Optimale forhold for rejer - Gode råd søges!
Optimale forhold for rejer - Gode råd søges!
Hejsa
Nyt krystal-rejeakvarium skal der til!
Jeg har søgt rigtig mange steder på nettet, og er kommet frem til, for at holde tanken ren, skal jeg have:
bundfilter + HMF-filter
Derudover vil jeg have et naturligt bundlag, altså et substrat og ikke grus. Men se så kommer spørgsmålet: Hvilket naturbundlag er bedst?
Det skal:
sænke pH-værdien til omkring 6
sænke kH og gH.
være rejevenligt
være næringsrigt til planter
Jeg vil nemlig gerne have en tæt bevoksning med Marsilea hirsuta (http://www.tropica.com/dk/planter/plant ... px?pid=010 ). - Har tænkt på at lave en ler/tørv/rexolin-blanding (i følge akvariegødning.dk kan det ikke skade rejerne) som bundlagsgødning - nogen bedre forslag?
Jeg har fundet produkterne;
Takayuki Shirakura Red Bee Sand ( http://www.shirakura-shop.de/ )
Fluval stratum ( http://www.zooplus.dk/shop/fisk/akvarie ... ndlag/fluv... )
Colombo flora-base som substrat og Nutri base som gødning (Fra Plantorama) (http://colombo.nl/pdf/3luikfolder%20Aquarium%20DK.pdf )
Har du erfaringer med nævnte produkter? Eller har du et bedre forslag på opsætningen af et rejeakvarium?
Så smid en besked - alle råd modtages med kyshånd.
Nyt krystal-rejeakvarium skal der til!
Jeg har søgt rigtig mange steder på nettet, og er kommet frem til, for at holde tanken ren, skal jeg have:
bundfilter + HMF-filter
Derudover vil jeg have et naturligt bundlag, altså et substrat og ikke grus. Men se så kommer spørgsmålet: Hvilket naturbundlag er bedst?
Det skal:
sænke pH-værdien til omkring 6
sænke kH og gH.
være rejevenligt
være næringsrigt til planter
Jeg vil nemlig gerne have en tæt bevoksning med Marsilea hirsuta (http://www.tropica.com/dk/planter/plant ... px?pid=010 ). - Har tænkt på at lave en ler/tørv/rexolin-blanding (i følge akvariegødning.dk kan det ikke skade rejerne) som bundlagsgødning - nogen bedre forslag?
Jeg har fundet produkterne;
Takayuki Shirakura Red Bee Sand ( http://www.shirakura-shop.de/ )
Fluval stratum ( http://www.zooplus.dk/shop/fisk/akvarie ... ndlag/fluv... )
Colombo flora-base som substrat og Nutri base som gødning (Fra Plantorama) (http://colombo.nl/pdf/3luikfolder%20Aquarium%20DK.pdf )
Har du erfaringer med nævnte produkter? Eller har du et bedre forslag på opsætningen af et rejeakvarium?
Så smid en besked - alle råd modtages med kyshånd.
Re: Optimale forhold for rejer - Gode råd søges!
Hej Indiana,
Jeg anvender selv Flora Base fra Plantorama i alle mine rejeakvarier.
Har anvendt produktet i 2-3 år efterhånden og altid været godt tilfreds.
Det evne til at sænke ph og især hårdheden i vandet har været god.
Jeg kan derfor bestemt fint anbefale Flora Base som bundlag til rejer.
De planter, som jeg har benyttet, har groet rigtig fint i dette bundlag/soil.
Nu anvender jeg dog næsten udelukkende mos i mine akvarier.
Hilsen
Jonas
Jeg anvender selv Flora Base fra Plantorama i alle mine rejeakvarier.
Har anvendt produktet i 2-3 år efterhånden og altid været godt tilfreds.
Det evne til at sænke ph og især hårdheden i vandet har været god.
Jeg kan derfor bestemt fint anbefale Flora Base som bundlag til rejer.
De planter, som jeg har benyttet, har groet rigtig fint i dette bundlag/soil.
Nu anvender jeg dog næsten udelukkende mos i mine akvarier.
Hilsen
Jonas
Tak for velkomsten og de rosende ord om mit forarbejde Lars. - Man må jo yde, før man kan nyde, og denne gang skal det gøres ordentligt! (:
Dejligt at høre, at du er enig med mig i mit valg af filter og ideen om at tilføre lidt ekstra gødning til bundlaget!
...
Jeg har købt et hjørneakvarium på 35 liter fra Atman, hvor der fulgte bundfilter med. Med i pakken er et powerhead til at drive filteret, som har et Qmax på 400 l/h. Er det ikke lidt voldsomt til sådan en lille tank? Skulle mene, at styrken skal holdes på omkring 100 l/h? Powerheadet er ikke regulerbart i styrken.. Men har heller ikke lyst til at have en luftpumpe til at stå og brumme. Nogen ide til en løsning? (:
Også mange tak til dig Jonas for kommentaren. Dejligt at høre, du har god erfaring med Flora base. Hvor længe har du erfaring med at Flora Base bliver ved med at holde pH-værdien nede? Hvilke planter havde du i din tank, før du gik over til mosser? Tilføjede du ekstra gødning - og i hvilken form? Hvilke mosser har du valgt - og er de nemme at holde?
Jeg har tusinde spørgsmål... Hvis I bare vil svare på nogle af dem, så er jeg glad. (:
Dejligt at høre, at du er enig med mig i mit valg af filter og ideen om at tilføre lidt ekstra gødning til bundlaget!
...
Jeg har købt et hjørneakvarium på 35 liter fra Atman, hvor der fulgte bundfilter med. Med i pakken er et powerhead til at drive filteret, som har et Qmax på 400 l/h. Er det ikke lidt voldsomt til sådan en lille tank? Skulle mene, at styrken skal holdes på omkring 100 l/h? Powerheadet er ikke regulerbart i styrken.. Men har heller ikke lyst til at have en luftpumpe til at stå og brumme. Nogen ide til en løsning? (:
Også mange tak til dig Jonas for kommentaren. Dejligt at høre, du har god erfaring med Flora base. Hvor længe har du erfaring med at Flora Base bliver ved med at holde pH-værdien nede? Hvilke planter havde du i din tank, før du gik over til mosser? Tilføjede du ekstra gødning - og i hvilken form? Hvilke mosser har du valgt - og er de nemme at holde?
Jeg har tusinde spørgsmål... Hvis I bare vil svare på nogle af dem, så er jeg glad. (:
-
- Site Admin
- Lokation.: hvidovre
hej indiana angående luftpumper der kan du få mange lydløse pumpe der ikke larmer det vil sige du kun hører boblerne,silent mouse koster under 100 kr og passer godt til et 35liters akvarie.
mvh
Deniz
Deniz
Vandet fra hane med en gh omkring de 22-23 stykker og Ph på 7,3 har jeg i hvert fald anvendt i lidt over et års tid uden at jeg kunne mærke en dårligere effekt. I hvert fald ikke på ph, som blev sænket til omkring de 6,2-6,4.Indiana wrote: Også mange tak til dig Jonas for kommentaren. Dejligt at høre, du har god erfaring med Flora base. Hvor længe har du erfaring med at Flora Base bliver ved med at holde pH-værdien nede? Hvilke planter havde du i din tank, før du gik over til mosser? Tilføjede du ekstra gødning - og i hvilken form? Hvilke mosser har du valgt - og er de nemme at holde?
Af planter var det mest vallisneria, hornblad (stængler), posostemon helferi og cryptocoryne.
Jeg har anvendt Tages Dünger fra Dennerle som gødning i et par mosakvarier for et par år siden - ellers ikke gødning - mosset gror rigtig meget her helt uden gødning.
Det kan godt være, det er Flora base, jeg skal kaste mig ud i. Nu har jeg efterhånden hørt så meget godt herom, og intet negativt - ud over prisen. Men hvis der ikke skal gødning til, så spares penge og besvær på den kono, hvilket jo er meget godt. (:
Tror jeg holder mig til cropocorynerne, mosser og anubias, da det er det eneste, der reelt er plads til i baljen, som også passer til mine lysforhold.
Jeg kunne dog stadigvæk tænke mig at høre nogle erfaringer fra brug af Fluval stratum... (?)
- Det er det billigste soil på markedet (så vidt jeg kan se), så man sparer en del penge i længden, når man skal skifte noget af bundlaget ud engang om året. Det skulle have samme egenskaber uden at der er direkte fokus på at give næring til planter. Så her skal der måske noget ekstra bundlagsgødning til.
Tror jeg holder mig til cropocorynerne, mosser og anubias, da det er det eneste, der reelt er plads til i baljen, som også passer til mine lysforhold.
Jeg kunne dog stadigvæk tænke mig at høre nogle erfaringer fra brug af Fluval stratum... (?)
- Det er det billigste soil på markedet (så vidt jeg kan se), så man sparer en del penge i længden, når man skal skifte noget af bundlaget ud engang om året. Det skulle have samme egenskaber uden at der er direkte fokus på at give næring til planter. Så her skal der måske noget ekstra bundlagsgødning til.
Mange tak for linket. Det har overbevist mig om, at jeg da helt sikkert ikke skal bruge dét soil i mit nye akvarium. God så er den streget fra listen... (:
Men har stadig spørgmål til filteret. "Jeg har købt et hjørneakvarium på 35 liter fra Atman, hvor der fulgte bundfilter med. Med i pakken er et powerhead til at drive filteret, som har et Qmax på 400 l/h. Er det ikke lidt voldsomt til sådan en lille tank? Skulle mene, at styrken skal holdes på omkring 100 l/h? Powerheadet er ikke regulerbart i styrken.. Men har heller ikke lyst til at have en luftpumpe til at stå og brumme. Nogen ide til en løsning? (:"
Monjak2444 skriver godt nok, at man kan få lydløse luftpumper, men der er desværre heller ikke rigtig plads til en sådan, da akvariet jo er et hjørnefilter, med kun lidt plads bagved. Og vil helst ikke have pumpen til at stå ovenpå.
Men har stadig spørgmål til filteret. "Jeg har købt et hjørneakvarium på 35 liter fra Atman, hvor der fulgte bundfilter med. Med i pakken er et powerhead til at drive filteret, som har et Qmax på 400 l/h. Er det ikke lidt voldsomt til sådan en lille tank? Skulle mene, at styrken skal holdes på omkring 100 l/h? Powerheadet er ikke regulerbart i styrken.. Men har heller ikke lyst til at have en luftpumpe til at stå og brumme. Nogen ide til en løsning? (:"
Monjak2444 skriver godt nok, at man kan få lydløse luftpumper, men der er desværre heller ikke rigtig plads til en sådan, da akvariet jo er et hjørnefilter, med kun lidt plads bagved. Og vil helst ikke have pumpen til at stå ovenpå.
Det lyder som en god løsning. Det er trods alt let at skifte over til luftpumpen efterfølgende. (Havde jeg slet ikke overvejet )
Akvariet skal pryde mit køkkenbord, så der er desværre ikke mulighed for at gemme pumpen nedenunder. Men pyt, det kan jo være, det slet ikke når dertil.
Akvariet skal pryde mit køkkenbord, så der er desværre ikke mulighed for at gemme pumpen nedenunder. Men pyt, det kan jo være, det slet ikke når dertil.