Hjælp ??

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Post Reply
Shandy
Rejebegynder
Rejebegynder
Lokation.: Helsinge

Hjælp ??

Post by Shandy »

Hold da op det her er blevet en hel roman, undskylder på forhånd !!

Jeg kan se at det lille reje project jeg havde forstillet mig bliver lidt mere indviklet en først beregnet!!

Jeg har sat et 270 l akvarie op ved nytår , og fik nogle amano og RCS som algae spiser. Men jeg er blivet ret facineret af de søde små kræ , og synes jeg vil videre med nogle lidt mere spændende arter, så jeg har købt et 23liters Fluval edge.

Min ide var at have et lille pæn pynte have, med nogle flotte rejer i . Jeg havde ikke regnet med at planter der kraver CO2 for synes jeg har læst at det kunne rejerne ikke lide .

Men det mere jeg læser rundt onkring , det mere forviret bliver jeg.

Jeg kunne godt tænke mig nogle rejer der har flere farver, dvs enten nogen der er stibet eller nogle flotter farver. Jeg vil helst havde haft nogen hvor der kunne gå forskellige farver sammen ( jeg blev ret betaget af nogle flotte blå rejer her på forumet) , men det lyder ikke til er så nemt, enten fordi de vil ukonkurrere hindanden eller blandes i uønsket farver.

Nu kan jeg også forstå at nogle af de arter jeg føst havde kigget lidt på skal havde osmose vand ?? Hvor besværligt er det? er det kun hver gang der skiftes vand ( vel en gang om ugen) , elller skal man lige frem have et form for anlæg der kører Det der har forvirret mig en del, og selv om jeg synes jeg har forsøgt at læse godt rundt omkring er jeg ikke rigtig blivet klogere . Jeg ved i forholdt til drikkevand har der været nogle kander eller små maskine der påstå at de fjerner al muligt tilsætnings stoffer i vandet vil det være godt nok eller skal der mere til ?

Er der nogle flotte farvet rejer stribet eller to farver der kan gå sammen ) der ikke kræver osmose vand el. lign ?

Jeg er villig til at ofre tid og bevær hvis det ikke er så svært at jeg kommer til at dummme mig og slå rejerne ihjel.

Vedr opstart , jeg havde regnet med at bruge noget af det vand fra mit stort akvarie for at hele bakterie processen gik hurtiger/ nemmer , men er det en dårlig ide hvis jeg vælger rejer der kræver specialt vand , eller kan det godt blandes i senerer .

Shandy

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Lokation.: hvidovre

Re: Hjælp ??

Post by monjak2444 »

hej shandy først vil jeg spørge dig hvor i landet du bor grunden til det så ved vi nogenlunde hvad dine vandværdier er,da jeg går ud fra du bruger vand fra hanen til dine rejer.

mvh

Deniz

Shandy
Rejebegynder
Rejebegynder

Post by Shandy »

Jeg bor i helsinge i nordsjælland

monjak2444
Site Admin
Site Admin

Post by monjak2444 »

som regel her på sjælland har vi rigtigt hårdt vand med en masse af kalk i og det er der ikke mange rejer der kan lide,rcs og amano har ikke noget problem ved at gå i hanevand.

hvilke rejer er det godt kunne tænke dig,er det til opdræt eller bare et hygge akvarie :)

mvh

Deniz

Shandy
Rejebegynder
Rejebegynder

Post by Shandy »

Det jeg havde håbet på , inden jeg begyndt at se der kunne være problemer var Crs, taiwan bee's eller tigers ( eller nogen der ligner? Forslag velkommen )

Ja vi har ret hård vand her. Det går vidst ok til den store .

Jeg har intet puttet i den nye endnu , fordi jeg vil ikke gøre noget forkert , jeg har købt ( sort) nature soil, fine til bundlag , og har en del planter / most jeg kan tage fra den store tank .

Shandy
Rejebegynder
Rejebegynder

Post by Shandy »

Hov jeg glemt at svare på opdræt , det kunne være hyggeligt hvis der kom lidt yngel en gang i mellem, ( det er vel et tegn på at de trives ?) men har ikke store planer om at have det kæmpe avls program ( endnu ....hvem ved senere)

monjak2444
Site Admin
Site Admin

Post by monjak2444 »

så vil jeg skaffe mig et osmose anlæg og en microsiemens måler,også ville jeg starte med mischlinge rejer,det er rejer der kan føde taiwan bees,og på den måde kan du få bedere erfaring :)

mvh

Deniz

monjak2444
Site Admin
Site Admin

Post by monjak2444 »

vis det er opdræt du vil køre så ville jeg have en art pr akvarie så er der ikke så meget konkurence.

mvh

Deniz

Shandy
Rejebegynder
Rejebegynder

Post by Shandy »

Tak for de gode råd.

Det osmose anlæg skal det være opkoblet akvariumet eller skal man " bare " bruge osmose vand hver gang man skifter vand ??

Vil det også have et gavnlig virkning at bruge osmose vand helt eller delvis til vores selskabs fisk tank ( 270 liter) ?

Min mand bliv helt glad da jeg nævnte osmose vand , for sådan et anlæg havde han overvejet til vores drikke vand ! Så skulle vi måske ud i støøre overvejelse om vi skal nøjes med et lille et til rejerne , eller om vi skal have til huset !!
shandy

monjak2444
Site Admin
Site Admin

Post by monjak2444 »

kig her på rent-postevand.dk der er meget info om osmoseanlæg og microsiemens måler og det er der jeg har købt mit anlæg.

ja dine fisk ville blive glade for rent vand uden kalk :)

god griner med din mand :)der står alt mulig info på den hjemmeside tjek den ud.

mvh

Deniz

Post Reply