hvilke rejer vil i anbefale? Og kan jeg evt. have to arter sammen deri?

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig på rette vej :)

God aften :)

Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Omlægning fra fisk til rejer

Post by Smedn »

Her er en lille oversigt, der viser om de kan gå sammen: http://www.planetinverts.com/Shrimp-Chart3.jpg

Neocardina vil typisk krydse med hinanden, og med tiden betyder det vist at farven på dem bliver kedelig, men ikke noget der sker lige med det samme (jeg har dog aldrig selv prøvet). Så hvis ikke de må krydse, skal du jo have fundet en anden art som fx tiger rejerne - men de bliver lidt mere krævende til vandværdier. Den her side synes jeg er god, omkring hvad de forskellige arter kræver af vandkvalitet: http://shrimpkeeping.com/water-params/

Så er det ellers bare at afgøre hvor meget du vil gøre ud af det, og hvilke rejer du synes er pæne :-) Og så ellers prøve sig lidt frem ;)

Damholdten88
Rejeyngel
Rejeyngel

Post by Damholdten88 »

Okay er ret bidt af neocardina rejerne indtil videre :)

Akvariet er pt kørende med fisk, og de har chiklidesand.. Kam det også bruges til rejerne?

Og hvad med min pumpe? Det er en "klassisk" indvendig pumpe fra am-top.. Skal den skiftes? Og hvis ja, til hvad?

Håber mine spørgsmål er ok :) prøver at læse så meget som muligt :)

Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Lokation.: 9000 Aalborg

Post by Smedn »

De burde fint kunne gå i sand, men det er noget med de "tilpasser" sig underlagets farve og dermed miste lidt af deres farve (afhængigt af hvilken farve rejer du anskaffer).

Ang pumpe, så hvis de kan komme ind i indsugningen så skal de nok finde vej.. Men hvis du sørger for de ikke kan komme ind i pumpen (net, nylonstrømpe fx), så burde det være helt fint. De fleste bruger dog et skumfilter af en art, fordi rejerne gerne vil side og spise på filtermaterialet, og så er det reje/yngel sikkert :)

Jeg skal lige understrege jeg selv er ret ny med rejer, så det her er bare hvad jeg har læst mig til :-)

Damholdten88
Rejeyngel
Rejeyngel

Post by Damholdten88 »

Okay super :) regner med at dække det meste af sandet med mos evt.

Okay.. Så må jeg have undersøgt mulighederne for at skifte pumpen ud til noget reje praktisk :)

Tak for hjælpen :)

Post Reply