spirulina pulver

Lav selv, fodertips, typer/mærker
Post Reply
rejemor
Rejeyngel
Rejeyngel

spirulina pulver

Post by rejemor »

Hvor tit ... og .. hvor meget er det en god ide at give af spirulina pulver...
Jeg kan kun finde oplysninger som siger ...lidt ad gangen...
Bruger forøvrigt et sugerør som er klippet skråt i spidsen..som "ske" til dette meget fine pulver..

BoeBoe
Rejefreak
Rejefreak
Lokation.: Ikast

Re: spirulina pulver

Post by BoeBoe »

Der er nogle af pillerne, der indeholder en del spirulina, så holdes det lidt mere samlet.
Pas her på kobberindholdet, nogle af de tabs der sælges, indeholder kobber.
Har ikke selv kendskab til virkning af dette, men andre her på forum fraråder på det kraftigste kobber indhold.

Jonas
Rejefreak
Rejefreak

Post by Jonas »

Jeg giver lidt spirulina pulver ind i mellem som afveksling - ofte ikke ret meget, da pulveret "fylder" mere i akvariet end det umiddelbart ser ud til. Så ofte kun en lille knivspids...
Da jeg havde Kardinal rejer var de vilde med spirulina pulver - ofte det der fik dem frem fra deres skjul mellem stenene.

rejemor
Rejeyngel
Rejeyngel

Post by rejemor »

tak for svarene
Så jeg prøver med en gang om ugen.... blev også overrasket over hvor meget ..så lidt kan fylde ..he he
Det et lidt svært at se om de mine rejer spiser det ...men det udløser i hvert fald en del aktivitet på bunden...såå..
mvh

F Andersen
Rejeyngel
Rejeyngel
Lokation.: Gråsten

Post by F Andersen »

Jeg har lavet et lille forsøg med at lave hjemmelavede sticks med blandt andet spirulina.
Efter at have holdt tropefugle i noget tid hvilke er solgt, har jeg en del fodertilskud liggende, blandt andet spirulina og caltiumpulver.
Først tager jeg en klump frossen spinat af det man køber ved købmanden, tør den op og moser det godt med en gaffel. Så rører jeg ca en ske spirulina og en teske caltium i. Så tilsætter jeg en smule hvedemel indtil massen bliver en fast dej som ikke klæber.
Så triller jeg dejen i nogle meget meget tynde strimler som så bliver skåret ud i nogle passende sticks. Så på en bageplade med bagepapir og i ovnen på 50-75 grader i hulens lang tid. De skal tørres og ikke bages. Man kan løbende knække en stick for at se om de er gennemtørret. Når de er færdige, holder de sig fint i en fiskefoderbøtte.
Både rejer og fisk (tandkarper) bliver helt ekstatiske når de får serveret sådan en stick og rejerne får lynhurtigt snust sig frem til den. Det plumrer ikke det mindste og ligger ikke som en total opløst klat. Rejerne udvikler sig fint både i størelse og farve og yngler godt :D
Før jeg har begyndt at fodre med det er det længe afprøvet på nogle lidt tavlige rcs-rejer med succes.
Der skal siges at jeg har prøvet mig frem så kan ikke garrenterer for blandingsforholdene. Så er der nogle mere fodersagkyndige er de velkommen til at korrigerer :)
Jeg tænker at spinaten kan udskiftes med hakkede brændenælder. Det skal ihvertfald prøves.
Jeg vil anbefale kun at lave en lille portion ad gangen, da jeg endnu ikke ved med holdbarhed.

caso
Site Admin
Site Admin
Lokation.: Viborg

Post by caso »

Fin beskrivelse og opskrift. Den giver jo god mulighed for at eksperimentere med forskellige ingredienser. Jeg har set at man flere steder kan købe tørret knust brændenælde. Det kan jo være oplagt at blande lidt af det i.

Mvh
Carsten

Post Reply