Rejer gemt i filter

Pumpe, filter, lys, akvarie
Post Reply
Arthur
Rejeholder
Rejeholder
Lokation.: Fyn

Rejer gemt i filter

Post by Arthur »

Da jeg i dag rensede filter i mit selskabsakvarium, fandt jeg en masse rejer - samt to fiskeunger. I akvariet benytter jeg to Eheim Pickup filtre (invendige). Der var rejer i begge filtre.

Så jeg vil ikke anbefale, at benytte disse filtre til akvariet med rejer... eller noget med unger.

Læs evt mere på bloggen

Akvarium opstart min våde hjemmeside

Tostra
Rejeholder
Rejeholder

Re: Rejer gemt i filter

Post by Tostra »

De kan jo også finde på at kravle derind med vilje...
Der er meget godt at finde i de filtersvampe :)

Arthur
Rejeholder
Rejeholder

Post by Arthur »

Men det er dødfarligt, at være derinde. Der var en død reje imellem.

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Lokation.: hvidovre

Post by monjak2444 »

de bliver suget ind i pumpen vis du kan lægge noget nylon rundt om pumpen så burde de ikke kravle der ind,ved godt det ikke ser så godt ud :)

mvh

Deniz

faxe
Rejeholder
Rejeholder
Lokation.: 7200 - Grindsted

Post by faxe »

Jeg har sådan nogle skumfiduser monteret på mine sugerør, jeg har både et par af dem som på billedet, men dem fra de
billige skumfiltre kan også bruges.

http://www.garnelenhaus.de/Nuetzliches- ... d::80.html

http://shop.akvariebiksen.dk/24/28&product_id=138

/ John

Arthur
Rejeholder
Rejeholder

Post by Arthur »

monjak2444: Har nylon på pumpen i mit startersæt (opdræt), men det skal ikke på selskabsakvariet. Som du skriver ser det ikke så godt ud :)

Faxe: Det er ikke lige til, at sætte sådan på et pickup-filter.

Løsning
Nyt akvarium hvor jeg vil forsøge, at flytte mine Rød Rili over i og så bruge deres tidligere akvarium til de røde rejer, så kan jeg flytte dem tilbage til selskabsakvarium når de er blevet så store, at de holder sig fra filtret.

Hvordan jeg så fanger rejer der er 2-3 mm og mindre end bundlaget er jeg lidt uvis på :?

Arthur
Rejeholder
Rejeholder

Post by Arthur »

Pyha!

Nyt akvarium købt (dog desværre uden varmelegeme), indrettet med Haley-grus, mangrove-stykke og fire planter. Cirka halv vand fra eksisterende akvarium. Rød Rili flyttet over i. Sikken en kamp, at fange de små banditter, især når brundlaget var meget beskidt og større stykke end flere af rejerne.

Rilis gamle akvarium tømt, skiftet til nyt Haley-grus, lidt forskellige fra andre akvarier tilsat, og de fangede små rejer fra i går hældt over i. I koldt vand! I øvrigt var mange af dem meget blege, om det skyldes, at de er meget unge eller fordi de har været i et filter i lang tid, som har stresset dem, ved jeg ikke.

Det er bestemt ikke som anbefalet; men det var det bedste jeg kunne gøre. Jeg er i øvrigt lidt indstillet på, at det er to test omkring, hvad rejerne kan tåle.

--

Mine rili var væk (bortset fra to, der sad stille); men nu er der flere af dem der bevæger sig rundt i deres nye hjem.

Arthur
Rejeholder
Rejeholder

Post by Arthur »

Jeg tror, at det var en fremragende ide, da jeg besluttede at give rejerne deres eget akvarium. Såvidt jeg kan se er der seks hunner med befrugtede æg iblandt de rejer jeg har flyttet over. Der er endnu enkelte voksen rejer tilbage i selskabsakvariet (lige nu kan jeg se to); men det kan være, at jeg stresser rejer og fisk for meget, at jeg vedbliver, at fosøge at fange dem ind.

Post Reply