Mine rejer dør igen som fluer :(

Pinto, Blue Bolt, Red Bolt, King Kong, Panda, Red Wine, Red Ruby, Mischlinge
Nadia
Rejetosset
Rejetosset

Mine rejer dør igen som fluer :(

Post by Nadia »

Jeg ved simpelthen ikke hvorfor jeg er så uheldig. Det er jo gået rigtig godt i en lang periode nu, men nu igen finder jeg en død reje hver 4. dag ca. Jeg har ikke ændret noget i akvariet, udover lidt posthorn snegle, men det var begyndt før jeg tilføjede dem.

Mine værdier er:

PH: 6-6,5
GH: 5
Nitrit og nitrat: 0
Microsiemens: 300
KH: Denne siger nul i følge mit testsæt men siger 6 stykker ifølge dennerle teststrips. Yderligere mener dennerle at KH skal ligge på en 6 stykker før det er godt for rejerne :S
Temperatur: 22

Jeg kører med en mindre spandpumpe samt en enkelt stor elefantfod. Jeg fodre én gang om dagen, i små mængder.
Er der nogle der har en eller anden idé til hvad det kan være?

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Lokation.: hvidovre

Re: Mine rejer dør igen som fluer :(

Post by monjak2444 »

kh burde ligge på 0-3 stykker ligger din på 6 nu.
hvor tit renser du dit filter på elefantfoden.

mvh

Deniz

monjak2444
Site Admin
Site Admin

Post by monjak2444 »

gik det helt galt med rejerne nadia.

mvh

Deniz

Nadia
Rejetosset
Rejetosset

Post by Nadia »

Det går desværre stadig skidt. Jeg har 2 rejer tilbage ud af 16 stk., plus de 4 stk. som er født i akvariet :/

monjak2444
Site Admin
Site Admin

Post by monjak2444 »

nu skal jeg lige opdateres hvor mange taiwan og hvor mange var mischlinge havde du af hver.
og er de rejer der dør voksne.
og hvor tit renser du den elefantfod og hvor meget vand skifter du af gangen.
og er der meget knald på den spandpumpe du bruger.

mvh

Deniz

Nadia
Rejetosset
Rejetosset

Post by Nadia »

10 Taiwan er døde og 4 Mischlinge er døde, alle voksne.
Jeg renser sjældent elefantfoden, måske hver tredje måned. Nej der er ikke meget knald på spandpumpen, men den skaber da cirkulation i hele akvariet. Jeg skifter ca. 3-5 liter vand om ugen.

monjak2444
Site Admin
Site Admin

Post by monjak2444 »

det er mega underligt mit bud vil være de dør af alderdom.
et andet bud jeg har er din elefantfod da alle mine døde 13-14 voksne og alle mine unger der var vel 40 plus unger kunne jeg heller ikke få svar på noget som helst så jeg mistænker den elefantfod lidt for det pludselige dødsfald i mit akvarie og i dit.
hvorfor kører du med spandpumpe og elefantfod på sammetid prøv at tage den fod op og ser hvad der sker du har ikke noget at tabe lige nu.

damn jeg føler med dig men det eneste måde at komme igennem det på er at være stædig og ikke give op selv om de alle dør så giv ikke op.

mvh

Deniz

Nadia
Rejetosset
Rejetosset

Post by Nadia »

monjak2444 wrote:det er mega underligt mit bud vil være de dør af alderdom.
et andet bud jeg har er din elefantfod da alle mine døde 13-14 voksne og alle mine unger der var vel 40 plus unger kunne jeg heller ikke få svar på noget som helst så jeg mistænker den elefantfod lidt for det pludselige dødsfald i mit akvarie og i dit.
hvorfor kører du med spandpumpe og elefantfod på sammetid prøv at tage den fod op og ser hvad der sker du har ikke noget at tabe lige nu.

damn jeg føler med dig men det eneste måde at komme igennem det på er at være stædig og ikke give op selv om de alle dør så giv ikke op.
Nej alderdom har det med garanti ikke været. Nogle af rejerne var først lige blevet "fuldvoksne". Den eneste grund til jeg køre med elefantfod er, at jeg tænkte det er et godt sted for ungerne at spise eventuelt "pulver mad" fra. Men jeg vil prøve at fjerne den! tak.

monjak2444
Site Admin
Site Admin

Post by monjak2444 »

lad os ser hvad der sker nu når du har hivet den fod op lad os give det en 14 dages tid og selvfølgelig vis der sker flere dødsfald så skriver du bare,jeg håber det virker.

hvor stort var dit akvarie igen.

mvh

Deniz

Jonas
Rejefreak
Rejefreak

Post by Jonas »

Jeg tror ikke det er elevfantfoden, hvis filteret er blevet skiftet/renset hver 3 måned.
Jeg har kørt med skumfilter i alle mine akvarier - flere af dem har ikke været renset mere end hver 6-12 måned - men der kan jo være forskel i balancen i de enkelte akvarier.
Svært at sige endeligt, hvad der kan være årsagen til dine dødsfald.

Post Reply