HJælp ang. red bees :)
-
- Rejeholder
HJælp ang. red bees :)
Hej Rejeforum!
Informationer:
Jeg er nyt medlem af forummet, grundet at jeg har fået smag for at opstarte et reje akvarium
Jeg ved at som nybegynder burde jeg holde mig til Neocaridina arterne, men jeg har mest lyst til at kaste mig ud i røde crystal rejer.
Indtil videre er min plan at købe dennerle scaper's tank 50L (med udvendig filter og fint lys), og dertil Shirakura Red Bee Sand som bundlag.
Temperaturen bliver holdt nede ved at jeg ikke benytter mig af varmelegme.
Jeg har på nuværende tidspunkt et billigt osmoseanlæg, så jeg kan lave vand med mindre microsiemens end normalt hanevand:)
Spørgsmål:
1) Hvilken microsiemens er essensielt er gå efter?
2) Vil min ph værdi være passende med en blanding af osmosevand og hanevand, når jeg har Shirakura red bee sand?
3) Hvordan opnår jeg en KH på mindre end 4?
4) Hvordan opnår jeg en GH på mere end 5?
5) Skal der investeres i apperater til at måle alle vandværdier? eller kan strips klare nogle? samt hvilke er nødvendige med et apperat ?
6) er der andre forhold jeg overser?
7) bør jeg holde mig fra crystalrejer? eller har jeg en chance for at holde sunde rejer med dertil hørende yngel?
Med venlig hilsen
Simon Vestergaard
Informationer:
Jeg er nyt medlem af forummet, grundet at jeg har fået smag for at opstarte et reje akvarium
Jeg ved at som nybegynder burde jeg holde mig til Neocaridina arterne, men jeg har mest lyst til at kaste mig ud i røde crystal rejer.
Indtil videre er min plan at købe dennerle scaper's tank 50L (med udvendig filter og fint lys), og dertil Shirakura Red Bee Sand som bundlag.
Temperaturen bliver holdt nede ved at jeg ikke benytter mig af varmelegme.
Jeg har på nuværende tidspunkt et billigt osmoseanlæg, så jeg kan lave vand med mindre microsiemens end normalt hanevand:)
Spørgsmål:
1) Hvilken microsiemens er essensielt er gå efter?
2) Vil min ph værdi være passende med en blanding af osmosevand og hanevand, når jeg har Shirakura red bee sand?
3) Hvordan opnår jeg en KH på mindre end 4?
4) Hvordan opnår jeg en GH på mere end 5?
5) Skal der investeres i apperater til at måle alle vandværdier? eller kan strips klare nogle? samt hvilke er nødvendige med et apperat ?
6) er der andre forhold jeg overser?
7) bør jeg holde mig fra crystalrejer? eller har jeg en chance for at holde sunde rejer med dertil hørende yngel?
Med venlig hilsen
Simon Vestergaard
-
- Site Admin
- Lokation.: hvidovre
Re: HJælp ang. red bees :)
hej simon velkommen til rejeforum
du er jo næsten klar og det er ikke så svært som det ser ud.
lad mig ser om jeg kan svare på dine spørgsmål
1.jeg ligger på 300ms hos mine crs og den svinger med plus minus 50ms.
2.jeg ville bruge rent osmose kun,da det er svært at blande den rette mænge vand og vanværdier vær gang man skifter vand.
3-4.jeg bruger gh+ mineral til at blande osmosevandet op med,og min gh er 1-3 og kh er under 4 og det kan mine crs sagtens klare.
5.du skal investere i en microsiemens måler du kan få dem fra 200 og opefter,strips kan du bruge til at se hvornår akvarierne er kørt ind og vandværdierne er blevet stabile.
6.måske nogle mineral sten og noget ordentligt foder.
7.har du haft rejer før ?
du er jo næsten klar og det er ikke så svært som det ser ud.
lad mig ser om jeg kan svare på dine spørgsmål
1.jeg ligger på 300ms hos mine crs og den svinger med plus minus 50ms.
2.jeg ville bruge rent osmose kun,da det er svært at blande den rette mænge vand og vanværdier vær gang man skifter vand.
3-4.jeg bruger gh+ mineral til at blande osmosevandet op med,og min gh er 1-3 og kh er under 4 og det kan mine crs sagtens klare.
5.du skal investere i en microsiemens måler du kan få dem fra 200 og opefter,strips kan du bruge til at se hvornår akvarierne er kørt ind og vandværdierne er blevet stabile.
6.måske nogle mineral sten og noget ordentligt foder.
7.har du haft rejer før ?
mvh
Deniz
Deniz
-
- Rejeholder
Jeg prøvede for cirka to år siden med deep blue tiger shrimps. Fik nogle unger, men mine rejer døde desværre indenfor 4 måneder. (set i bakspejlet, skulle jeg nok ikke have prøvet tiger.)
- Dog ved jeg ikke hvad der tog livet af mine rejer, da jeg dengang brugte osmosevand/hane, havde microsiemens og ph måler.(har dog ikke disse apperater mere.)
men nu har jeg fået smag for at give den en chance igen. og som sagt ønsker jeg red bees, selvom der nok er nogle rejer mere egnet til mig.
- hvis jeg kun bruger osmosevand, vil jeg så ikke få en alt for lav microsiemens?
- hvad bidrager mineralsten til?
- jeg har ihvertfald også planer om en microsiemens måler - men frygtede at ph måler mm. også var en nødvendighed.
kan du godt få yngel med så lav gh?:)
og tak for hjælpen - det lyder ikke som en umulig opgave at holde red bees
- Dog ved jeg ikke hvad der tog livet af mine rejer, da jeg dengang brugte osmosevand/hane, havde microsiemens og ph måler.(har dog ikke disse apperater mere.)
men nu har jeg fået smag for at give den en chance igen. og som sagt ønsker jeg red bees, selvom der nok er nogle rejer mere egnet til mig.
- hvis jeg kun bruger osmosevand, vil jeg så ikke få en alt for lav microsiemens?
- hvad bidrager mineralsten til?
- jeg har ihvertfald også planer om en microsiemens måler - men frygtede at ph måler mm. også var en nødvendighed.
kan du godt få yngel med så lav gh?:)
og tak for hjælpen - det lyder ikke som en umulig opgave at holde red bees
- Henrik_Hundslev
- Rejefreak
- Lokation.: 6440 Augustenborg
Når du bruger osmosevand vil jeg anbefale du "salter" det op med gh+ fra salty shrimp på den måde får du en kh tæt på 0 i forhold til hvis du blander med alm hanevand. jeg bruger også osmosevand som jeg salter op til 200-250 µs og en ph ikke over 6.5
MVH Henrik
Rejenørd wannabe
Rejenørd wannabe
-
- Rejeholder
Ah okay, altså man kan salte vandet til at have den rigtige microsiemens, samtidig med at man fjerner skidt med rent osmose vand?
Jeg har lige søgt efter gh+ salty shrimp, men kan ikke finde en dansk forhandler med det. har du/i evt. et link ?
Jeg takker meget for hjælpen!
Jeg har lige søgt efter gh+ salty shrimp, men kan ikke finde en dansk forhandler med det. har du/i evt. et link ?
Jeg takker meget for hjælpen!
-
- Site Admin
det glemte jeg at skrive men det er korrekt her er et link til en tysk forhandler http://www.garnelen-tom.de/zwerggarnele ... al-GH-230g
og mineralaten er godt for rejerne når de skal skifte skallen og sørger for rejerne for de mineraller de skal bruge.
og mineralaten er godt for rejerne når de skal skifte skallen og sørger for rejerne for de mineraller de skal bruge.
mvh
Deniz
Deniz
-
- Rejeholder
Super
- Jeg har desuden set en masse youtube klips, omkring opstart af akvariet. Og der er mange som bruger forskellige pulvertyper, plus flere forskellige bundlagsmaterialer. Er det ikke noget jeg behøver?
- Behøver jeg mineralsten, nu hvor jeg kan salte med gh+ ?
på forhånd tak
- Jeg har desuden set en masse youtube klips, omkring opstart af akvariet. Og der er mange som bruger forskellige pulvertyper, plus flere forskellige bundlagsmaterialer. Er det ikke noget jeg behøver?
- Behøver jeg mineralsten, nu hvor jeg kan salte med gh+ ?
på forhånd tak
- Henrik_Hundslev
- Rejefreak
- Lokation.: 6440 Augustenborg
-
- Site Admin
jeg vil sige ja det har du brug for eller flydene mineral eller calcium sticks de skal bruge lidt kalk os,så de kræfter til at skifte deres rejeskal ellers dør rejerne når de skall skifte skal.
ellers siger du bare til vis du er i tvivl
ellers siger du bare til vis du er i tvivl
mvh
Deniz
Deniz
-
- Rejeholder
Allright
Jamen så lyder det umiddelbart nemmere med mineral sten:)
Hvor mange kg. sten skal der til en 50L tank ?
og tak for ovenstående links
Jamen så lyder det umiddelbart nemmere med mineral sten:)
Hvor mange kg. sten skal der til en 50L tank ?
og tak for ovenstående links