Er Blue Bolt og Red Bolt egentlig Taiwan Bee rejer?

Pinto, Blue Bolt, Red Bolt, King Kong, Panda, Red Wine, Red Ruby, Mischlinge
Post Reply
Jonas
Rejefreak
Rejefreak

Er Blue Bolt og Red Bolt egentlig Taiwan Bee rejer?

Post by Jonas »

Det diskuteres i øjeblikket en del i Tyskland på diverse fora og facebook.
Diskusionen stammer bl.a. fra disse 2 artikler:

http://www.joma-shrimp.de/de/entry/sind ... n-garnelen
http://www.joma-shrimp.de/de/entry/sind ... en-teil-ii

Hvis tysk ikke lige er det bedste sprog i kender, så smid selv linket ind i google translate.

caso
Site Admin
Site Admin
Lokation.: Viborg

Re: Er Blue Bolt og Red Bolt egentlig Taiwan Bee rejer?

Post by caso »

Nu har jeg ikke haft tid til at læse artiklerne endnu, skal have kørt dem gennem Google maskinen snarest, men burde det ikke være relativt nemt at undersøge om det er en Taiwan bee?

Kryds en BB med en TB. Kommer der bare en alm Bees ud af det, ja så er BB ikke en Taiwan. Man kan jo evt lave et sidekørende sammenlignings kryds med en snow White mischling og en TB.

Mvh
Carsten

caso
Site Admin
Site Admin
Lokation.: Viborg

Post by caso »

Ja, det vil umiddelbart også være mit gæt, uden at jeg har så meget erfaring med TB endnu. De BB jeg har gående har da også en tættere pigmentering end snow White/Golden. Hvilket jeg også vil mene er en klar indikator på at det er en TB. Jeg forstår så bare ikke diskussionen, men bliver nok klogere når jeg engang får tændt for computeren. Det er lige lidt for træls at køre det igennem Google på Tlf.

Mvh
Carsten

Jonas
Rejefreak
Rejefreak

Post by Jonas »

Noget af det der diskuteres er blandt andet, at avler man på BB x BB, så er der flere som antyder, at de allerede i 3-4 generation virkelig har svært ved at beholde farven og de næsten kommer til at ligne show white uden blå farve. Kun ved paaring med Panda/KK kan man forøge og vedligeholde den blålige farve over tid. Andre skriver, at det er sludder og det bare kræver selektiv avl, som ved andre rejer.

BB x BB vil altid give BB ifølge dem som mener, at der selvfølgelig er tale om en TB. Andre af den anden holdning mener, at BB x BB altid vil give BB af den årsag, at der er tale om Snow White. Snow x snow giver jo som bekendt altid snow, mens TB x TB (f.eks. Red Wine x Red Wine) ikke giver 100% Red Wine i ungerne. Derfor må der ifølge dem være tale om en snow white i blå eller rød forklædning.

Altid spændende med disse diskussioner :)

Post Reply