Rejer og fisk

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Post Reply
Tostra
Rejeholder
Rejeholder

Rejer og fisk

Post by Tostra »

Jeg har for mange akvarier, så jeg lukker nogle stykker ned, og laver i stedet et rigtig flot et.
Det bliver 100cm langt, 25 dybt og 35 højt. 10cm af længden går til intern sump med filtersvamp, filtervat, aktivt kul og/eller andet medie og så noget af teknikken.
Det bliver et planteakvarie med bundlagsgødning og CO2, og planen var, at jeg skulle have de tre ting i, som jeg aldrig har haft held med, og så gå all in på at få det til at virke og blive rigtig flot.
De ting er planter, neonfisk og rejer.
Og så ville jeg jo meget gerne have et par fisk mere, men hvad kan man have sammen med rejer? På langt sigt, altså :)
Jeg havde tænkt mig at flytte mine L-maller med over i det nye, kan man det uden at miste rejeyngel? Der er tale om L-401 og L-104(algeædende).
Og så ville jeg også meget gerne have mine dværgcichlider(Pseudocrenilabrus multicolor victoriae) med, men det er vel næsten garanteret, at de æder rejerne? Jeg har før taget hannen med en humlebikutling i munden...

Hvad kan/skal jeg gøre? :D

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Lokation.: Esbjerg

Re: Rejer og fisk

Post by d9ha »

Planteakvarie og rejer = dårlig kombination
Akvarie med fisk og rejer = dårlig kombination

Drop rejerne. Brug kun artsakvarier til rejer er min anbefaling.
Mht. neonfiskene, er det en stor fordel, at have et godt indkørt akvarie. dvs. et akvarie, hvor der går fisk i forvejen og har gjort det så længe at bakteriekulturen har instillet sig på det og er på stabilt niveau.

Mvh
Henrik

Tostra
Rejeholder
Rejeholder

Post by Tostra »

Hvorfor er planteakvarie og rejer en dårlig kombi?

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Lokation.: hvidovre

Post by monjak2444 »

den kunne jeg osse godt lige tænke mig at høre hvorfor plante akvarie er dårlige for rejer=den har jeg ikke hørt før,men kunne forestille mig det er noget med co2 og gødning at gøre.
akvarie med rejer og fisk kan osse godt lade sig gøre bare brug rcs rejer jeg har 20 neon med 20-30 rcs rejer plus l-maller.
også kan du osse få rejer der nakker dine fisk osse det er lidt mere fair kamp da fisken skal fanges først :)og somregel kun de syge fisk der bliver hapset.

mvh

Deniz

Tostra
Rejeholder
Rejeholder

Post by Tostra »

Jeg gider ikke rigtig RCS. De er rigtig flotte, men dem har jeg haft længe. Det var mere krystaller og taiwan bee, der fangede min interesse :-)

monjak2444
Site Admin
Site Admin

Post by monjak2444 »

det behøver ikke rcs kunne være en anden billig art der er masser af dem eller smid nogle krystal rejer derned det er til at overkomme vis man mister dem.
tb's ville jeg under ingen omstændigheder holder dem sammen med fisk,vis du gør det er du iskold og det kan hurtigt blive dyrt for dig.

mvh

Deniz

Tostra
Rejeholder
Rejeholder

Post by Tostra »

Nej, dem villejeg ikke have med fisk. Men jeg ville gerne have nogle på et tidspunkt :-)

Tostra
Rejeholder
Rejeholder

Post by Tostra »

Jeg fandt lige en ting ved planteakvarier, der kunne være i konflikt med rejerne.
Planter vil gerne have en KH omkring 3,og rejerne omkring 0.
Hvor stort et behov er det for rejerne, at KH er i bund? Jeg har spurgt om planternes behov for KH på akvariegoedning.dk, så jeg håber at finde et godt kompromis :)

monjak2444
Site Admin
Site Admin

Post by monjak2444 »

det kommer jo helt an på hvilke planter du har i dit akvarie der er masser af nemme planter os som ikke skal bruge co2 og specielt lys.
så jeg venter stadig på en forklaring på dette fra henrik af hvorfor det er dårligt for rejer med et planteakvarie.

mvh

Deniz

Post Reply