Taiwan Blue Bolt, eller anden sjælden reje. (Ny med Taiwan)

Pinto, Blue Bolt, Red Bolt, King Kong, Panda, Red Wine, Red Ruby, Mischlinge
Nadia
Rejetosset
Rejetosset

Taiwan Blue Bolt, eller anden sjælden reje. (Ny med Taiwan)

Post by Nadia »

Jeg vil til at have rejer igen, og vil i den forbindelse gerne have fat i en flot, og gerne sjælden reje til opdræt.
Som jeg kan læse mig til, er Taiwan Blue Bolt (aner ikke om dette gælder alle Taiwan rejer), ikke en "naturlig" reje, men en form for mutation?
Hvis dette er tilfælde, hvorfor så opdrætte denne reje?
Jeg synes det er en fantastisk reje, og kan da også læse mig til at den er forholdsvis sjælden, og derfor også dyr.
Med hensyn til opdræt, skal der så et sorterings arbejde til med ynglen, ligesom ved f.eks. blå tiger reje? Altså for at intesiverer farven?
Jeg har kig på denne side hvor man kan bestille nogle fra:
http://www.rendo-shrimp.de/epages/62701 ... S%20057%22

Jeg kender intet til Taiwan rejer, så måske spørgsmålene virker lidt fjollede :)

aganini
Rejeyngel
Rejeyngel
Lokation.: 3520 Farum

Re: Taiwan Blue Bolt, eller anden sjælden reje. (Ny med Taiw

Post by aganini »

Hej Nadia

Hmmm "naturlig" det er vist et stort i rejeverdenen ;-).. Ude i søerne findes der nok ikke mange "Red Sakura", "Deep Blue Tiger OE (som næsten er blinde), "Røde Rili", Intense "Blue Jelly", "Sakura Black", "Yellow Fire Neon" og hvad der ellers er af populær navne... De er allesammen blevet så flotte ved selektivt avl.. Er der ikke selektion, så vil de i løbet af generationerne miste de intense farver, og dermed tilpasse sig omgivelserne.. I naturen er det sjældent en god ting for et så lille "ikke rovdyr" at have en intens farve, fordi så bliver de til et let bytte..

Blue Bolt er jo en super flot reje... Om der er tale omgenmutation, det ved jeg faktisk ikke.. Men for at holde den intense blå farve så skal der selekteres.. Jeg har ikke indtrykket af at der findes Pureline Bluebolt rejer, hvor der ikke er blandet andre rejer indover, så bluebolt kommer ved krydsning af andre rejer (det kan læse meget mere om andet sted på siden) :-)
Men ja, hvorfor opdrætte den?? Tja.. Fordi den er flot :-)
Jeg ser personligt ikke noget problem i det, da den er fremavlet naturligt... Og ikke er genmodificeret.. Og "lets face it" Den er skide flot ;-)

Sjælden... Tjaa.. Det er jo en del sværere at hold Taiwan rejer, end det er at holde alm Neocaridina Heteropoda og lign.. De stiller en del større krave til stabile vandværdier.. Ynglet er længere tid om at vokse til, og er derfor meget mere sårbare.. Men når du kommer igang vil du elske dem :-)

Jeg har ikke selv erfaring med at købe rejer fra Rendo... Men jeg vil da klart anbefale dig at købe dem lokalt og privat... Hos nogen som har opdrættet dem i dansk vand.. Så ved du at rejerne ikke kommer fra et sterilt rejelaboratorie i Taiwan :-) Og så kan du jo også se hvad de kommer fra.
Men måske har andre herinde erfaringer som modsiger mig??

Anyhow.. Held og lykke med det :-)

caso
Site Admin
Site Admin
Lokation.: Viborg

Post by caso »

Blue bolt er resultatet af en genmutation. Der er ikke tale om genmanipulation. Det er to meget forskellige ting. En mutation opstår helt tilfældig og forekommer i alle dyreracer såvel som hos mennesket.

Hvis du er mere til helt naturlige rejer, så kan du jo kigge lidt på sulawesi rejerne. Super flotte og som Darwin har skabt dem. Men også vanskellige.

Mvh
Carsten

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Lokation.: hvidovre

Post by monjak2444 »

yeah flere bb elskere det har vi brug for :) velkommen til

mvh

Deniz

CC12
Rejeexpert
Rejeexpert
Lokation.: Gråsten

Post by CC12 »

caso wrote:Blue bolt er resultatet af en genmutation. Der er ikke tale om genmanipulation. Det er to meget forskellige ting. En mutation opstår helt tilfældig og forekommer i alle dyreracer såvel som hos mennesket.

Hvis du er mere til helt naturlige rejer, så kan du jo kigge lidt på sulawesi rejerne. Super flotte og som Darwin har skabt dem. Men også vanskellige.
Var det Darwin der skabte rejerne ? :shock:

Yes, and thanks, for the trouble you took from her eyes
I thought it was there for good so I never tried.

Nadia
Rejetosset
Rejetosset

Post by Nadia »

Tusinde tak for de gode svar! Det var præcis det jeg håbede på at få afvide, at de altså er naturligt skabt. Grunden til jeg troede de var sjældne var, at der på rejefarmens hjemmeside står at der er tale om en yderst sjælden reje :) Men det er selvfølgelig også med salg for øje.
Jeg har skam kigget på Sulawesi rejerne, og har også Kardinalen i tankerne. Jeg kan nu bare godt lide ideen om at ligge kræfterne i opdræt af sjældne individer, således man kan bidrage lidt til hobbyen. Jeg har dog aldrig set Blue Bolt til salg, så ja, det er måske en god ide at få lidt flere ud i det danske land :)

caso
Site Admin
Site Admin
Lokation.: Viborg

Post by caso »

Jeg troede faktisk ikke at rejefarmen eksisterede mere :?:

Mvh
Carsten

Nadia
Rejetosset
Rejetosset

Post by Nadia »

Lige en anden ting, hvad pokker gør i med alle de rejer i sorterer fra? Flytter i dem til andre akvarier, eller sælger dem eller hvordan?

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Lokation.: hvidovre

Post by monjak2444 »

flytter dem til et andet akvarie eller man kan osse sælge dem det er op til dig ,har du fået yngel på dine kardinaler :)

mvh

Deniz

Nadia
Rejetosset
Rejetosset

Post by Nadia »

Det har du selvfølgelig helt ret i Lars, det må man ikke glemme.

Monjak - Nu ved jeg ikke om du hentyder til mig, men jeg har ikke haft kardinaler endnu, men overvejer at anskaffe mig et par stykker, og var i petworld i Viby for nogle dage siden, for at kigge på dem og snakke lidt om dem :) De er bestemt interessante.
Den eneste interresante reje jeg har opdrættet er Blue Tiger OE :)

Post Reply