Optimale forhold for rejer - Gode råd søges!
Re: Optimale forhold for rejer - Gode råd søges!
Der er jo også Ebi Gold Shrimp Soil
Få's såvidt jeg har kunnet finde ud af, ikke i Danmark, men skulle være nemt at få hjem fra Sverige..
Den ser dog ikke ud til at sænke PH'en helt så meget, de skriver selv i mellem 6,3 og 6,8
Få's såvidt jeg har kunnet finde ud af, ikke i Danmark, men skulle være nemt at få hjem fra Sverige..
Den ser dog ikke ud til at sænke PH'en helt så meget, de skriver selv i mellem 6,3 og 6,8
Det kan jo være, jeg er lige så heldig. Jeg har købt Colombo Flora Base i plantorama, så det er det soil, jeg vil give mig i kast med. (:
Desværre er lyset i mit armatur en "pære" og ikke et lysrør. Det er 11W, og der står ikke noget med kelvin eller lysskala på det. Det er det, der irriterer mig lidt... Jeg har overvejet at installere et 8w T5 rør i armaturet sammen med den pære, der allerede er der i. På den måde kan jeg jo selv skifte røret til det, jeg gerne vil have. (:
Desværre er lyset i mit armatur en "pære" og ikke et lysrør. Det er 11W, og der står ikke noget med kelvin eller lysskala på det. Det er det, der irriterer mig lidt... Jeg har overvejet at installere et 8w T5 rør i armaturet sammen med den pære, der allerede er der i. På den måde kan jeg jo selv skifte røret til det, jeg gerne vil have. (:
-
- Rejefreak
- Lokation.: Holbæk
Indiana wrote:Det kan jo være, jeg er lige så heldig. Jeg har købt Colombo Flora Base i plantorama, så det er det soil, jeg vil give mig i kast med. (:
Det lyder som en rigtig god plan. Et godt lys er et must når man har med planter at gøre alt det andet bbbrrruuuhhh...selvfølgelig er det godt at gøde i et helt sprit nytopstartet akvarie medmindre man bruger et eller andet soil der indeholder masser af næring og mineraler som det du selv nævner.
Bruger man bare alm grus er man nød til at gøde i et nyopstartet akvarie efter nogle måneder vil jeg mene at der med den rette mængde beboere er nok gødsel i deres afføring men sådan er der jo så meget,men det er der nok lige så mange meninger om som der er akvarister . ( man skal tænke lidt på en ørken når man bruger alm sand eller grus...det er ikke mange planter der kan gro der med masser af sol og så i sand/sten/grus men ligger der en kamel bæ eller noget er det en anden snak.
MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus
Sus
Håber det kan lade sig gøre med det ekstra rør i toppen. Nok en god ide at hive fat i bror'en, som er ved at uddanne sig til elektriker. Ellers futter jeg nok bare det hele af. Hehe.
Godt billede med kamel-bæen. Der mangler dog lidt vand... Men det har men jo nok af i et akvarium.
Har du er erfaring med 3D-baggrunde og det at holde bestanden af penselalger nede i rejeakvarier?
Godt billede med kamel-bæen. Der mangler dog lidt vand... Men det har men jo nok af i et akvarium.
Har du er erfaring med 3D-baggrunde og det at holde bestanden af penselalger nede i rejeakvarier?
-
- Rejefreak
Du kan bare købe de amature der er i bauhaus til udendørsbrug og lægge dem ovenpå dine akvarier ( bedst hvis du har en reol med skydelåger)Indiana wrote:Håber det kan lade sig gøre med det ekstra rør i toppen. Nok en god ide at hive fat i bror'en, som er ved at uddanne sig til elektriker. Ellers futter jeg nok bare det hele af. Hehe.
3 D Baggrunde burde være neutrale, men jeg har ikke prøvet. penselalger er der mange gode bud på, vanmdskift, masser af rejer og ændring af placering. ingen sol er tilladt....
Sus
Sus
Det er et hjørneakvarium, hvor der er et amatur til, som skal stå fremme, så et udendørs amatur fra bauhaus vil bestemt ikke pynte på akvariet. Hehe. Men det var da en mulighed. (: Jeg tænkte på at købe det mindste af dem, de har.... Sætte det indvendigt i amaturet og koble tænd/sluk-funktionen til den knap, der allerede styrer det andet lys. Men det må blive et indendørs lysstofrør, som må afskærmes af noget plexiglas. Men hvis jeg gør det, så kræver planterne jo også lige pludselig mere gødning og CO2.... Så ved ikke helt, om jeg gør det endnu.
Tror jeg skal have nogle flere algespisere i min lille nuværende balje og skifte lidt mere vand så. (: Og så ellers i gang med neglebørsten på de genstridige alger! Så må jeg bare håbe på, aldrig dukker op i det nye akvarium! (:
Tror jeg skal have nogle flere algespisere i min lille nuværende balje og skifte lidt mere vand så. (: Og så ellers i gang med neglebørsten på de genstridige alger! Så må jeg bare håbe på, aldrig dukker op i det nye akvarium! (:
Jeg har anubias i reje akvariet, og flere af rejerne ser ud til godt at kunne lide at fouragere på den.
Det var iøvrigt et scoop, da det er en stor flot anubias, med mindst 5 arme på til 30 kr.
Jeg er ikke nervøs for rejerne, betyder bare, at når der skal nippes, så må den ud af akvariet, indtil den er holdt op med at sive væske ud fra sårene,
Det var iøvrigt et scoop, da det er en stor flot anubias, med mindst 5 arme på til 30 kr.
Jeg er ikke nervøs for rejerne, betyder bare, at når der skal nippes, så må den ud af akvariet, indtil den er holdt op med at sive væske ud fra sårene,
Det var da selvfølgelig en mulighed. Jeg har dog flere gange nippet mine cryptocoryner uden der er sket det mindste med mine rejer. Så tror altså ikke, det er så farligt, som nogen gør det til. (: Heldigvis da. Men hvis jeg kan finde andre alternativer, så er det selvfølgelig at foretrække. (: Jeg må på jagt.
Lige nu er jeg ved at tilpasse mine baggrundselementer, så mit HMF har noget at sidde i spænd mod. Er ret spændt på resultatet, men før der sker mere, skal elementerne også lige males, så der går et godt stykke tid endnu, før de er klar til at komme i.
Jeg har bestemt mig for, at lægge bundfilterplade i og forsøge at køre både den og HMF med et enkelt powerhead, så kan jeg altid tilføje luftpump, hvis ikke det fungerer.
Lige nu er jeg ved at tilpasse mine baggrundselementer, så mit HMF har noget at sidde i spænd mod. Er ret spændt på resultatet, men før der sker mere, skal elementerne også lige males, så der går et godt stykke tid endnu, før de er klar til at komme i.
Jeg har bestemt mig for, at lægge bundfilterplade i og forsøge at køre både den og HMF med et enkelt powerhead, så kan jeg altid tilføje luftpump, hvis ikke det fungerer.
-
- Rejefreak
Indiana wrote:Det er et hjørneakvarium, hvor der er et amatur til, som skal stå fremme, så et udendørs amatur fra bauhaus vil bestemt ikke pynte på akvariet. Hehe. Men det var da en mulighed. (: Jeg tænkte på at købe det mindste af dem, de har.... Sætte det indvendigt i amaturet og koble tænd/sluk-funktionen til den knap, der allerede styrer det andet lys. Men det må blive et indendørs lysstofrør, som må afskærmes af noget plexiglas. Men hvis jeg gør det, så kræver planterne jo også lige pludselig mere gødning og CO2.... Så ved ikke helt, om jeg gør det endnu.
Det forstår jeg ikke helt...jeg har jo netop skrevet at jeg IKKE bruger alt muligt fancy plante grej...Ja ok lyset er måske nice nok men det er jo brugt ! Rørene er nogen Kenneth fra mallen har sat i og han solgte det hele for ca 1 år siden MED rør. Så nye det er de ikke ligefrem, nogen vil jo prøve at bilde os ind at rør skal skiftes efter 12 md men altså....Jeg render jo ikke rundt med en lille tryllestav og får tingene til at gro ( så kunen det nok være jeg ville rette denne stav imod noget andet....min køkkenhave måske)...det sker helt af sig selv og jeg gør ikke andet end jeg tænder lyset...det brugte lys...Så det med Co2 osv det er overvuderet man kan sagtens have nogle lækre lidt mere krævende planter ved alm plantelys. Men selvfølgelig ikke med 60-80 cm højt akvarie ^^ jo lavere akvariet er jo bedre lys får planterne jo højere akvariet er tja jo længere er der fra lys til plante.. Så kør i bare på i de små baljer med en kraftig lyskilde aktivt soil og krævende planter og rejemøg
Sus
Sus
Selvom lysrørene er brugte betyder det jo stadig meget, om det er den rigtige mængde i forhold til planterne.
På tropicas hjemmeside er alle planter sat til minimum at skulle have 0,25 watt pr. liter, og hvis mit akvarium kun lige ligger på grænsen hertil, vil jeg jo aldrig have en reel chance for at få medium-planter til at kunne gro - på trods af godt nærende bundlag. Det er en god artikel her, du kan læse; http://www.tropica.com/dk/tropica-abc/b ... g-co2.aspx
Du har ret i, at det i nogle akvarier sagtens kan lade sig gøre uden, at akvaristen gør noget specielt for det. Men forholdene skal være de rigtige for planterne at de kan gro - uanset om man er så heldig, at de selv indfinder sig, eller om man skal fremtvinge dem. Desuden er det nødvenligt at forholdene mellem de forskellige parametre er overensstemmende, hvis man vil undgå uønsket algevækst. Og det vil vi vist gerne allesammen. (: Hertil har jeg fundet denne artikel, som også forklarer det med, at hvis man tilfører mere lys, så skal man også tilføre mere CO2 og næring.; http://akvariegoedning.dk/index.php/om- ... er?start=1
På tropicas hjemmeside er alle planter sat til minimum at skulle have 0,25 watt pr. liter, og hvis mit akvarium kun lige ligger på grænsen hertil, vil jeg jo aldrig have en reel chance for at få medium-planter til at kunne gro - på trods af godt nærende bundlag. Det er en god artikel her, du kan læse; http://www.tropica.com/dk/tropica-abc/b ... g-co2.aspx
Du har ret i, at det i nogle akvarier sagtens kan lade sig gøre uden, at akvaristen gør noget specielt for det. Men forholdene skal være de rigtige for planterne at de kan gro - uanset om man er så heldig, at de selv indfinder sig, eller om man skal fremtvinge dem. Desuden er det nødvenligt at forholdene mellem de forskellige parametre er overensstemmende, hvis man vil undgå uønsket algevækst. Og det vil vi vist gerne allesammen. (: Hertil har jeg fundet denne artikel, som også forklarer det med, at hvis man tilfører mere lys, så skal man også tilføre mere CO2 og næring.; http://akvariegoedning.dk/index.php/om- ... er?start=1