Katapang Blade ??
-
- Rejefreak
- Lokation.: Holbæk
Katapang Blade ??
Hej Allesammen
Jeg undre mig lidt over hvor længe der går før de der Katapang blade synker ???
Jeg lagde en stump ned i min 5,5 l pyt i går og det flyder stadig dvs. det er ca 20 timer for flyder er dette normalt ?
Bruge i andre også Katapang blade ?
Jeg undre mig lidt over hvor længe der går før de der Katapang blade synker ???
Jeg lagde en stump ned i min 5,5 l pyt i går og det flyder stadig dvs. det er ca 20 timer for flyder er dette normalt ?
Bruge i andre også Katapang blade ?
MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus
Sus
Re: Katapang Blade ??
Jeg koger dem ikke, og lader dem flyde lige så længe de vil. Mine rejer kan sagtens finde dem alligevel - bladene er som regel halvspist før de synker til bunds.
Hvis man koger dem, kan jeg ikke se andet end at alt det "gode" må ligge tilbage i kogevandet, så rejerne ikke får fuldt udbytte af næringsstofferne i bladene. Og evt. misfarvning forsvinder vel ved næste vandskift...
Hvis man koger dem, kan jeg ikke se andet end at alt det "gode" må ligge tilbage i kogevandet, så rejerne ikke får fuldt udbytte af næringsstofferne i bladene. Og evt. misfarvning forsvinder vel ved næste vandskift...
-
- Rejefreak
Ok mange tak
Jeg venter med tålmodighed, mine rejer virker i øvrigt totalt kolde overfor det blad...men måske de bare er mætte
Jeg venter med tålmodighed, mine rejer virker i øvrigt totalt kolde overfor det blad...men måske de bare er mætte
Sus
Sus
Jeg koger ALDRIG blade inden de kommet i akvariet. Hverken katapang eller bøg og eg fra haven bliver kogt inden de ryger i. Ellekogler skal heller ikke koges inden de bliver brugt.
Kogning trækker garvesyren og alle andre gode ting ud af bladene. Kog bladene og de har i hvert tilfæde ingen antibakteriologisk efekt.
Det er yderst begrænset hvad der er af bakterier på bladene inden de ryger i, og de der er har næppe nogen skadelig virkning på hverken akvarie, rejer eller fisk. Sørg for at samle blade et andet sted en i vejsiden, så er forurening heller ikke et problem. Bladene kan evt skylles under koldt vand inden brug.
Her er lidt spændende læsning om brug af blade i akvarier:
http://www.seriouslyfish.com/all-the-leaves-are-brown/
Kogning trækker garvesyren og alle andre gode ting ud af bladene. Kog bladene og de har i hvert tilfæde ingen antibakteriologisk efekt.
Det er yderst begrænset hvad der er af bakterier på bladene inden de ryger i, og de der er har næppe nogen skadelig virkning på hverken akvarie, rejer eller fisk. Sørg for at samle blade et andet sted en i vejsiden, så er forurening heller ikke et problem. Bladene kan evt skylles under koldt vand inden brug.
Her er lidt spændende læsning om brug af blade i akvarier:
http://www.seriouslyfish.com/all-the-leaves-are-brown/
Mvh
Carsten
Carsten
-
- Rejefreak
Nu er det vel for sent at hive det op og koge det ?(skolde det)
Men det ved jeg så til fremtiden, jeg gik bare ud fra at når man køber noget der er beregnet som fodder så er det lige til at putte i.
Nu er de jo ret store de blade ca 20 cm eller sådan er det for meget at komme ½ blad ned i 45 L vand ? Den eneste beboer er pt en blå klippereje...men jeg håber på lidt nyt her i weekenden måske allerede i morgen.
Syns tit jeg har set i dyrehandler at de nærmest dækker bunden til i dem men det er måske nogle andre blade ???
Kan en klippereje i øvrigt gå sammen med de små CBS ?
Men det ved jeg så til fremtiden, jeg gik bare ud fra at når man køber noget der er beregnet som fodder så er det lige til at putte i.
Nu er de jo ret store de blade ca 20 cm eller sådan er det for meget at komme ½ blad ned i 45 L vand ? Den eneste beboer er pt en blå klippereje...men jeg håber på lidt nyt her i weekenden måske allerede i morgen.
Syns tit jeg har set i dyrehandler at de nærmest dækker bunden til i dem men det er måske nogle andre blade ???
Kan en klippereje i øvrigt gå sammen med de små CBS ?
Sus
Sus
Jeg er 100% enig med caso. Jeg bruger også f.eks. friske grene i mine akvarier. Det eneste der bliver skoldet er sten og rødder, der har været i saltvand. Der er jo heller ingen der koger rejernes mad i naturen ;)
Evt. misfarvning af vandet forsvinder vel ved næste vandskift.
Evt. misfarvning af vandet forsvinder vel ved næste vandskift.
Det vil jeg også mene :)SusSkovgaard wrote:Nu er det vel for sent at hive det op og koge det ?(skolde det)
Hvis du med klippereje mener Atyopsis moluccensis, kan den gå sammen med stort set alt, da det er en viftereje, som lever af mikropartikler, den filtrerer fra vandet. Men de trives bedst i flok, så en ensom klippereje lever måske ikke så længe.Kan en klippereje i øvrigt gå sammen med de små CBS ?
-
- Rejefreak
Christel wrote:Hvis du med klippereje mener Atyopsis moluccensis, kan den gå sammen med stort set alt, da det er en viftereje, som lever af mikropartikler, den filtrerer fra vandet. Men de trives bedst i flok, så en ensom klippereje lever måske ikke så længe.Kan en klippereje i øvrigt gå sammen med de små CBS ?
Nu blir jeg jo helt i tvivl opretter lige en tråd med hvad er jeg for en så vi ikke får drejet debatten for meget
Sus
Sus
Jeg er klar over at nano akvarier giver nogle ekstra udfordringer når det gælder om at holde systemet stabilt. Det er også derfor jeg foretrækker større baljer ;)Lars wrote: Nej, der er godt nok ikke nogen der koger noget i naturen, men det er også en meget lille del af de rejer vi holder i vores akvarier, der rent faktisk findes ude i naturen. Det lillebitte stykke natur vi forsøger at skabe i en lille glasbeholder, er meget skrøbeligt, og der skal ikke frygteligt meget til før det hele vælter.
-
- Rejefreak
Den lille pyt jeg har på 5,5 l bor der kun 4 små rejer og der blir fodret herefter og jeg skifter også vand som jeg hapser inde fra det andet akvarie. Min plan er at sætte en han og hun derned af Blue Jelly og RCS. Jeg går ud fra at med den mængde algekugler der er i det ( ca 12 stk af str 5-7 cm) og min støvsugning af bæ og foderrester at jeg kan holde det. Jeg havde på et tidspunkt et 50 l stående i samme rum med 5-7 fisk i nogle neon og en lille malle det stod i 1,5 år uden at blive renset mistede lidt interessen dog fik de mad...ingen døde og det lugtede heller ikke. Der var godt med beplantning og det blev kørt ind korrekt Jeg kom kun nyt vand i når der var fordampet noget .Christel wrote:Jeg er klar over at nano akvarier giver nogle ekstra udfordringer når det gælder om at holde systemet stabilt. Det er også derfor jeg foretrækker større baljerLars wrote: Nej, der er godt nok ikke nogen der koger noget i naturen, men det er også en meget lille del af de rejer vi holder i vores akvarier, der rent faktisk findes ude i naturen. Det lillebitte stykke natur vi forsøger at skabe i en lille glasbeholder, er meget skrøbeligt, og der skal ikke frygteligt meget til før det hele vælter.
Mit mest belastede akvarie er et 128 l ( jeg kom til at købe nogle fisk jeg ikke havde set før og bare MÅTTE eje til når mit 780 l skal være selvskabs akvarie selv om jeg ikek rigtigt havde plads til det) Det indeholder 10 purpur tetra, 25 rød neon, 5 glasmaller, 4 stk guppy, 5 rød platy, 4 kulii ål, 10 røde zebra fisk, 3 store elefant snegle, 4 muslinger, 1 baby mysterie snegl, 20 elefant snegle yngel str 1-4 cm, intil i går 13 store Anamo rejer( der nu efter en snak med claus er flyttet ind hos mine drenge) og så de invasive snegle der lige er eksploderet i antal +300
I dette akvarie er jeg nød til at skifte vand ofte og der skal støvsuges en hel del, glemmer jeg det bare 1 enkelt uge får de "hud" problemer i form af svamp, hvide pletter og strit skæl der syns jeg både den purpur tetra og den røde neon meget hurtigt viser tegn på at vandet ikke er i orden og jeg kan skifte 30 l tilføre salt og så er det ovre på et par dage men ja der skal virkeligt ingenting til. Pumpen er sådan en invendig fluval 3 pro med dobbelt svamp.
Så jeg er godt klar over det er skrøbeligt lille miljø og at der skal meget lidt til at vælte hele systemet. Normalt koger og skolder jeg også alt der skal bruges til mine akvarier hvis det kommer fra naturen gik bare ud fra at når det blev solgt som et slags foder at det så ikke var nødvendigt.
Alt hvad jeg kan læse om Katapang blade er ellers positivt at man kan bruge det forbyggende hos bla. rød neon mod skæl problemer at det skulle styrke fiskene og være helt vildt godt for dem men det må vel komme an på en prøve. Uha sikke en smøre
Sus
Sus
Går ud fra at du selv har en idé om at det akvarie er spændt lidt hårdt for med hensyn til bestand.
Dit største problem i den forbindelse er din filtrering. Et indvendigt filter er bedre end ingen filter. Så kan der ikke siges mere om det. Spandpumpe størrelse stor, minimum halvering af bestanden, masser af hornblad eller lignende hurtigtvoksende plante og kraftig nedskæring på fodringen, så er du kørende igen. Skidtsneglenes formering er et tydeligt tegn på overfodring.
Dit største problem i den forbindelse er din filtrering. Et indvendigt filter er bedre end ingen filter. Så kan der ikke siges mere om det. Spandpumpe størrelse stor, minimum halvering af bestanden, masser af hornblad eller lignende hurtigtvoksende plante og kraftig nedskæring på fodringen, så er du kørende igen. Skidtsneglenes formering er et tydeligt tegn på overfodring.
Mvh
Henrik
Henrik