Sommeren nærmer sig med hastige skridt og vores opmærksomhed på rejerne vil naturligvis blive lidt mindre. Det kan derfor være på sin plads med en lille status her hvor første halvår af 2012 snart løber mod enden.
I løbet af det første halvår af 2012 har jeg mest haft fokus på udbygning af mine Taiwan Bee, TiBee forsøg samt test af små Sulawesi akvarier med forskellige rejer. Det har været en periode med både opture og nedture, men mest af alt et rigtig godt halvår, hvor flere af mine mål er nået.
Et af målene var at få fremavlet Taiwan Bee Mosura reje, hvilket lykkedes i form af Panda Mosura. Tillige at få udbygget min Taiwan Bee stamme, så der kunne oprettes egentlige Taiwan Bee akvarier. Det er lykkedes rimelig fint, selvom der også har været akvarier med dødsfald og meget lidt produktivitet grundet en forholdsvis lang ”vinterpause” hos rejerne. Har efterhånden fået fremavlet en del Taiwan Bee med klar overvægt af Panda rejer og Blue Bolts. Arbejdet med Taiwan Bee vil helt sikkert fortsætte med øget fokus derpå i 2. halvår af 2012. Mine mål der er nok at få fremavlet en Red Wine Mosura. Samtidig vil jeg nok prøve nogle forsøge med smileymischlinge x Bolts/Panda for at se, om det skulle være muligt at få fremavlet Mosura Blue Shadow eller Taiwan med smiley aftegning. Synes jeg har det bedst med at opstille nogle få mål for mine projekter, så akvarierne ikke kun er for øjets skyld, men der også er lidt at ”arbejde” for.
Mine 2 små Sulawesi akvarier var egentlig mest tænkt som forsøg. Begge akvarier har nu kørt i den del måneder med rejer og resultatet er overraskende godt. Med anvendelse af Sulawesi Salt 7,5 og 8,5 er det lykkedes at få Kardina, Purpur Sulawesi og Matano til at yngle og formere sig i de små akvarier. Vedligeholdelsen er ganske simpel – vandskift når der er fordampet en 15-20% i løbet af 1-2 uger. Matano og Purpur går gerne på foderpiller, såvel store som mindre, mens kardinalerne stort set ikke rører foderet. Der har været ganske få dødsfald hos ovenstående rejer, hvorimod mine White Orchid har haft svære betingelser i de små akvarier og 70% af de 10 rejer er gået bort siden opstarten. Alle indenfor de første par uger. Vil betegne mine Sulawesi projekter som en succes, men har endnu ikke besluttet om jeg fast vil holde Sulawesi rejer. Overvejer faktisk at skille mig af Sulawesi rejerne igen – men vil lige bruge sommeren til at tænke over situationen.
Mine TiBee projekter har faktisk fanget mig en del siden opstarten. Synes det er yderst spændende at se, hvilke rejer der kan kunne ud af forskellige kombinationer og senere generationer. Mange af de TiBee man ser rundt omkring på især tyske forum i F2-F5 generation er yderst flotte. Selvom overlevelsesraten har vist sig at være noget skuffende og meget lavere end ved almindelige Bee eller Tiger, så vil projektet nok forsætte resten af året. Vil se hvad efteråret bringer på den front.
Min beholdning af rejer og akvarier er nu som følger:
12L: TiBee F1 og F2
12L: F1 Mischlinge unger
25L: Blue Bolts
20L: TiBee F2 (ganske få)
20L: Dark Blue Tiger, Black Tiger, Blå-sorte (Mix af Black og Dark Blue)
20L: Yellow Fire Neon (på sønnnens værelse)
20L: F1 Mischlinge unger
20L: Kardinal
20L: Purpur Sulawesi og Matano
20L: Panda, Red Wine
54L: Red Wine, Red Ruby og smiley hunner
54L: Panda og smiley hunner
54L: Blue Bolts, King Kong, Panda og F1 Mischlinge hunner
54L: F1, F2, F3 Mischlinge, Red/Black Bee S til SSS Smiley, snow white
Er gået i tænkeboks angående 2. halvår 2012 hvad angår evt. nye rejer. Da alle mine akvarier er fyldt godt op og jeg nok ikke får plads eller penge til mange nye udvidelser, satser jeg nok bare på at få fat i en flot Taiwan Red Sakura stamme igen. Det er stadig en smuk reje i mine øjne. Måske også eller alternativt Taiwan Orange Sakura. Så har faktisk ikke de store nyindkøb planlagt for 2. halvår, men satser mere på at fortsætte mine nuværende projekter og mål.
Hvad angår rejeforum, så er det dejligt at se, at der er kommet en del nye rejeentusiaster til i det nye år. Der er altid en del, som kommer og en del, som forsvinder. Men sådan er det jo alt hobby. Nogle bidrager meget, andre mindre…vigtigst af alt er det, at der er en vis form for aktivitet blandt alle brugere. Det er jo trods alt brugerne, som holder et forum i live. Rejeforum vil nok være mindre aktivt hen over sommeren, men mon ikke aktiviteten begynder at stige igen, når efteråret kommer. I efteråret vil der nok igen komme konkurrencer med præmier af diverse arter og det er faktisk muligt at høre medejeren af dette forum, Lars Kjær, holde foredrag om rejer i forbindelse med Køge akvarieudstilling og messe i slutningen af september.
Hvad er Jeres tanker omkring første del af 2012 og forventninger, mål og ønsker for resten af året?
Status 1. halvår 2012
Re: Status 1. halvår 2012
det er faktisk muligt at høre medejeren af dette forum, Lars Jensen, holde foredrag om rejer i forbindelse med Køge akvarieudstilling og messe i slutningen af september.
Jeg ville nok lige rette hans navn til Lars Kjær (Jensen har han solgt og han bliver sur når jeg bruger det )
Jeg ville nok lige rette hans navn til Lars Kjær (Jensen har han solgt og han bliver sur når jeg bruger det )
Hhmmm status for første halvår er lidt svær, startede med rejer i januar.
Men der er da kommet alm tigere, white pearl og sort sakura i akvarierne.
Jeg vil heller have få slags rejer og gå mere op i dem, syntes det bliver for rodet med mange projekter på en gang. De sorte sakura vil jeg nok bruge mest tid på henover næste halvår.
Så ryger tigerne nok for noget rili eller anden neocaridina henover sommeren. Og white pearl rejerne får lov at passe sig selv og lave nogen unger.
Og jeg skal da helt sikkert ned og høre Lars kjær når der kommer messe i Køge.
Men der er da kommet alm tigere, white pearl og sort sakura i akvarierne.
Jeg vil heller have få slags rejer og gå mere op i dem, syntes det bliver for rodet med mange projekter på en gang. De sorte sakura vil jeg nok bruge mest tid på henover næste halvår.
Så ryger tigerne nok for noget rili eller anden neocaridina henover sommeren. Og white pearl rejerne får lov at passe sig selv og lave nogen unger.
Og jeg skal da helt sikkert ned og høre Lars kjær når der kommer messe i Køge.
SIGNATURES ARE STUPID
Hvad med et par billeder af dine Black Sakura rejer.
Har du både hanner og hunner i stammen?
Har du både hanner og hunner i stammen?
Jeg tror desværre kun det er hunner.
SIGNATURES ARE STUPID
Ja, det ligner bestemt hunner, som du har fået fat i der.
Ofte svært at få fat i pæne hanner indenfor sakura varianterne.
Ofte svært at få fat i pæne hanner indenfor sakura varianterne.
Mit mål for 2012 var at få et akvarie kørende med nogle Taiwan Bees.
Jeg købte 10 af Lars her fra siden (fik 12 - tak Lars), men efter et par uger døde der 3 inden for 24 timer, hvilket fik mig til at panikke, og de resterende 9 røg hurtigt over I akvariet med alm. Bees. Efterfølgende har jeg så måttet sortere de almindelige fra, hvilket gik nogenlunde nemt og uden tvivl om hvem der var hvad. Jeg har så suppleret op med 4 mischlinge fra Tyskland, så nu går der ialt 13 mischlinge. Forhåbentligt ser jeg unger inden for 2-3 måneder.
Mine BTOE har haft massivt dødsfald. Årsagen er mig uvis, men de ser ud til at være stabiliserede igen, og der er 6 tilbage. En enkelt hun med æg, så de kommer forhåbentligt op og køre igen.
Mine Blue Pearl har endeligt fået unger, så den art er også ved at være på skinnerne.
Mine Babaulti Green er blevet til ufatteligt mange, de kæmper med mine RCS, TPB og Yellow Fire om at tage pladsen som den mest produktive art.
Planen for andet halvår er som nævnt at få nogle Taiwan rejer gående, og i den proces overvejer jeg at skildre mig af med nogen af neocaridina arterne. Det er som om at interessen for dem er lidt dalende.
Alt i alt er 2012 gået fint for mit vedkommende.
Jeg købte 10 af Lars her fra siden (fik 12 - tak Lars), men efter et par uger døde der 3 inden for 24 timer, hvilket fik mig til at panikke, og de resterende 9 røg hurtigt over I akvariet med alm. Bees. Efterfølgende har jeg så måttet sortere de almindelige fra, hvilket gik nogenlunde nemt og uden tvivl om hvem der var hvad. Jeg har så suppleret op med 4 mischlinge fra Tyskland, så nu går der ialt 13 mischlinge. Forhåbentligt ser jeg unger inden for 2-3 måneder.
Mine BTOE har haft massivt dødsfald. Årsagen er mig uvis, men de ser ud til at være stabiliserede igen, og der er 6 tilbage. En enkelt hun med æg, så de kommer forhåbentligt op og køre igen.
Mine Blue Pearl har endeligt fået unger, så den art er også ved at være på skinnerne.
Mine Babaulti Green er blevet til ufatteligt mange, de kæmper med mine RCS, TPB og Yellow Fire om at tage pladsen som den mest produktive art.
Planen for andet halvår er som nævnt at få nogle Taiwan rejer gående, og i den proces overvejer jeg at skildre mig af med nogen af neocaridina arterne. Det er som om at interessen for dem er lidt dalende.
Alt i alt er 2012 gået fint for mit vedkommende.
Mvh
Carsten
Carsten