Sulawesi projekt nr. 2

Her kan I vise Jeres akvarium
Jonas
Rejefreak
Rejefreak

Re: Sulawesi projekt nr. 2

Post by Jonas »

Hermed tid til en lille update igen med både gode og dårlige nyheder...

Den dårlige nyhed er, at det ser ud som om, at der er gået en del White Orchid rejer til :(
Der er kun 4 rejer tilbage nu. Det er især de små rejer ved ankomsten, som er gået til og de større som lever endnu.

Den gode nyhed er så tilgengæld, at jeg i dag har opdaget en af mine Purpur Sulawesi rejer går med æg :P Desværre så er er kun en 2-3 æg, som jeg umiddelbart kan se det. Så ved jeg i hvert fald, at der i det mindste er en hun blandt den lille gruppe af Purpur rejer.

Her er et par billeder af hunnen.
Purpurmedæg2.JPG
Purpurmedæg2.JPG (79.32 KiB) Viewed 5551 times
Purpurmedæg.JPG
Purpurmedæg.JPG (142.76 KiB) Viewed 5551 times
Nå, men heldigvis, så er der flere gode nyheder :)

Sammen med min erhvervelse af kardinaler, white orchid og purpur rejerne var der også vedlagt en lille bonus i form af en 4-5 Matano rejer, som endnu ikke har været vist frem her i tråden.

De er virkelig meget sky i deres adfærd og gemmer sig rigtig meget i rejerørene, men kommer dog forholdvis flittigt frem ved fodring med pulver eller andet knust foder. De er i besiddelse af en meget brunlig/rødlig mørk farve.....til tider næsten sort/grå.....

I dag vik jeg i forbindelse med lidt fodring taget et par fotos og pludselig dukkede denne ene hun ud af røret med en ordentlig omgang æg under sig :P Så selvom det er ærgeligt med frafaldet af white ordchid rejerne, så må man sige, at de positive observationer hos mig overstiger det negative.

Her er et par billeder med en formodentlig han og den ægbærende hun.
Reje3.JPG
Reje3.JPG (148.36 KiB) Viewed 5551 times
Reje2.JPG
Reje2.JPG (141.71 KiB) Viewed 5551 times

Jonas
Rejefreak
Rejefreak

Post by Jonas »

og her kommer så den første lille film af den ægbærende Matano reje.
Bliver spændende at se om ynglen kan overleve, hvis den da ikke smider æggene før tid.
Har lige testet Ph-værdien igen - 7,9 var resultatet.

http://www.youtube.com/watch?v=JaQ7VTpAJJE

Jonas
Rejefreak
Rejefreak

Post by Jonas »

Update:
Så har min Matano hunreje smidt sine unger. I hvert fald er rejen uden æg og der er observeret 2 mikro unger på stenene. Nu må vi se, hvordan de klarer sig fremadrettet.

Hos mine White Orchid er der desværre ikke de store positive nyheder at berette. Der er kun 3 eksemplarer tilbage, som vel er omkring 1,5 cm store efterhånden. Ser ikke ud til at være "saddel" hos rejerne, så er formodentlig tale om hanner. Hos mine Purpur Sulawesi er der ikke rigtig sket noget siden sidst. Alle lever dog i bedste velgående. Har ikke obsereveret, om der skulle være blevet konkrete unger ud af den første omgang med de få 2-3 æg fra hunrejen.

Jonas
Rejefreak
Rejefreak

Post by Jonas »

Så er der blevet skudt et par nye billeder fra mit lille 20L Sulawesi akvarium.

Min Purpur hun er igen med æg - denne gang ser det ud til at der er flere æg end ved første omgang.
Purpur2.JPG
Purpur2.JPG (101.43 KiB) Viewed 5514 times
Purpur.JPG
Purpur.JPG (108.25 KiB) Viewed 5514 times
Derudover er der en 4-5 Matano unger, som faktisk allerede har fået en rigtig flot brunlig farve, selvom de stadig kun er en 4-5 mm store.
Matano.JPG
Matano.JPG (121.5 KiB) Viewed 5514 times
Derudover har jeg fanget en reje, som muligvis er en Purpur unge fra første kuld. Synes den har lidt andre træk end Matano ungerne, men er endnu mindre end de andre, så tiden må vise det.
Sulawesi unge.JPG
Sulawesi unge.JPG (99.68 KiB) Viewed 5514 times

Post Reply