At lege med akvarier.

Her kan du poste alt mellem himmel og jord.
Post Reply
Stræde
Rejeyngel
Rejeyngel

At lege med akvarier.

Post by Stræde »

Nu er det jo ikke ligefrem en hemmelighed, at jeg er guppy entusiast, min påstand er, at der ikke er langt fra guppyer til rejer, der er rigtig mange ting der er de samme, og ofte drejer det sig om, at man ønsker at bestemme og forme sit opdræt i en bestemt retning. Den lyst til at lege "gud" er der generelt nogen modstand mod, i akvarie verdenen....hvor nogen, og det helt fejlagtigt tror, de har et stykke natur i stuen, det giver ofte store diskussioner mellem interesse klubber, hvor nogen tror og mener, de har patent på de rigtige meninger og fisk. Reje verdenen er heldigvis ikke i samme grad ramt, og det håber jeg bestemt fortsætter sådan.
Jeg smider lige et par billeder af mine guppyer, så kan I jo se hvor guppy og reje verdenen mødes.

Spydhalen, som er en form jeg er særligt glad for, desværre har jeg lidt problemer med fertaliteten i den stamme
06.jpg
06.jpg (15.39 KiB) Viewed 7563 times
Undersværd, som også er nydelig, denne type kaldes Störtsbak, det er et overlæg i det yderste skindlag der gør fisken gul, på en grå grundfarve guppy ville samme genetik gøre fisken grøn.
00.jpg
00.jpg (25.01 KiB) Viewed 7563 times
Endelig en lille specialitet, en fantastisk lille guppy, Pink Moscow eller Pink Panda Moscow som er en virkelig sjov og meget livlig lille korthale guppy, den ville være den perfekte guppy til de fleste stueakvarier, istedet for det langhalede asiat skrammel der idag findes.
00.jpg
00.jpg (37.19 KiB) Viewed 7563 times
Håber ikke det gør noget, at der lige kom et par guppyer i off topic
Flemming

Jonas
Rejefreak
Rejefreak

Re: At lege med akvarier.

Post by Jonas »

Hej Flemming,
Nej, det gør da sandelige ikke noget. Kender jo stort set ingen akvarister, som ikke har haft guppyer på et eller andet tidspunkt.

Jeg har selv haft forskellige varianter af guppyer gennem årene. Dog aldrig med specielt opdræt eller selektion, men man kan godt fornemme, at der virkelig bliver diskuteret og gået til vaflerne i diskussionerne om de små guppyer.

Af dine 3 billeder synes jeg klart den nederste er min favorit.
Men det er jo altid "in eye of the beholder"...

Hvilken variant af de mange forskellige guppyer er din favorit?

Stræde
Rejeyngel
Rejeyngel

Post by Stræde »

Jeg var fra starten som de fleste imponeret over storhale typerne, Triangen halvsort rød/hvid/gul har jeg haft og udstillet med en vis succes, det er jo som hos rejerne kontrast farverne, der imponere og gør sig godt, men efter min pause fra akvarierne, tror jeg egentlig ikke, at jeg igen vil have storhaler, de mangler lidt livlighed.
Undersværdet på billede 2, er sådan set ikke lige min type, det er dog udstillings mæssigt den jeg pt. har, der er bedst...også fordi den har Störtsbak genet, der altid er sjovt at lege med, søskende til den viste er f.eks wiener smaragd, og min plan er at få fat i en sådan i grundfarve grå, da jeg så får 4 fænotyper ud fra samme stamme (genotype).... (fænotyper betyder udseende) (genotype betyder det genetiske)
Jeg har sådan et stille håb om, at jeg kan skubbe lidt til opfattelsen af, hvordan en guppy skal se ud, korthaler er meget friskere, og generelt mere tolerante end storhale typerne, det betyder også, at de faktisk generelt er nemmere for "almindelige" akvarister at holde, det kunne være morsomt hvis man kunne få skubbet lidt af lorte importen fra asien ud på sidelinjen, men det er en helt anden historie.
Personligt kan jeg rigtig godt lide spydhale typen, men sådan helt generelt, så har vi jo 12 haletyper at lege med, og i princippet 12 grundfarver, så det giver i teorien 144 udstillings klasser, alle 144 klasser, kan så i princippet have hvilken som helst dækfarve, så mulighederne er uendelige.
MVH
Flemming

Jonas
Rejefreak
Rejefreak

Post by Jonas »

Egentlig sjovt med disse guppyer. Startede selv med disse fisk way back og husker tydeligt en bog fra biblioteken, som nok blev lånt en 30-40 gange i ungdomsårene. En lille guppybog med en masse billeder og forklaring af x-og y-kromosomer i relation til guppyavl...

Stræde
Rejeyngel
Rejeyngel

Post by Stræde »

Der er 3 guppy bøger på dansk, Trøst Jørgensen, O. D. Mikkelsen, og den nyeste af Kenneth Duelund, de to først nævnte er fra hhv. sidst i 60´erne og midt 70´erne, rygtet siger at der måske kommer mere, men ellers foregår det jo på tysk og engelsk.
Flemming

caso
Site Admin
Site Admin
Lokation.: Viborg

Post by caso »

Jeg tror at du har fat i helt rigtigt der.

Der er mange ligheder mellem guppyopdræt og rejeopdræt.
Langt hen ad vejen er det de samme fysiske forhold, der gør sig gældende. De kræver intet særligt for at yngle og det er 'kun' nødvendigt med få og små akvarier, da de ikke kræver meget plads, og yngler villigt.

Eller sådan ser det i hvert tilfælde ud ved første øjekast, for så villigt yngler de måske heller ikke, og det kunne være rart med lige et akvarie mere til lige at sortere nogen guppyer eller rejer over i, inden de helt sikkert skal videre.

Og så finder man jo lige en stamme eller art mere. Det er jo bare et akvarie mere. I Hvert tilfælde indtil det første yngel melder sig. Og så videre og så videre og så videre (siger min kone)

Spændende er det, og det er ingen skam at være en nørd - Bare man selv er klar over det.

Nåh ja forresten. Jeg er for nyligt blevet medlem af Danish Show Guppy

Mvh
Carsten

Post Reply