Hejsa rejepeeps
Sad lige i min egen lille rejeverden, da jeg begyndte at tænke lidt over selektering. Somes vil jeg bruge min rilistamme.
Den er lige nu på omkring 16-20 rejer + en del helt nytilkommen yngel. Når ynglen er blevet lidt større selekterer jeg naturligvis dem fra som ikke passer ind i mine intentioner med stammen. Men lad os så sige at jeg gør det over 1/2 år og jeg så har 50+ af virkelig flotte individer til sidst. Hvordan kan jeg så finde min hovedstamme som jeg startede med? :S
Hvordan gør i andre? Skiller i ynglen fra jeres hovedstamme når de er omkring 1/2 cm? Således at hovedstammen går alene og den flotte yngel går i et akvarie for sig?
Taark
Selektering - hvad med hovedstammen??
-
- Rejefreak
- Lokation.: 8260 Viby J/Århus Syd
Re: Selektering - hvad med hovedstammen??
Klart at hvis man har plads eller akvarier nok til at gøre det ville man få den bedste avls opdelning.
Jeg har en hovede stamme, er endnu også ret ny, hvor dem som jeg vil gemme får lov til at blive der, og dem som ikke falder i min smag ryger over i et andet akvarie.
Men om et lille år mere, vil jeg nok starte et akvarie med rent dem som falder 110% i min smag, og gemme den gamle hovede stamme som backup..
Jeg har en hovede stamme, er endnu også ret ny, hvor dem som jeg vil gemme får lov til at blive der, og dem som ikke falder i min smag ryger over i et andet akvarie.
Men om et lille år mere, vil jeg nok starte et akvarie med rent dem som falder 110% i min smag, og gemme den gamle hovede stamme som backup..
-
- Rejefreak
Tænkte egentlig også metoden med at lade dem blive som jeg kan bruge. Vil bare nødigt komme til at sælge min hovedstamme :Skylmann wrote:Klart at hvis man har plads eller akvarier nok til at gøre det ville man få den bedste avls opdelning.
Men det med at have et andet akvarie at smide dem over i ville da være smartest ja (læs: får jeg aldrig lokket kæresten til )
Shriiiiimps weee =) der er så meget kærester ikk forstår
Det kan man komme til, men hvis dele af hovede stammen ikke falder godt nok i ens smag må de jo ud..
Kender kun alt for godt til det med at man ikke har nok.. Jeg fik lokket min kæreste til at jeg måtte have en reol..
Jeg har nu 11 akvarier.. Men er ikke en stor hjælp når jeg også har 7 forskelige slags rejer..
Kender kun alt for godt til det med at man ikke har nok.. Jeg fik lokket min kæreste til at jeg måtte have en reol..
Jeg har nu 11 akvarier.. Men er ikke en stor hjælp når jeg også har 7 forskelige slags rejer..
-
- Rejefreak
Det er rigtigt. Kan jo ske at man faktisk får yngel der er mere ens standard end forældrene tror jeg satser på at lade dem blive og så sortere dem fra jeg ikke vil ha med i avlenkylmann wrote:Det kan man komme til, men hvis dele af hovede stammen ikke falder godt nok i ens smag må de jo ud..
Haha fedt du fik lokket hende til det. Jeg har ikke helt haft held med det endnu. MEN satser på det lykkedes næste år, når vi flytter til Århus
-
- Rejefreak
Tak takkylmann wrote:Det er sådan jeg gør..
Og ja held og lykke med det..