Jeg kan se, at der er nogle her på forumet, som anvender algekugler (Cladophora aegagropila) i deres rejeakvarier.
Jeg læste den anden dag på tysk forum, at anvendelse af algekugler ofte kunne medføre, at diverse moss arter blev belagt med en slags trådalger og derfor mistrives.
Er der nogle af Jer, som har oplevet dette problem eller kan I holde Jeres mossarter problemfrit sammen med algekugler?
Aglekuger
Re: Aglekuger
Det stämmer att algekuler (mossbollar på svenska) släper små trådalger som kan fästa på mossor. Mossorna brukar då bli väldigtJonas wrote:Jeg kan se, at der er nogle her på forumet, som anvender algekugler (Cladophora aegagropila) i deres rejeakvarier.
Jeg læste den anden dag på tysk forum, at anvendelse af algekugler ofte kunne medføre, at diverse moss arter blev belagt med en slags trådalger og derfor mistrives.
Er der nogle af Jer, som har oplevet dette problem eller kan I holde Jeres mossarter problemfrit sammen med algekugler?
svåra att få rena från trådalger så personligen rekommenderar jag inte algekuler i ett akvarium där man har fina mossor som man är rädd om.
Jeg stødte lige på denne tråd, og vil lige give mit besyv med: jeg har to algekugler i mit akvarium, men de ryger snart i skraldespanden, for de har sendt tråde ud på både glas og bundlag i hele akvariet, det ser tosset ud. Jeg har på fornemmelsen at jeg kommer til at slåsse med resterne af dem mange måneder fremover...
Jeg har i det hele taget bøvl med det akvarium, mit christmas mos ser meget sølle ud. Bruger I andre gødning til mos?
Jeg har i det hele taget bøvl med det akvarium, mit christmas mos ser meget sølle ud. Bruger I andre gødning til mos?
Jeg er ikke enig i denne påstand omkring algekugler.
Læs og se billeder på følgende link omkring algen Cladophora http://www.akvarieplanter.dk/identifika ... e-af-alger
Cladophora
Cladophora er en hård alge at slippe af med. Den danner grønne, tætte, nærmest moss lignende måtter der ynder at filtrere sig ind i hvad det kommer i nærheden af. Cladophora minder mere om vores almindelige planter end de andre typer alger. De er næsten umulige at udkonkurrere rent næringsmæssigt, Nogle forbinder denne uønskede alge med algekuglen Aegagropila linnaei, men det ikke den samme art. Det kan du se på billederne heruder.
Læs og se billeder på følgende link omkring algen Cladophora http://www.akvarieplanter.dk/identifika ... e-af-alger
Cladophora
Cladophora er en hård alge at slippe af med. Den danner grønne, tætte, nærmest moss lignende måtter der ynder at filtrere sig ind i hvad det kommer i nærheden af. Cladophora minder mere om vores almindelige planter end de andre typer alger. De er næsten umulige at udkonkurrere rent næringsmæssigt, Nogle forbinder denne uønskede alge med algekuglen Aegagropila linnaei, men det ikke den samme art. Det kan du se på billederne heruder.
Mine problemer minder slet ikke om det du har sat billeder ind af, maitu. Det er ikke penselalger, der er helt klart noget fra algekuglerne...
Hov, kiggede lige på et forkert billede . Men jeg holder nu stadig fast ved at mit kommer fra algekuglerne. Det sidder ikke som mosagtige klumper, men som enkelte tråde.
Ja, jeg har haft det problem med algekugler, og har smidt mine ud af samme grund.
De slipper ind imellem nogle tråde, som fæstner sig på sanrt alle andre planter, og de er næsten umulige at få gjort rene igen.
Jeg er ikke helt sluppet af med problemet endnu, men så snart jeg ser nog, bliver det fjernet.
De slipper ind imellem nogle tråde, som fæstner sig på sanrt alle andre planter, og de er næsten umulige at få gjort rene igen.
Jeg er ikke helt sluppet af med problemet endnu, men så snart jeg ser nog, bliver det fjernet.
Jeg har samme problem, og det er blevet virkelig slemt! Så nu har jeg fjernet min algekugle, og håber det hjælper.