Fotografering af rejer...

Almen snak om rejer - Alt andet
Post Reply
Jonas
Rejefreak
Rejefreak

Fotografering af rejer...

Post by Jonas »

Brugeren "Shrimpcoctail" fra Redbee.se har lavet følgende tekst med sine erfaringer med akvariefotografering af sine rejer.
Kilde: http://www.redbee.se/showthread.php/917 ... lbum/page2

Akvariefoto

Först några ord om förutsättningarna för en lyckad bild av akvariets interiör och dess invånare. Detta är baserat på min ödmjuka uppfattning och blygsamma erfarenhet. Det finns många sätt att avbilda olika motiv och säkert många bättre och enklare tillvägagångssätt än mina, men det kan kanske vara en lite hjälp på vägen för den som vill prova på.

Det hänger oftast inte på hur dyr eller avancerad utrustning man har utan det som gäller är planering, noggrannhet, övning och framför allt tålamod.
Att lyckas få till en bra bild kan ske med enklare medel och därför bör alla som vill kunna prova på att fota favoritmotivet i karet. Här följer några tips som jag själv har lärt mig använda genom egna misstag och andras erfarenheter.

Glasrutan måste vara absolut ren, både på insidan som på utsidan för att slippa efterarbete i form av retuschering av massor med fläckar. Detta ska ordnas i god tid före själva fotograferandet, då det kan virvla upp sediment från bottenlagret och fastna på rutan.
Vattnet ska självfallet vara kristallklart, så att mata innan fotosessionen är inte bra.

Rigga upp kameran på ett stativ om det finns till hands, och kameran ska vara i rät vinkel mot glaset, så kolla med ett litet vattenpass. Självfallet kan man fota på frihand men det blir svårare och skakningsoskärpa kan bli följden.
Akvarieglaset kan också tjänstgöra som en extra lins med arteffekter som följd med bl.a. färgade dubbelkonturer på bilden och andra spökeffekter.
Ett bländskydd på kameraobjektivet är bra då det ökar kontrasten i bilden något och man slipper tråkiga reflexer från belysningen. Med en trådutlösare undviks skaknings oskärpa och man ser lättare när motivet kommer in i bild genom att kika lite på avstånd med ett öga bak på kameraskärmen och det andra på akvariet.
En slutartid på minst en 125/sek men gärna 250/sek är ett måste då räkor oftast ”piskar” med sina antenner som annars blir suddiga. Skärpan ställer jag på manuell då autofokus systemet irrar fram och tillbaka på så nära avstånd, att kameran aldrig kommer till skott för en exponering.
Jag fotar gärna med lösa blixtar, en uppifrån toppglaset rätt ner som ger ett trevligt allmänljus och en mycket svagare framifrån nära frontlinsen på objektivet som lyser upp under räkan och annat som skuggas av ljuset uppifrån. En inbyggd blixt kan fungera men det får man testa. Viktigt är att mjuka upp blixtljuset med lite hushållspapper, cellplast eller annat lämplig vitt material, så att inte delar av miljön hamnar i skuggor. Jag har tagit en helt vanlig billig vit plasthink där jag tagit av handtaget, skurit upp en öppning efter blixtens frontstorlek och form i botten. Sedan klätt insidan med vanlig aluminiumfolie och i öppningen monterat något lämplig material typ vit tunn cellplast för att mjuka upp blixtljuset. Denna ”blixthink” ställer jag över akvariet så att blixtljuset riktas ner i karet. En lite lätt separat blixt, gärna med reducerad effekt får sitta jämte fronten på objektivet på en justerbar arm, så att objektet kan lysas upp från två håll. Man kan också prova med en bit vit kartong som används som ett reflekterande hjälpmedel vid sidan av objektet för att lätta upp lite.

Det går naturligtvis att fota i befintligt akvarieljus, men oftast får man då skruva upp ISO värdet högt på kameran med brus som följd. Brus är det korniga som uppstår på bilden när man går upp i bländaröppning eller fotar i svagt ljus.
I lite mer avancerade bildbehandlingsprogram kan man justera för sådant brus.
Jag har tidigare fotat på ISO 100 för finaste resultatet men börjat testa med ISO 400-800 för att få mer ljus i fotomiljön. Ju högre ISO tal ju mer ljuskänslig blir filmen(kameran) och det är värt att testa lite olika varianter.
Blandat ljus ger en svårare färgbalans med olika Kelvintal med oftast blandning på både varmt och kallare ljus. Fördelen med ett fast, inte blixtrande ljus, är att man oftast får ett jämnare ljus men det krävs mycket ljus för att det ska bli helt lyckat.
En effekt som sagt med högre ISO tal typ 400-1600, är att kameran blir mer ljuskänslig och tar alltså upp mer ljus i fotomiljön framförallt i bakgrunden, om man nu vill ha detta.

Vid blixtfotografering så är det blixtens snabba brinntid runt 500/sek. som ”fryser” bilden så därför är det egentligen inte kamerans slutartid som bestämmer resultatet. När det gäller själva synkningen så har oftast kameran ett blixtläge på allt mellan 60/sek.-180/sek. så man får använda det som är förordat.
Jag fotar med en bländaröppning på f22, en mindre bländare, alltså högre värde än f22 kan ge difraktion vid större förstoring vilket i sig ger en mindre skarp och kontrastrik bild även om en mindre bländaröppning ger något bättre skärpedjup.

Objektivet bör helst vara ett s.k. makroobjektiv med en hygglig närgräns. Till det kan man montera en närbildslins typ Raynox DCR-150 eller DCR-250 framtill som ger ytterligare förstoringseffekt. Det finns starkare alternativ men kom ihåg att skärpedjupet, det djup som tecknas skarpt, blir avsevärt mindre (kortare) med en större förstoring.

När allt är monterat och klart så lockar jag fotoobjekten till fronten av glaset med någon större godbit som inte bärs bort så lätt. Jag vill ha dem nära frontglaset då detaljer blir bättre än om de befinner sig djupare in i karet.
Max avstånd bör inte överstiga 5 cm från frontrutan. Bredsida är bäst då skärpan kan läggas utmed djuret istället för rakt framifrån då huvudet blir skarpt men resten av kroppen oskarp eller tvärtom. Tänk på att bara soil ger ett lite tråkigt utseende så försök att få med lite rot, blad eller en växtdel på bilden för extra färgsättning.
Mörk botten suger dessutom mycket ljus och kräver mer av den varan.
Nu har vi planerat och förhoppningsvis varit noggranna men nu återstår övning och absolut tålamod. Tålamod att objektet kommer i bild på det sätt vi vill ha det och att skärpan hinner bli finjusterad vilket jag gör manuellt innan knäppet.
Själva scenen förändras ständigt och snabbt, så det gäller att hänga med och att ligga lite före i planeringen i avtryckningen.

Som alla vet så är det inte lätt att få allt att klaffa så därför måste man ta massor av exponeringar för att få några få som duger. Jag brukar, på ca. 1000 exponeringar få något tiotal som jag bearbetar i bildprogrammet, så procenten är tämligen låg på godkända bilder. Utav de som bearbetats så blir det än färre som blir en ”keeper” i samlingen.

Finns det tillgång till ett bildprogram med lite möjligheter så kan man förändra vissa parametrar i slutprodukten.
Jag tycker beskärning är bland det viktigaste då man skär bort oväsentliga detaljer som kan vara störande för betraktaren. Färgbalansen kan ändras så att vitt är vitt utan dragning åt det kalla eller varma hållet. Kontrasten kan justeras så att så många små detaljer som möjligt kommer med, allt från högdagrar (ljusa partier) som inte får bli för urblekta till skuggor som inte får bli för nersvärtade utan att allt bidrager för bra dynamik och dramatik i bilden. Skärpa kan påverkas men det är inte vackert med en överskarp bild då den ter sig onaturlig.

Lite överkurs är det att stacka flera bilder med snabb exponering typ 6 bilder/sek.med liten förflyttning i fokuseringen så att varje exponering visar en del av föremålet skarp. Lämpligt är att börja exponeringen 5mm innan te.x.räkan för att under motorexponeringen flytta fram fokus till strax bakom räkan. Detta är mycket svårt på rörliga föremål men om man har tur så kan slutresultatet bli superbra.
Stackning måste ske i ett specialprogram typ Zerene Stacker eller liknande.

Det sista arbetet är att dela med sig av sina bilder som skapar lust för andra att prova på denna konst och att dessutom spara minnen från individer och händelser i vår älskade hobbyakvarier.

Lycka till med fotograferingen!

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Lokation.: hvidovre

Re: Fotografering af rejer...

Post by monjak2444 »

det var godt nok nogle flotte billeder han har taget whoaski her er lige nogle jeg faldt over af rød sakura og det ser for sindsygt ud :)
http://www.hobbykwekers.nl/vissendataba ... uurgarnaal

ser for sygt med det æg de har taget billed af og ungen du kan se den er ved at få sin røde farver inzane billeder :)

mvh

Deniz

Post Reply