jeg tror ikke det har noget med farven at gøre boeboe.
men det er sku lidt forvirrende.
hvad gør i med jeres f2'er.
F1/R1
-
- Site Admin
- Lokation.: hvidovre
Re: F1/R1
Det var jo lidt en slags omvendt bevisførelse jeg bruger i den tråd. Om ikke andet så drager jeg konklusioner på baggrund af 3.-hånds informationer. Jeg har selv gjort mig lidt erfaringer med TB siden og også læst hvad jeg har kunnet finde.maitu wrote:Hej Caso
Havde også selv tanken, at det var et salgstrick eller noget og kunne heller ikke få det drejet i mit hoved, indtil jeg fik læst en tråd du selv har deltaget i. viewtopic.php?f=17&t=158
For mig giver det nu god mening, at der er tale om flere gener, når man ikke ved hvilke Taiwans der kommer ud af F1 + F1. Dvs. når der kan komme Red Wine, Panda, King Kong, Red Ruby osv., må den enkelte F1 reje også indeholde mere end et Taiwan gen, for ellers ville der kun kunne komme 2 forskellige Taiwan Bees ud af en F1+F1 parring, nemlig den ene F1's Taiwan gen og den anden F1's gen. Da det ud fra ovenstående tråd ikke er tilfældet, må F1 indeholde mere end 1 Taiwan Bee gen. Derfor giver det også mening at F1 + Taiwan Bee, vil give Mischlinge med endnu flere Taiwan gener.
Håber det giver mening. Det har det i hvert fald gjort for mig.
Rejehilsner fra Maibritt
Jeg tror ikke at der er mere end et gen, der bestemmer om en bee viser Taiwan mønster. Det vil også sige at jeg tror ikke på at der er nogen forskel på F1, F1+ og R1. Når opdrættere oplever flere TB unger fra R1xR1, tror jeg nærmere det skyldes en bedre overlevelse af ungerne. En bedre overlevelse fordi opdrætteren er blevet bedre til at holde rejerne, og fordi rejerne har tilpasset sig de forhold opdrætteren kan tilbyde. F1xF1 vil typisk være de første rejer som en opdrætter får. Når opdrætteren så har fået styr på sit opdræt, kan ham begynde at lave R1 selv, og når han krydser disse oplever han at få flere TB ud af det. Simpelthen fordi han er blevet bedre og rejerne har tilpasset sig forholdene.
Der er desværre ikke lavet mange opdrætsforsøg for at klarlægge generne i rejerne, og endnu færre af dem er blevet offentliggjorte. Jeg håbede at du havde fundet et sted med lidt fakta. Jeg håber at få held med opdrættet og tid til engang selv at kunne begynde lidt avlsarbejde for at kunne undersøge de forskellige arve egenskaber.
Mvh
Carsten
Carsten
Re: F1/R1
Har snakket med en veninde, der arbejder med genetik, dog ikke med rejer.
Hun siger, at det afhænger af rejens genetiske opbygning og at det godt kan være rigtigt at F1+/R1 avler flere taiwaner end F1. Men da hun jo ikke er inde i rejers genetik, kan hun ikke give et endeligt svar. Hun har dog sagt, at hvis jeg sender navnene til hende, vil hun prøve at søge internationalt om der er udgivet nogle artikler omkring disse rejer og genetik, så det vil jeg da prøve.
Hun siger, at det afhænger af rejens genetiske opbygning og at det godt kan være rigtigt at F1+/R1 avler flere taiwaner end F1. Men da hun jo ikke er inde i rejers genetik, kan hun ikke give et endeligt svar. Hun har dog sagt, at hvis jeg sender navnene til hende, vil hun prøve at søge internationalt om der er udgivet nogle artikler omkring disse rejer og genetik, så det vil jeg da prøve.