Genbrug af RedBeeSoil rengøring grundet planaria ?

Bundlag, træ, planter, sten
Post Reply
SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak
Lokation.: Holbæk

Genbrug af RedBeeSoil rengøring grundet planaria ?

Post by SusSkovgaard »

Hej Alle :)

For lige at komme med en forklaring på hvorfor :)

Jeg var uheldigvis kommet i den situation at jeg købte en masse lækkert mos der desværre var prop fuld af planaria og muslingekrebs og noget andet noget jeg mistænker for at være en fiske snylter, desværre var jeg så fjollet at jeg kom det ned i mine lille grønt i grønt oase der indeholdt ret så mange algekugler ca 15 stk 5-8 cm og red bee soil og nogle ret specielle java bregner...Så hele skidtet blev jo infiseret.

Jeg har så gjort følgende behandlet hele molivitten med en 10 dobbelt dosis af planaria fri af 3 omgange, hevet det hele op af akvariet og nærmest skoldet akvariet og pumpen, mit red bee soil har også fået en tur og har stået siden i lørdags og der er ikke længere planaria i mit soil.

Planterne, mosset og algekuglerne har været opbevaret i nogle plastik beholdere hvor jeg så lige gav det hele en ordenlig omgang planria fri mere og lod det stå yderligt 3 dages behandling så det er i alt 4 angreb med 10 dobbelt dosis og det ser ud til at have nakket det sidste.

Nu tester jeg så dette om det er fri har vasket det grundigt i hanevand og kommet det tilbage i akvariet med nyt alm grus og nu vendter jeg bare.

Jeg tænker på om der er sket noget med mit red bee soil eftersom jeg var nødsaget til at vaske planaria giften ud ( det lægger altså en mælkehvid hinde på ALT) Så nu står jeg med ca 3,5 kg vasket red bee soil der kun har været brugt i ca 2 md og kommer så i tvivl ? Kan jeg overhovedet bruge det igen ? Det er vasket skånsomt men dog i ret varmt vand :| :) Ja lidt rengøringsvanvid har jeg vel og hader bare når noget kryber og slimer/vridder sig i mit nærhver.

Ville jeg evt kunne bruge det i bunden af et lille akvarie og så komme frisk soil ovenpå ?Eller skal jeg bare kyle det ud ?

MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Lokation.: hvidovre

Re: Genbrug af RedBeeSoil rengøring grundet planaria ?

Post by monjak2444 »

jeg ved ikke om du skal skifte dit redbee soil da jeg aldrig har brugt planaria gift .men en ting ved jeg de planaria elsker de algekugler som om det var deres hjem.
prøv at lave en hjemmelavet planaria fælde ser dem på youtube,de virker :)

mvh

Deniz

SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak

Post by SusSkovgaard »

Tak for svar

Jaaa...de planaria er pænt glade for at kravle ind i algekuglerne :x dog ser det pt ud til mine mange algekugler klare frisag, der er endnu ikke dukket nogen op på ruderne nu er det snart 24 timer siden jeg satte dem ned i akvariet igen, men de burde heller ikke kunne klare den omgang jeg har givet dem :twisted: ej heller nogen muslinekrebs :D og heller ikke nogen dumme små hvide snegle :D

Men jeg gir det lige 6 dage mere inden jeg bestemmer mig for om de er planaria fri og kan genindsætte rejer ( om 14 dage) i min lille 1 værelses grønne dyne.

Jeg havde faktisk prøvet at lave en fælde men det virkede ikke og når jeg skriver infiseret så mener jeg det altså. Ruden var totalt stribet af planaria fra bund til top :shock:

OG jeg forsøgte også at mørklægge akvariet i 4 dage det hjalp heller ikke men 10 dobbelt dosis planaria fri af 4 omgange ser ud til at tage det :)
Men hvad med den soil ?

Hvad gør i andre hvis i blir nødsaget til at rense jeres soil ? Eller det gør i måske ikke ?

Sus

kejak
Rejebegynder
Rejebegynder

Post by kejak »

Kan du ikke smide et link til det planaria fri, det ville jeg da godt lige se?

Står der ikke noget på flasken om det er skadeligt for rejer/snegle?
Aktivt kul kan måske hjælpe på at hive det ud af bundlaget hvis det er.
Men personligt ville jeg sige, at er der den mindste tvivl omkring bundlaget så ud med det, heller købe nyt bundlag end nye rejer ;)

SIGNATURES ARE STUPID

SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak

Post by SusSkovgaard »

kejak wrote:Kan du ikke smide et link til det planaria fri, det ville jeg da godt lige se?

Står der ikke noget på flasken om det er skadeligt for rejer/snegle?
Aktivt kul kan måske hjælpe på at hive det ud af bundlaget hvis det er.
Men personligt ville jeg sige, at er der den mindste tvivl omkring bundlaget så ud med det, heller købe nyt bundlag end nye rejer ;)
Det hedder : AT Planarien-Frei og kan købes hos Claus i akvariebiksen det koster 99 kr

Det skulle være lavet til reje akvarier så dem sker der ikek noget med men snegle bryder sig ikke om det.

http://shop.akvariebiksen.dk/index.php? ... uct_id=532

Sus

SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak

Post by SusSkovgaard »

Lars wrote:Ud med bundlaget, og ind med noget nyt. Personligt vil jeg mene at det er for risikabelt at bruge det igen. Selv efter en eventuel "rensning".
Øv :( jeg kylder det ud .( bruger det til mine jord levende orkideér som eksperiment på brugt Redbee Soil) Kunne dog godt tænke mig at vide HVORFOR du mener det skal ud ? Da du nævner : selv efter rensning.....

Er det på grund af planaria giften ? Planarian er jo væk har haft det stående i et akvarie i over 8 dagen uden skyggen af de små slimmende sataner.

Sus

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Lokation.: hvidovre

Post by monjak2444 »

brug det til nogle billige rejer vis du ikke vil kyle det men det kan jo være at bundlaget har mistet sine egenskaber og der sidder noget gift i ,man ved aldrig.
ellers når jeg smider bundlag giver jeg det til min far så han kan bruge det i hans have.

mvh

Deniz

Post Reply